کسانی که از فضای مجازی استفاده می کنند باید مالیات بپردازند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که چندی پیش سخنانش مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی های لوکس در تیتر یک رسانه قرار گرفت، با تاکید بر شفافیت در این زمینه در دفاع از سخنان خود گفت: در شرایط جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی هستیم. ما در زمینه کالاهای اساسی و دارو مشکل داریم، استفاده از ارز نصف برای واردات کالا از جمله گوشی های لوکس فایده ای ندارد.

برخی از اظهارات خضریان به شرح زیر است:

طرح بحث برانگیز دیگر جبهه پایداری و اعضای نزدیک به رئیس مجلس، طرح حفاظت از فضای مجازی است. دلیل موافقت تعدادی از نمایندگان از جمله شما با این طرح چیست؟

فضای مجازی به بخشی واقعی از زندگی مردم تبدیل شده است و ما نمی توانیم افرادی را که با فضای مجازی در ارتباط هستند بی خانمان بگذاریم. اگر کسی این سوال را رد کند به این معنی است که در جامعه امروزی زندگی نمی کند. همانطور که بارها از سوی صاحب نظران مطرح شده است، موضوع ساماندهی فضای مجازی و مدیریت فضای مجازی در کل جهان مورد توجه جدی قرار گرفته است و در ایران تأخیرهای گذشته باید در ابعاد تقنینی و اجرایی جبران شود تا کشور تضمین شود. از منافع و مصرف کنندگان حمایت می شود. .

بنابراین دریافت مالیات هر ماه از یک کارمند قابل قبول نیست، اما کسانی که در فضای مجازی کار می کنند و درآمد کسب می کنند، مالیات نمی پردازند یا شرایط قانونی برای زندگی اجتماعی در دنیای واقعی دارند، اما به این الزامات پرداختی در فضای مجازی پرداخته نمی شود. شرایط اجتماعی ما با فضای مجازی قابل تفکیک نیست. نمی توان گفت که اگر فردی در فضای واقعی دست به سرقت بزند با پلیس مواجه می شود و اگر در فضای مجازی نیز این کار را انجام دهد با او مواجه نمی شود. مسائل امنیت ملی ما هم همینطور است. در این زمینه نمی توان اصل قانون فضای مجازی را رد کرد.

  مجیدی رکورد شکست ندادن به استقلال را شکست

قدم بعدی این است که تنظیم فضای مجازی به معنای محدود کردن نیست، اتفاقاً دنبال این هستیم که حقوق مردم رعایت شود. شاید دلیل سردرگمی جامعه در مورد لزوم قانون گذاری در فضای مجازی این باشد که رسانه ها و نخبگان این طرح را سیاسی کردند و آن را منافع ملی ندانستند. اگر منافع ملی در نظر گرفته شود، مسلم است که فضای مجازی باید قانونی شود. سپس می‌توانیم در یک زمینه تخصصی درباره جزئیات طرح صحبت کنیم. هیچکس نگفت که پروژه های نوشته شده تکمیل شده و نباید تغییر کند. به نظر می رسد با توجه به نظرات کارشناسی، طرح حفاظت با طرح سامانه تنظیم خدمات در فضای مجازی تغییر کرده و جزئیات آن چندین بار تغییر کرده است. طرحی با این اهمیت باید در محیطی با حضور متخصصان در نظر گرفته شود. اتفاقا، مزیت بررسی چنین طرحی تحت هنر. 85 (بررسی در کمیته مشترک به جای علنی) این است که در فضای کارشناسی می توان نظرات نخبگان را گرفت و اعمال کرد و همچنین فرصت بیشتری برای جلب نظر نمایندگان وجود دارد. در صورت موافقت یک نفر و یک نفر مخالف و پس از رأی کمیسیون.

موضوع دیگر این است که وقتی این پیش نویس به عنوان اصل 85 در نظر گرفته می شود، یک قانون آزمایشی است. تجربه ما در قانون گذاری فضای مجازی کامل نیست، بنابراین وقتی یک قانون آزمایشی تصویب می شود، می توان آن را پنج سال بعد یعنی در پایان دوره آزمایشی اصلاح کرد که در نهایت به مجلس دوازدهم منتهی می شود. مجلس بعدی که معلوم نیست چه مردم و چه طیف سیاسی در آن وجود دارد. از طرفی اگر موضوع فضای مجازی به یک قاعده دائمی تبدیل شود، روند تغییر آن بسیار سخت می شود.

  معلمان بازنشسته نیز در این رتبه بندی گنجانده شده اند

یکی از موارد بحث برانگیز در این زمینه این بود که استفاده کاربران از اپلیکیشنی مانند اینستاگرام منوط به افتتاح نمایندگی این اپلیکیشن در ایران است، در غیر این صورت اپلیکیشن اجازه کار نخواهد داشت. یعنی در عمل در صورت تصویب این قانون اپلیکیشن هایی مانند واتس اپ، اینستاگرام، توییتر و حتی گوگل در ایران نمی توانند کار کنند، زیرا در عمل نمی خواهند در کشور ما دفتر ایجاد کنند./ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید