6 دقیقه ورزش برای مبارزه با آلزایمر

به گزارش MedicineNet، محققان دریافتند که دوچرخه سواری کوتاه اما شدید باعث افزایش تولید پروتئینی به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) می شود که برای شکل گیری مغز، یادگیری و حافظه ضروری است. تصور می شود BDNF از مغز در برابر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن محافظت می کند.

تراویس گیبونز، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، می‌گوید: «تأثیر BDNF در مدل‌های حیوانی امیدوارکننده است، اما مداخلات دارویی تاکنون نتوانسته است به طور ایمن از قدرت محافظتی BDNF در انسان استفاده کند.»

گیبونز گفت: «ما نیاز به کشف رویکردهای غیردارویی را دیدیم که می‌توانست ظرفیت مغز را حفظ کند و مردم بتوانند از آن برای افزایش طبیعی BDNF برای کمک به پیری سالم استفاده کنند.

BDNF توانایی مغز را برای ایجاد ارتباطات و مسیرهای جدید ارتقا می دهد و همچنین به بقای نورون ها کمک می کند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که افزایش BDNF عملکردهای شناختی مانند تفکر، استدلال یا یادآوری را بهبود می بخشد.

برای این مطالعه، محققان تأثیر ورزش بر تولید BDNF در انسان را بررسی کردند.

محققان 90 دقیقه دوچرخه سواری با شدت کم و 6 دقیقه دوچرخه سواری با شدت بالا را بررسی کردند.

به گفته محققان، ورزش کوتاه اما شدید موثرترین راه برای افزایش BDNF در مقایسه با ورزش های طولانی و کم شدت است.

BDNF در طول ورزش کوتاه مدت و طولانی مدت چهار تا پنج برابر افزایش می یابد.

محققان پیشنهاد می کنند که مغز منبع سوخت مورد نظر خود را به منبع دیگری تغییر می دهد تا انرژی مورد نیاز بدن را برآورده کند. این فرآیند ممکن است به معنی متابولیسم لاکتات به جای گلوکز در طول ورزش باشد، که به طور بالقوه مسیرهایی را آغاز می کند که منجر به افزایش BDNF در خون می شود.

  ساپینتو فوتبال را خوب می شناسد

افزایش BDNF ممکن است به دلیل افزایش تعداد پلاکت هایی باشد که مقادیر زیادی BDNF را ذخیره می کنند. آنها توضیح دادند که این روند به شدت تحت تأثیر ورزش است.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

دیدگاهتان را بنویسید