7 راه ساده و موثر برای پاکسازی ریه ها

552519 خبر ناگهانی

اکثر مردم به ندرت به محافظت از سلامت ریه های خود فکر می کنند، اما چند مرحله ساده می تواند به بهبود عملکرد و تصفیه ریه کمک کند.

بیشتر بخوانید:

با مصرف این غذاها ریه های خود را تقویت کنید

راه‌های مختلفی برای پاکسازی ریه‌ها از افراد سیگاری، افرادی که به طور مرتب در معرض آلودگی هوا هستند، یا افرادی که بیماری‌های مزمنی مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه و فیبروز کیستیک دارند، وجود دارد. استنشاق هوای آلوده می تواند به ریه ها آسیب برساند و سلامتی را به خطر بیندازد.
پاکسازی ریه برای افراد مبتلا به بیماری هایی مفید است که می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود، مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) یا فیبروز کیستیک (فیبروز کیستیک). افرادی که زیاد سیگار می کشند یا داروهای استنشاقی مصرف می کنند نیز می توانند از پاکسازی ریه بهره مند شوند.

راه های زیادی برای پاکسازی ریه ها وجود دارد. در اینجا 7 روش موثر برای پاکسازی ریه ها آورده شده است.

1 بخار درمانی

بخار درمانی یا استنشاق بخار شامل استنشاق بخار آب برای باز کردن راه های هوایی و کمک به ریه ها در پاکسازی مخاط است. افراد مبتلا به بیماری ریوی ممکن است در هوای سرد یا خشک علائم بدتری داشته باشند. این آب و هوا می تواند غشاهای مخاطی راه های هوایی را خشک کرده و جریان خون را محدود کند.

برعکس، بخار گرما و رطوبت هوا را افزایش می دهد که می تواند تنفس را بهبود بخشد و غشاهای مخاطی راه های هوایی و ریه ها را کم آب کند.

مطالعه ای بر روی 16 مرد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) نشان داد که ماسک درمانی با بخار به طور قابل توجهی ضربان قلب و تعداد تنفس را در مقایسه با ماسک درمانی با بخار کاهش می دهد. با این حال، شرکت کنندگان بهبود پایداری در عملکرد تنفسی خود گزارش نکردند.

این درمان ممکن است یک راه حل موثر موقتی باشد، اما محققان باید قبل از درک کامل مزایای بخار درمانی بر سلامت ریه، تحقیقات بیشتری انجام دهند.

  کلاه قفقازی شبنم گلیحانی + عکس

2. سرفه کنترل شده

سرفه راهی است که بدن می تواند از شر سموم موجود در غشاهای مخاطی خلاص شود. سرفه کنترل شده باعث شل شدن مخاط اضافی در ریه ها می شود و آن را به سمت راه های هوایی می فرستد. افراد مبتلا به COPD می توانند این تمرینات را برای پاکسازی ریه های خود از مخاط اضافی انجام دهند:

روی یک صندلی بنشینید و شانه های خود را شل کنید و هر دو پا را روی زمین نگه دارید.

– دستان خود را روی شکم تا کنید.

به آرامی از طریق بینی نفس بکشید.

– همانطور که به جلو خم می شوید، به آرامی نفس خود را بیرون دهید و دستان خود را به شکم خود فشار دهید.

هنگام بازدم ۲ یا ۳ بار سرفه کنید، دهان را کمی باز نگه دارید.

دوباره به آرامی از بینی نفس بکشید.

استراحت کنید و در صورت لزوم تمرین را تکرار کنید.

3. مخاط را از ریه ها فشار دهید

تخلیه وضعیتی شامل دراز کشیدن در موقعیت های مختلف برای استفاده از جاذبه برای حذف مخاط از ریه ها است. این می تواند تنفس را بهبود بخشد و به درمان یا پیشگیری از عفونت ریه کمک کند. روش های تخلیه موقعیتی بسته به موقعیت متفاوت است:

به پشت، روی زمین یا روی تخت دراز بکشید.

– برای اطمینان از اینکه قفسه سینه پایین تر از ران است، بالش را زیر باسن قرار دهید.

بازدم را به آرامی از طریق بینی و بازدم را از طریق دهان انجام دهید.

هر بازدم باید دوبرابر دم طول بکشد که به آن تنفس 1:2 می گویند این مراحل را برای چند دقیقه دنبال کنید.

به یک طرف دراز بکشید و سر خود را روی بازو یا بالش خود قرار دهید.

– یک بالش زیر بالاتنه خود قرار دهید.

  چرا همه پزشکان قرارداد بیمه پایه ندارند؟

یک الگوی تنفسی 1:2 را تمرین کنید چند دقیقه ادامه دهید و از طرف دیگر نیز تکرار کنید.

یک روبالشی روی کف شکم خود قرار دهید.

روی بالش ها روی شکم دراز بکشید. به یاد داشته باشید که باسن خود را بالای سینه نگه دارید.

برای حمایت، بازوهای خود را زیر سر خود جمع کنید.

الگوی تنفس 1:2 را تمرین کنید و چند دقیقه ادامه دهید.

4. ورزش کردن

ورزش منظم می تواند سلامت جسمی و روانی فرد را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سکته مغزی و بیماری های قلبی را کاهش دهد. ورزش ماهیچه ها را مجبور می کند تا سخت تر کار کنند، که توانایی بدن برای تنفس را افزایش می دهد و منجر به ورود اکسیژن بیشتر به عضلات می شود.

همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و بدن را در از بین بردن دی اکسید کربن اضافی که بدن در طول ورزش تولید می کند کارآمدتر می کند. بدن شروع به انطباق با الزامات ورزش منظم می کند. ماهیچه ها یاد می گیرند که از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

اگرچه ورزش برای افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی می تواند دشوارتر باشد، اما آنها می توانند از ورزش منظم نیز بهره مند شوند. افراد مبتلا به COPD، فیبروز کیستیک یا آسم باید قبل از شروع یک رژیم ورزشی جدید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنند.

5. چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که می تواند به کاهش التهاب در ریه ها کمک کند. این ترکیبات حتی می توانند بافت ریه را از اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند.

مطالعه اخیر بر روی بیش از 1000 بزرگسال در کره جنوبی نشان داد افرادی که حداقل دو فنجان چای سبز در روز می نوشند نسبت به افرادی که مصرف نمی کنند عملکرد ریه بهتری دارند.

  مادری که سه فرزند و همسرش را زیر آوار از دست داد

6. غذاهای ضد التهاب

التهاب مجاری تنفسی می تواند تنفس را دشوار کرده و باعث سنگینی و سفتی در قفسه سینه شود. خوردن غذاهای ضدالتهابی می تواند التهاب را برای تسکین این علائم کاهش دهد. غذاهایی که به مبارزه با التهاب کمک می کنند عبارتند از زردچوبه، سبزیجات، گیلاس، زغال اخته، زیتون، آجیل، لوبیا و عدس.

7. ضربه به سینه

تمرینات کوبه ای یکی دیگر از راه های موثر برای حذف مخاط اضافی از ریه ها است. یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا درمانگر تنفسی از فنجان ها برای ضربه زدن ریتمیک به دیواره قفسه سینه استفاده می کند تا مخاط گیر افتاده در ریه ها را حذف کند. ترکیبی از سکته های قفسه سینه و تخلیه وضعیتی می تواند به پاکسازی راه هوایی از مخاط اضافی کمک کند.

سموم ناشی از دود سیگار یا آلودگی هوا که وارد ریه ها می شود می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این سموم در نهایت در داخل مخاط به دام می افتند. سلامت تنفسی به پاکسازی موثر مخاط از ریه ها و مجاری تنفسی توسط بدن بستگی دارد.

افرادی که ریه‌های آسیب‌دیده دارند ممکن است نسبت به سایرین برای پاکسازی مخاط از سیستم خود مشکل‌تری داشته باشند. شرایط مزمن مانند COPD، آسم و فیبروز کیستیک باعث تولید بیش از حد مخاط یا مخاط غلیظ غیرعادی می شود که می تواند ریه ها را مسدود کند.

تکنیک های پاکسازی ریه، از جمله تخلیه وضعیتی، ضربه به قفسه سینه، و تمرینات تنفسی، می توانند به پاکسازی مخاط از ریه ها و مجاری تنفسی کمک کنند. بخار درمانی می تواند برای افرادی که از خفگی یا بیماری های مزمن تنفسی رنج می برند، تسکین موقتی ایجاد کند.

ورزش منظم، نوشیدن چای سبز و خوردن غذاهای ضد التهاب از جمله تغییراتی در سبک زندگی است که می تواند سلامت ریه ها را بهبود بخشد و خطرات سلامتی را کاهش دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید