گره اجرای رتبه بندی معلمان کجاست؟

532670 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در 22 آذرماه 1390 در مراسمی با حضور رئیس جمهور وقت و وزیر آموزش و پرورش ارائه شد. در عین حال اعلام شد که بر اساس این سند حدود 5 سال کار دانشگاهی انجام شده است و همچنین 6 تا 7 ماه کار در شورای عالی، 8 ماه در کمیسیون های سه گانه شورای عالی فرهنگ انجام شده است. انقلاب و سپس 8 ماه در شورای انقلاب عالی فرهنگی، سند تحول آموزش و پرورش بررسی و تصویب شد.

سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت شامل دو بخش «مبانی نظری» و «برنامه های عملی و اجرایی» است که بر اساس آن مبانی نظری شامل سه بخش «فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی»، «فلسفه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» است. «راهنمای آموزش و پرورش» و برنامه‌های عملی و اجرایی با عنوان «سند تحول راهبردی نظام آموزش و پرورش» در قسمت دوم این بسته قرار دارد.

“رتبه بندی معلمان” یکی از موضوعاتی است که در مقاله تحول برجسته شده است. تصمیم 2-10 – «ایجاد نظام سنجش شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین ضوابط سنجش و ارتقا (نظام رتبه بندی) معلمان، علمی و آموزشی و تقویت انگیزه رشد شغلی بر اساس نظام استاندارد اسلامي نيز ذكر شده است. تصميم 3-11 در خصوص ايجاد ساز و كارهاي لازم براي جذب و حفظ استعدادهاي برتر و دارا بودن شايستگي هاي ديني، اخلاقي، انقلابي و فردي در زمينه تربيت معلم با تاكيد بر تقويت انگيزه معنوي و مادي معلمان. معلمان از جمله تعیین حقوق و دستمزد در دوران تحصیل “، ارتقای سطح آموزشی و تجهیز مراکز مربوطه، ایجاد نظام بازآموزی علمی مستمر و تسهیل آموزش بیشتر بر اساس رتبه بندی معلمان با تصمیم گیری”.

بنابراین موضوع رتبه‌بندی به برنامه‌های آموزشی مرتبط شد و مقرر شد رتبه‌بندی معلمان اعمال شود. بر همین اساس، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش لایحه ای با عنوان «نظام طبقه بندی حرفه ای معلمان و جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش» را تدوین کرد. در این لایحه به تساوی معلمان و اساتید در دانشگاه ها اشاره شده و عناوینی چون «معلم معلم»، «معاون معلم»، «معاون معلم» و «معلم معلم» معرفی شده است. آنچه حمیدرضا حاجی بابایی در آن زمان برای آموزش و پرورش در نظر گرفته بود، برای منتقدان دست نیافتنی بود و محقق نشد.

  هواشناسی ایران جزئیات بارش برف و باران در استان های کشور

* رتبه بندی معلمان از سال 1990

نکته کلیدی در رتبه بندی معلمان این بود که به معلمان امتیاز ویژه ای برای معلمانی که تلاش مضاعف در نظام آموزشی دارند و خلاق و مبتکر هستند می دهد و باعث ایجاد شور و نشاط روزافزون در جامعه معلمان می شود. اما ملاک اصلی کاری که در آن سال ها به نام رتبه بندی معلمان انجام می شد، کار و تحصیل بود.

اما نکته دیگری که باعث گلایه معلمان از اعمال رتبه بندی معلمان در آن سال ها شد، منبع تامین اعتبار بود; در واقع فصل 10 قانون خدمات کشوری منبع تامین مالی بود. پایگاهی که امتیازی برای همه کارمندان دولت بود، اما به عنوان رتبه بندی معلمان و نه فقط فرهنگیان استفاده می شد.

رتبه بندی معلمان اولین بار در زمان وزارت علی عسگر فانی اجرایی شد و همانطور که گفته شد منبع تامین مالی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بوده است. در آن زمان مبالغی به حقوق معلمان اضافه شد که در عین حال با گلایه معلمان از میزان و اطلاعات گسترده قبل و بعد از آن همراه بود.

رتبه بندی معلمان باید بر اساس آیین نامه ای انجام می شد، اما روند بررسی و تصویب این آیین نامه ها در دولت طولانی شد و حتی به زمان وزارت سیدمحمد بطحایی هم نرسید. فصل 10 قانون مدیریت خدمات کشوری بود. البته تعدادی از نمایندگان مجلس در آن زمان فکر می کردند که آموزش و پرورش باید لایحه ای برای رتبه بندی معلمان تهیه و برای تصویب به مجلس ارائه کند، اما خود دولت آئین نامه ای تدوین و تصویب کرد.

شیرینی اعمال رتبه معلمان در سال 1377، در آخرین ماه همان سال با اعمال فصل دهم قانون خدمات کشوری برای همه کارکنان کشوری، تلخی در کام معلمان گرفت. زیرا عملاً احساس می کردند فریب خورده اند و افزایش حقوق که به طور کامل برای همه کارمندان دولت بدون رتبه محقق شده بود با لفاظی های کلی و پوشش رسانه ای برای آنها انجام شد.

  نیاز به نمایه سازی سالانه 5 درصد مجلات علمی کشور -

در واقع با اعمال فصل 10 قانون خدمات کشوری به کلیه کارکنان دولت، تمایز ایجاد شده بر اساس رتبه بندی معلمان و فرهنگیان و سایر کارکنان دولت از بین رفت و صرفاً بین نیروهای اداری و آموزشی تمایز قائل شد. فقط برای نیروهای اداری این موضوع به شکایت معلمان منجر شد و دولت را بر آن داشت تا موضوع رتبه بندی را مطرح کند که البته تنها معیاری برای تعیین دستمزد معلمان بود.

این موارد دولت ها را بر آن داشت تا با پارلمان و انجمن های معلمان برای تهیه لایحه رتبه بندی معلمان همکاری کنند. این لایحه قرار بود به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نزدیک شود و بتواند با ایجاد سامانه سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین ضوابط ارزشیابی و ارتقای علمی و آموزشی انگیزه رشد شغلی بر اساس نظام استاندارد اسلامی را تقویت کند. در نهایت این لایحه در اواخر سال 1399 به تصویب دولت رسید و در تاریخ 17 اسفند 1396 برای رسیدگی به دادگاه تقدیم مجلس شد.

* گره اجرای رتبه بندی معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان در پاییز امسال (1400) پس از یک بحث طولانی به تصویب مجلس رسید و برای تصویب به هیئت امنا ارائه شد. اما هیئت امنا با تصمیم مجلس برای رتبه بندی معلمان مشکلاتی داشت. مهم ترین کاستی این بود که قانون رتبه بندی معلمان مغایر با قانون اساسی تلقی شد، یعنی اصلاحات این لایحه بار مالی اجرای این مصوبه را افزایش می دهد.

مشکلات مطرح شده در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. اما تعدادی از معلمان خواستار رفع هر چه سریعتر مشکلات و اجرای قانون رتبه بندی معلمان هستند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: وزارت آموزش و پرورش برای رفع مشکلات و ابهامات موجود در هیات امنا در خصوص رتبه بندی معلمان در کنار مجلس است و در تلاش هستیم رتبه بندی معلمان را اجرایی کنیم. سریعتر «وزیر آموزش و پرورش از معلمان خواست به مسئولان اعتماد کنند و از نظارت بر مشکلات آنها اطمینان حاصل کنند.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

البته نوری چندی پیش در صفحه توئیتر خود نوشت: «با حمایت معلمان صبور و صبور، طرح تحول رتبه معلمان را مجدانه دنبال می کنم و خود را موظف می دانم تا حصول نتیجه آن را دنبال کنم. یقین دارم با همت دولت مردمی، انقلابی و همراهی شورای محترم نگهبان، جامعه معلمان به زودی طعم شیرین اجرای این طرح را خواهند چشید. “انشاالله”.

به گزارش فارس، تعدادی از معلمان می خواهند با ثبت پویش در سامانه فارس من از خبرگزاری فارس با عنوان «درخواست تسریع در تصویب و اجرای رتبه بندی معلمان» این موضوع را پیگیری کنند. در توضیح این پویش آمده است: با توجه به امکان تصویب قانون رتبه بندی معلمان توسط هیات امنا، از وزارت آموزش و پرورش تقاضا داریم تا قبل از اسفندماه از سوی وزارت آموزش و پرورش اجرایی شود و تعاریف صادر کند. تاکنون بیش از 12000 نفر این طومار را امضا کرده اند.

آقای رضایی یکی از معلمان شهرستان های تهران به خبرنگار فارس گفت: ما معلمان گلایه داریم که رتبه بندی تاکنون برای ما اعمال نشده و فقط افزایش حقوق بوده که البته برای همه عمران بوده است. خدمتکاران. در واقع در این مدت فرهنگیان مدام به بهانه رتبه بندی در رسانه ها صحبت می کردند که از طریق رتبه بندی به حقوق ما اضافه می شود. “چرا باید با ما اینگونه رفتار شود در حالی که این یک امتیاز برای همه کارمندان دولت است؟”

وی ادامه داد: ما فرهنگیان انتظار داریم تکلیفمان مشخص باشد و مشخص کنیم که یک فرهنگ چقدر دریافت می کند و چند کارمند دیگر و چرا باید رتبه بندی آن اینقدر سخت باشد؟ “یکی توضیح بده.”

باید دید گره رتبه بندی معلمان باز می شود و امسال رتبه بندی معلمان به پایان می رسد یا خیر. به نظر می رسد این موضوع باید برای معلمان روشن شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید