پیامدهای کمبود لبنیات برای سلامتی چیست؟

529496 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، لبنیات بسیار خوشمزه هستند و هیچکس نمی تواند منکر آن شود، اما این سوال پیش می آید که اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، کمبود لبنیات چه تاثیری بر بدن خواهد داشت؟

بیشتر بخوانید:

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز؛ آنها آنزیم لاکتاز را که مسئول تجزیه لاکتوز (قند موجود در شیر) به گلوکز و گالاکتوز است، تولید نمی کنند. این بدان معنی است که به جای اینکه لاکتوز توسط بدن پردازش یا جذب شود، مستقیماً به روده بزرگ منتقل می شود و می تواند علائمی مانند نفخ، یبوست، اسهال و نفخ را ایجاد کند. اکثر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز دچار عدم تحمل لاکتوز زودرس می شوند، به این معنی که در مراحل خاصی مانند اوایل کودکی و کودکی توانسته اند لاکتوز را جذب کنند، اما به طور ناگهانی پس از مصرف لبنیات دچار ناراحتی های گوارشی می شوند. طبق یک مطالعه، حدود 4.7 میلیون بزرگسال به شیر و 2 میلیون به تخم مرغ حساسیت دارند و این واکنش می تواند باعث کهیر، ناراحتی معده، استفراغ، مدفوع خونی و غیره شود.

نحوه درمان عدم تحمل لاکتوز

اگر مطمئن نیستید که به محصولات لبنی حساسیت دارید، می توانید به متخصص آلرژی یا متخصص گوارش مراجعه کنید. یک رژیم غذایی محدود که در آن تا 3 هفته از محصولات لبنی پرهیز کنید، عدم تحمل لاکتوز را نشان می دهد (این کار همیشه باید زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام شود). بعد از این مدت می توانید دوباره به مدت یک هفته لبنیات مصرف کنید. اگر متوجه شدید که علائم شما فورا عود می کند، احتمالاً حساس هستید و عدم تحمل لاکتوز دارید. البته نباید از لبنیات غافل شد زیرا حاوی مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، پروتئین، منیزیم و پروبیوتیک ها هستند. برای کسانی که توانایی خرید محصولات لبنی را دارند، گزینه هایی مانند تخم مرغ محلی، ماست و پنیر به آنها کمک می کند تا به اهداف تغذیه ای خود دست یابند.

  رابطه محیط زندگی با دیابت

هر کسی که لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف می کند باید منابع جایگزین این مواد مغذی ضروری را پیدا کرده و مصرف کند. به عنوان مثال، کلم و سیب زمینی شیرین منابع خوبی از کلسیم هستند و آجیل نیز منیزیم را تامین می کند. در واقع، پزشکان توصیه می کنند که فقط در صورت لزوم لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید، زیرا در غیر این صورت در معرض کمبود مواد مغذی قرار خواهید گرفت.

با این حال، اگر به محصولات لبنی حساسیت دارید یا به لاکتوز حساسیت دارید، حذف آنها از رژیم غذایی منطقی است. سپس متخصصان تغذیه به تغییراتی مانند کاهش وزن و درخشان شدن پوست و غیره توجه می کنند. – که پس از حذف لبنیات از رژیم غذایی ایجاد می شود.

تغییرات در بدن پس از نخوردن لبنیات

1- درد و گاز معده، نفخ قطع می شود

وقتی بدن قادر به تجزیه لاکتوز نباشد، اسیدها و گازها در مجرای روده تجمع می‌یابند و باعث یبوست، نفخ و گاز می‌شوند. هنگامی که مصرف لبنیات را متوقف می کنید، باید انتظار داشته باشید که دیگر هیچ یک از این مشکلات را نداشته باشید.

می توانید کمی وزن کم کنید

لاکتوز یک قند است و ممکن است در افزایش وزن نقش داشته باشد. با حذف لبنیات از رژیم غذایی؛ بزرگترین تفاوتی که خواهید دید کاهش وزن است. کاهش مصرف قند یکی از اولین اقداماتی است که بسیاری از افراد برای کاهش وزن انجام می دهند.

3- مدفوع به حالت عادی برمی گردد

یکی از علائم ناخوشایند عدم تحمل لاکتوز اسهال است. این به این دلیل است که عدم تحمل لاکتوز باعث افزایش میزان آب در روده بزرگ در هنگام مصرف لبنیات می شود. پزشکان می گویند با قطع مصرف لبنیات، مدفوع شما به حالت عادی باز می گردد. یبوست همچنین می تواند نشانه عدم تحمل لبنیات باشد. اگرچه این مشکل به اندازه اسهال رایج نیست، اما باید انتظار داشت که از شر یبوست خلاص شوید، زیرا دستگاه گوارش بهتر جذب می شود و اجابت مزاج راحت تر می شود.

  روشی قدیمی برای تازه نگه داشتن میوه

4- سلامت کلی روده را بهبود می بخشد

در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی همراه با مکمل ها می توانند باعث التهاب و ناراحتی باکتری های روده شوند. این مواد مصنوعی می توانند باعث انواع آلرژی ها و همچنین رشد بیش از حد مخمرها و التهاب دستگاه گوارش شوند که می تواند منجر به خستگی، ناراحتی معده و حالت تهوع شود، اما حذف لبنیات می تواند به بهبود روده کمک کند و به مرور زمان دوباره ظاهر شود. باکتری های سالم ایجاد کنید.

5- ممکن است پوست بهتر به نظر برسد

بدن مواد زائد و سموم را به سه طریق دفع می کند: ادرار، مدفوع و منافذ. اگر به محصولات لبنی حساسیت دارید، این حساسیت می تواند از طریق پوست به شکل جوش های سرسفید، بثورات و حتی اگزما ایجاد شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف لبنیات با افزایش خطر آکنه در نوجوانان مرتبط است، اما این نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

6- التهاب بدن کمتر خواهد شد

التهاب یک مشکل جدی است و می تواند باعث مشکلات سلامتی زیادی مانند اختلالات تیروئید یا درد مفاصل شود، اما حذف لبنیات می تواند التهاب را در افرادی که به آنها حساسیت دارند کاهش دهد. اگر نگران التهاب هستید، اما به لبنیات حساسیت ندارید، راه های دیگری برای کاهش آن وجود دارد.

گنجاندن مکمل های ماهی یا روغن ماهی در رژیم غذایی یا خوردن غذاهای غنی از امگا 3 مانند آووکادو، آجیل و روغن ها می تواند به کاهش التهاب کمک کند. بنابراین علاوه بر پیروی از یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان، ورزش و مدیتیشن نیز می تواند به کاهش التهاب ناشی از استرس شما کمک کند.

  با این روش ها در ماه رمضان لاغر شوید!

7- به درمان سردرد کمک می کند

لبنیات می توانند باعث میگرن شوند، بنابراین همانطور که در مرطوب ذکر شد، اگر استرس ندارید، خوب می خوابید و مصرف قهوه را محدود می کنید، اما همچنان سردرد دارید، ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف لبنیات برای جلوگیری از میگرن داشته باشید.

8. از نظر عاطفی می توانید ثبات بیشتری داشته باشید

محصولات لبنی حاوی هورمون های زیادی هستند که می توانند با هورمون های بدن مقابله کنند. هنگامی که این هورمون ها با یکدیگر تداخل پیدا می کنند، منجر به تغییرات خلقی می شوند، بنابراین اگر مصرف لبنیات را متوقف کنید، در معرض این هورمون ها قرار نخواهید گرفت و احتمالا از نظر عاطفی ثبات بیشتری خواهید داشت.

بی دلیل مصرف لبنیات را قطع نکنید

عدم مصرف لبنیات برای همه توصیه نمی شود اما همانطور که در ابتدا ذکر شد برای افراد خاصی که بنا به تشخیص پزشک نیاز به جایگزینی سایر منابع با لبنیات دارند مناسب است. اگر شما جزو این افراد نیستید، ممکن است با نخوردن شیر و لبنیات، مواد مغذی ضروری خود را از دست بدهید. لبنیات فواید زیادی برای سلامتی دارند و سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های D و B12 هستند. دریافت این مواد مغذی در دوران کودکی و نوجوانی بسیار مهم است، اما اگر در بزرگسالی آنها را دریافت نکنید، به راحتی می توانید بیمار شوید. بنابراین، اگر تصمیم به استفاده از جایگزین لبنیات دارید، می توانید ساردین، ماهی قزل آلا و شیر گیاهی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید