وقتی خودرو را به خودروساز وارد می کنید، به این معنی است که قیمت آن بالا می رود

بدترین کالاها با قیمت های سرسام آور در اختیار مردم قرار می گیرد و جان و مال آنها را به خطر می اندازد. بر همگان آشکار است که این بازار به دلیل انحصار مبتنی بر سیاست به این نقطه رسیده است. هر بار که اقتصاددانان معایب این بازار انحصاری را برشمردند، انواع تدابیر اقتصادی و سیاسی برای اطمینان از اینکه این انحصار و امتیازات ناشی از آن زیر پا نرود، انجام می‌شود.

در سال های اخیر اثرات مخرب انحصار خودروسازان بر رفاه جامعه به حدی زیاد شده که در نهایت برخی تصمیم گیران تصمیم گرفته اند با واردات خودرو از انحصار خودروسازان بکاهند. این نگرش اساساً صحیح است; اما اینکه نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد یا وضعیت را بدتر کند بستگی به این دارد که این واردات باعث افزایش انحصار یا کاهش انحصار خودروسازان شود. به نظر می رسد گروه های ذینفع در تلاش هستند تا انواع و اقسام شرایط را بر واردات هوردو تحمیل کنند. در این صورت می‌توان از قطب‌نمای رقابت و انحصار برای ارزیابی تأثیر این شرایط استفاده کرد: اگر شرایط واردات خودرو به‌گونه‌ای تنظیم شود که فقط تعداد کمی از واردکنندگان واجد شرایط باشند و به‌ویژه اگر اتفاقی بیفتد که خودروسازان اتخاذ کنند. انحصار واردات نه تنها مشکل فعلی را حل نمی کند بلکه بر مشکلات این بازار می افزاید.

به راحتی می توان تصور کرد که واردکنندگان انحصاری اگر جزئی از همان تولیدکنندگان داخلی باشند، به جای اینکه برای حفظ قیمت، کیفیت محصولات داخلی را بالا ببرند و خودروهای بی کیفیت خود را بالا بفروشند، واردات را به ترتیب محدود کنند. هم سود حاصل از واردات و هم سود حاصل از فروش را بگیرد.محصولات محلی بی کیفیت. افزایش رقابت به این معناست که اگر خودروسازی نتواند با کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت با خودروهای خارجی رقابت کند، از بازار رانده می شود. انحصار دادن به خودروسازان بر واردات این هدف را ناکام می گذارد.

  یک ایرانی ربوده شده در هرات نجات یافت

در ادبیات اقتصادی، رقابت با کاهش هزینه ها و افزایش رفاه همراه است و انحصار و امتیاز با کاهش رفاه برای همه و افزایش ثروت افراد نزدیک به قدرت سیاسی همراه است. کاهش انحصار و افزایش رقابت باید قطب نما هر حرکت اصلاحی اقتصادی باشد. آسیب انحصار به رفاه مردم در اقتصاد مدرن به تفصیل در قالب نظریه های انحصار الگوبرداری شده و شواهد آن با آمار و ارقام شرح داده شده است. اما از همه مهمتر، تنها دلیل کمبود، گرانی و رنج دراویش آنقدر روشن است که در داستان های حکیمان هزار سال پیش توضیح داده شده است. مهم این است که این داستان ها به روشنی منشأ این انحصارها و امتیازات و در نتیجه نقطه شروع اصلاحات را به قول خباز خز سلطان ابراهیم غزنوی نشان می دهد: «فرمان چنین است».

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید