وعده های غذایی که دانش آموزان باید بخورند

575309 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سمیرا مرادی با اشاره به اینکه آمار چاقی در دنیا روز به روز در حال افزایش است، اظهار کرد: بیشتر افراد به دنبال راه های سریع کاهش وزن هستند تا در کمترین زمان به وزن ایده آل خود برسند.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به اینکه نوع انتخاب غذا عامل اصلی چاقی است، گفت: رشد، طول عمر، سلامتی، آرامش اعصاب، خلق و خو و رفتار به نوعی ناشی از تغذیه سالم است، اما بسیاری از افراد با انتخاب غلط غذایی علاوه بر اضافه وزن دچار اضافه وزن می شوند. و چاق

مرادی متاسفانه چاقی و اضافه وزن را منجر به بیماری های خطرناک تری دانست و گفت: این موضوع در نوجوانان نیز بسیار حائز اهمیت است.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سلامت و بقای ما به نوع غذایی که می خوریم بستگی دارد، ادامه داد: اگر مدام از مواد غذایی ناسالم و فرآوری شده استفاده کنیم نه تنها سلامتی خود، بلکه سلامت فرزندان و اطرافیان خود را نیز به خطر می اندازیم.

وی بیان کرد: پیشگیری از چاقی و اضافه وزن با انتخاب صحیح و سبک زندگی سالم آسان است، اگر فرزند شما اضافه وزن دارد اولین قدم برای اصلاح عادات غذایی دانش آموزان باید توسط والدین و خانواده ها انجام شود زیرا عادات غذایی خانواده تاثیر زیادی در تغذیه دارند کودکان و نوجوانان هستند.

مرادی بیان می کند: با بالا رفتن سن کودکان، ایجاد اختلال در تغذیه آنها منجر به کوتاهی قد، کاهش قدرت یادگیری، کاهش تمرکز و قدرت حافظه و در نتیجه افت تحصیلی آنها می شود.
این متخصص تغذیه گفت: مشکلات جسمانی دانش آموزان در مدرسه ارتباط تنگاتنگی با تغذیه آنها دارد، برای تغذیه سالم آنها باید به دو اصل مهم یعنی تعادل و تنوع در مصرف غذا توجه شود.

  مصرف این سبزیجات از بدن در برابر آلودگی هوا محافظت می کند

وی تصریح کرد: تنوع تغذیه سالم دانش آموزان شامل مصرف همه گروه های غذایی است. نان و غلات مانند برنج و غذاهای نشاسته‌ای، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر، لازم به ذکر است که گروه میوه‌ها و سبزیجات با وجود فیبر، منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، پروتئین‌هایی مانند گوشت قرمز، مرغ هستند. و ماهی، تخم مرغ، کره، بادام زمینی و حبوبات پروتئین های مورد نیاز بدن، لبنیات و فرآورده های لبنی مانند شیر و ماست را تامین می کنند که علاوه بر تامین انرژی و پروتئین، منبع بسیار خوبی از کلسیم و ویتامین D هستند. رشد و استحکام بر استخوان های دانش آموزان، چربی هایی است که این گروه تامین کننده انرژی و اسیدهای چرب نیز می باشد که باید برای تامین انرژی بدن به اندازه کافی مصرف شود.

مرادی با تاکید بر اینکه در مصرف غذاهای مختلف باید تعادل را همیشه رعایت کرد، افزود: به عنوان مثال مصرف زیاد چربی خطرات جانبی زیادی دارد، تعادل یعنی استفاده از همه گروه های غذایی به میزان لازم.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: توجه به دو اصل «تنوع و تعادل» در برنامه غذایی دانش آموزان علاوه بر تامین نیازهای تغذیه ای آنها، ریزمغذی هایی مانند روی، آهن، کلسیم و ید را نیز تامین می کند که نقش مهمی در آنها دارد. رشد و یادگیری

وی تصریح کرد: دانش آموزان برای جلوگیری از افت قند خون و کاهش یادگیری هر 1.5 تا 2 ساعت یک بار به یک میان وعده سالم نیاز دارند بهترین میان وعده برای آنها یک لقمه نان، پنیر و گردو یا نان، خیار و گوجه فرنگی میوه های خشک مانند کشمش، انجیر و برگ خشک است. انواع مغزها مانند پسته، فندق، بادام، نخود و …، چند عدد بیسکویت و خرما، شیر، میوه های تازه مانند سیب، پرتقال، آب میوه های تازه و طبیعی به جای آب میوه های صنعتی که باید توجه کنید.

  خانواده های ژاپنی ربات ها را قبول می کنند

مرادی تصریح کرد: غذاهای تند و سالم برای دانش آموزان تاثیر زیادی در یادگیری آنها دارد لذا خانواده باید به این مشکل توجه ویژه داشته باشند تا دانش آموز با انرژی کافی در کلاس حاضر شود.

این متخصص تغذیه افزود: اگر دانش آموزی در مدرسه رژیم غذایی سالم نداشته باشد از ساعت 10 صبح به بعد تمرکز خود را از دست می دهد.

وی بیان کرد: غذاهایی مانند چیپس، پفک و مانند آن، نوشابه های گازدار مانند نوشابه و شیرینی، مواد غذایی کافئین دار مانند شکلات، کاکائو، فست فودها مانند پیتزا، ژامبون و سوسیس، نوشیدنی های سرد و مضر برای دانش آموزان ممنوع است.

مرادی ادامه داد: عوامل مهم در کاهش یادگیری دانش آموزان عدم مصرف کافی لبنیات و مصرف مواد غذایی ناسالم است که باعث کاهش تمرکز و عملکرد تحصیلی دانش آموزان می شود.

این متخصص تغذیه گفت: با توجه به اینکه مصرف مواد غذایی مانند جگر، میگو و گوشت در برنامه غذایی کودکان امروزی کاهش یافته است، استفاده از مکمل های غذایی حاوی روی یا روی ضروری است، همچنین مصرف کم لبنیات یکی است. از چالش های مهم تغذیه ای کشور این است که علاوه بر افت تحصیلی، بر رشد قد و تراکم استخوان دانش آموزان نیز تأثیر منفی دارد.
منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید