کار کودکان پتانسیل زیادی برای فانتزی دارد / من اصلا فکر نمی کردم هادی و هدی ترسناک باشند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، سوزان مکسودلو با اشاره به اینکه برداشت مخاطب از یک مجموعه لزوما با برداشت سازنده همسو نیست، گفت: فکر نمی کردم هادی و هودی اثر وحشتناکی باشد اما اخیرا یکی از شصت مورد اتفاق افتاد. من و به من گفت که تصویر این عروسک ها در زمینه مشکی بسیار ترسناک است. از شنیدن این حرف خیلی تعجب کردم اما بعد دیدم درست است و این نمایش می تواند از دید بچه ها خیلی ترسناک باشد.

سخنگوی مجموعه عروسک هادی و هدی ادامه داد: مجموعه عروسک هادی و هدی در سال 1364 ساخته شد. (هادی و هدی مجموعه عروسک هایی است که در دهه 60 از شبکه دو سیما به عنوان برنامه کودک پخش می شد).

بازیگر سریال گلاب بپاش (سعید نیک پور 1364) در پاسخ به این سوال که آیا در این سال ها هیچ واکنشی وجود نداشت که نشان دهد بچه های دهه 60 از برخی سریال ها می ترسند، گفت: احتمالا چنین گلایه ای وجود نداشته است که این کارها انجام می شود. وگرنه اگر بد بود و نقدهای بدی داشت پخش نمی شد.

وی افزود: البته در آن زمان هادی و هودی اثری قابل دفاع و جدید بود و اردشیر کشواری (کارگردان فیلم) و تیمی که او جمع کرده بود دیگر تکرار نمی شد چون افراد زیادی در کارشان بودند اما در هر کاری. دارای حفره هایی است که باید به درستی بررسی و پر شوند و بنابراین پیشرفت حاصل می شود. همه چیز بعد از آن نیاز به تجزیه و تحلیل و بررسی دارد، ما این کار را انجام دادیم و موفق شد و نمره 20 را گرفت. برای بهتر شدن آن چه باید کرد؟

من هم مانند بسیاری از هنرمندان، استراحت می کنم

بازیگر سریال خانه ما (مسعود کرامتی 1379) به تشریح زندگی این روزهای خود پرداخت و گفت: این روزها هم مانند بسیاری از هنرمندان در حال استراحت هستم، بیشتر در رادیو کار می کنم و قبل از عید کارهایی انجام می دادم که بازتاب آن در یک فضای مجازی من یک مجموعه داستان داشتم به نام درام تلفنی که با کمک حدود 40 هنرمند صداگذاری کردم، یعنی به خاطر کرونا صدا را در خانه خودشان ضبط کردند، چون تلفنی بود و شخصیت ها با یکدیگر صحبت کردند و سپس یکی یکی برای آنها من را فرستادند.

وی افزود: سعی کردم از هنرمندان پیشکسوتی که مردم صدایشان را به یاد دارند استفاده کنم و سپس چندین پادکست از داستان های قدیمی ایرانی را ضبط کردم که در دنیای مجازی نیز منتشر شد.

  دفتر رئیس و رئیس اداره پارس جنوبی طعمه حریق شد

مقصودلو ادامه داد: سریال کودکی به نام خانه نباباتی را کار کردم که از شبکه پویا پخش شد و این روزها در حال پخش مجدد است. The Candy House یک سریال مفید برای بچه هایی بود که دوست داشتند و امیدوارم این کاردستی ها برای بچه ها ادامه داشته باشد.

این هنرمند گفت: بعد از آن چند فیلم کوتاه و سریالی به نام بیشان که این روزها روی آنتن می رود کار کردم.

کار کودک پتانسیل بسیاری از خیالات را دارد

کاسه های طبتا بازیگر سریال های تلویزیونی (مرضیه برومند 1373-1374) در پاسخ به این سوال که چرا به کار در حوزه کودک علاقه مند است، گفت: بخشی از کار در حوزه کودک سرندیپیتی است و بخشی به شخصیت مربوط می شود. ، صدا و هیکل بازیگر را پیدا خواهند کرد. همچنین مانند بسیاری از مردم، من عاشق بچه ها هستم و احساس می کنم می توان از خلاقیت های زیادی در این زمینه استفاده کرد. کار کودکان فانتزی های زیادی دارد و این همان بخشی است که کار در این زمینه را برای من فوق العاده می کند.

وی افزود: کمدی ها و کارهای کودک برایم جذابیت زیادی دارد به طوری که اولین کارهایی که در سال های 55 و 56 انجام دادم کارهای کودک بود و بعد از آن هر از چند گاهی کارهای کودک را در کنار کارهای بزرگسالان، تئاتر، سینما، تلویزیون انجام دادم. و رادیو..

مقصودلو گفت: خلاقیت جزئی از ذات هنر است و دست هنرمند شاید بیش از دیگران به روی کار هنری باز باشد.

بازیگر سریال پیامک دیار باقی (سیروس مقدم 1385) گفت: تفاوت کار کودک با بزرگسال در این است که فانتزی وجود دارد و کارهای زیادی می توان در آن انجام داد. این عروسک قابلیت های منحصر به فردی دارد و کارهایی را انجام می دهد که انسان با محدودیت های فیزیکی خود نمی تواند انجام دهد. به همین دلیل دست انسان برای انجام رفتارهای متنوع تری باز است.

کار کودک به تخصص بالایی نیاز دارد

برنارد آلبا بازیگر سینمای خانگی (1359) به تشریح شرایط موجود برای ساخت برنامه و محتوا برای کودکان پرداخت و گفت: راستش را بخواهید امروز (با وجود تلاش های فراوان) کارهای کودک را دوست ندارم و فکر می کنم این کارها با فریاد انجام می شود. و سوت زدن و … فقط به بچه ها هیجان کاذب می دهند. اینها موضوعاتی است که حداقل برای نسل ما که جور دیگری زندگی می کردند اصلا خوشایند نیست. همچنین بیشتر کار توسط افلاطون انجام شده و خوشایند هم نیست.

  پیشنهاد بزرگ رهبر کره شمالی به پوتین!

وی ادامه داد: زمانی که می خواستیم برای بچه ها کار کنیم حداقل سه ماه تمرین می کردیم مثلا برای هادی و هادی زمان زیادی طول می کشید تا شعر بنویسیم، بعد مدت زیادی تمرین کردیم و بعد از تمرین ضبط کردیم. صداها و سپس تمرین با عروسک ها انجام شد و همه چیز جمع آوری شد. گروه ها و افراد یکدست بودند و کسانی که واقعاً در کار کودک تخصص داشتند کار می کردند. مشکل آثار امروزی این است که دیگر اینطور نیستند یا اگر هستند رنگ پریده اند.

مکسودلو تاکید کرد: شاید ترجیح می دهند آثار ارزان بسازند. برای تمرین و هماهنگی طولانی یک قطعه زمان و انرژی زیادی می خواهد تا قطعه ای که فقط یک مجری است و یک پلاتو و نیم ساعت یا یک ساعت کار را ضبط می کنند و تمام می شود.

و افزود: مردم در گذشته در کاری که می کردند خبره بودند و همه چیز سر جای خود بود. مردم تمرین کردند و تجربه داشتند. تمرین مسئله مهمی است و اتحاد گروه بسیار مهمتر از جمع آوری افرادی است که هیچ ربطی به هم ندارند. احساس می کنم ضعف اصلی در کار امروز ما همین چیزهاست.

بازیگر سریال زیر گنبد کبود (بهرام شاه محمدلو 1366) اظهار کرد: چون بچه کوچکی است فکر می کنند همه چیز باید کوچک باشد و اگر بخواهند برای بزرگسالان سریال بسازند سعی می کنند همه چیز را بالاتر ببرند. سطح . سطح، اما وقتی صحبت از بچه ها می شود، همه چیز پایین تر است. اگر حساسیت کار کودک بیشتر است، باید روی تهیه و آماده سازی آن کار کارشناسی انجام شود و چند متخصص دور هم جمع شوند.

این هنرمند افزود: همه اینها به تخصص کار برمی گردد. وقتی کسی می‌خواهد اثری برای کودکان بسازد، باید تیمی از روانشناسان، جامعه‌شناسان، مربیان کودک و همه افرادی که با کار کودکان سروکار دارند جمع شود.

زبان زمان تغییر کرده است

بازیگر فیلم بی پولی (حمید نعمت الله 1385) یادآور شد: امروز نمونه هایی داریم که در نمایش های خانگی نمایش داده می شود. کار خانم برومند و آقای طهماسب. اینها افرادی هستند که در کارشان ارزش زیادی قائل هستند. حتی این موارد، تیم باید بررسی کند که اتفاق درستی در حال رخ دادن است. یعنی هر کاری که انجام می شود چه برای کودک و چه بزرگسال باید روی آن کار و محقق شود و بسیاری از افرادی که در رشته های هنری یا انسانی تحصیل می کنند می توانند دلیل موفقیت یا عدم موفقیت یک کار را در دیپلم بررسی کنند. این کار است

  عملکرد پرسپولیس در نقل و انتقالات را ببینید

و افزود: همه اینها زمانی است که یک نظام درست وجود داشته باشد، وقتی مردم دور هم جمع شوند و بخواهند کار درست را انجام دهند، امروز شرایط به گونه ای است که جمع آوری چهار نیرو کار بسیار سختی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در چند دهه اخیر بیشتر روی مشکلات کار شده است، گفت: آن زمان هم مشکلات خودش را داشت. اکنون مشکلات نسبی را در نظر می گیریم. مسلماً برخی از مسائل در آن زمان کمتر بود. مثلاً مسائل مالی. مردم همچنین مشکلات کمتری داشتند و می‌توان امور را ساده‌تر سازماندهی کرد. اگرچه در آن زمان مشکلات خاص خود را داشت، اما نگرانی ها متفاوت بود. کارها راحت تر بود و مردم مشکلات کمتری داشتند و مادیات چندان مسلط نبودند و می شد زندگی را ساده تر تنظیم کرد.

ماکسودلو در پایان در پاسخ به این سوال که چرا موضوع اخلاق در آثار ایرانی و خارجی که در گذشته برای کودکان تولید می‌شدند، مطرح بوده است، گفت: این احساس را ندارم. شاید بتوان گفت زبان زمانه عوض شده، یعنی با ادبیات دیگر این کار را می کنند، اما من آن حس را ندارم. البته می توان گفت ما نسل آرمان گرایی بودیم و جوانان امروز کارهای دیگری دارند.

سوسان مکسودلو (زاده ۱۳۳۶ در رشت) مدرس، گوینده و بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است.

او بازیگری را از سال 1355 با حضور در نمایش «داستانی نه تاشه» به کارگردانی داریوش فرهنگ آغاز کرد. مقصودلو فارغ التحصیل «لیسانس نمایش» از دانشکده هنرهای زیباست و به غیر از بازیگری در زمینه صداگذاری نیز فعال و موفق است و از کارهای معروف او می توان به صداپیشگی در نوارها اشاره کرد. از شاپرک خانم، طرب، ماه و پلنج و شازده کوچولو.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید