ورود عربستان به رقابت با ایران برای ترانزیت کالاهای هندی

573137 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، توسعه کریدورهای اقتصادی بحثی است که سابقه طولانی در شکل دادن به روابط تجاری و امنیتی ایران دارد. از گذشته تاکنون یکی از محورهای اصلی اقتصاد ایران گسترش تجارت شرق و غرب و شمال و جنوب بوده است. در سال های اخیر تاکید زیادی بر این موضوع شده است.

در حال حاضر پس از تغییر عمده در رویکردهای اقتصادی کشور پس از شکل گیری ایده نظم نوین، به نظر می رسد روندهای اجرایی گسترش کریدورهای اقتصادی در ایران سرعت بیشتری یافته است. در سال گذشته روسیه برای بهره‌گیری از مزیت‌های ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک کریدور شمال-جنوب وارد ایران شد و سپس چین مسیر آسیای مرکزی کریدور شرق به غرب را تحت پروژه جاده ابریشم جدید BRI فعال کرد. .

ایران یکی از کشورهایی است که در حوزه اقتصادی با تاکید بر تجارت از عرض جغرافیایی شرق به غرب فعال است. این در حالی است که در دنیای جدید به لحاظ توسعه روابط تجاری، اتصال تهران به عنوان پایتخت شامل چهار نقطه است مکران، باب المندب، قفقاز و مدیترانه خیلی مهمه گذشته از توجه ویژه ای که اخیراً به قفقاز، منطقه مکران و باب المندب شده است، یادآوری می کنیم که کشور ما سابقه حضور تاریخی در دریای مدیترانه را دارد. بنابراین راه آهن شلمچه – بصره می تواند یکی از محورهای اتصال ایران به مدیترانه باشد. در کنار این موارد، مثلث طلایی تنگه مالاکا، مکران و باب المندب نیز باید از نظر ژئوپلیتیکی مورد توجه جدی سیاستمداران کشور قرار گیرد.

رقابت قوی رقبای منطقه ای ایران در حوزه کریدورهای اقتصادی

به گزارش تسنیم، رقبای ایران نیز با جدیت به دنبال منافع خود هستند. به عنوان مثال، کریدور عربی برای دور زدن ظرفیت ترانزیتی ایران در مسیر راه ابریشم جدید کریدور آسیای مرکزی ایجاد شد و توسط کالاهای هندی توسعه خواهد یافت. این کریدور یک کریدور غذایی – کشاورزی است. در این میان ایران باید کریدور جدیدی طراحی و اجرا کند.

  می خواهیم اولین شکست پرسپولیس در آزادی را گرامی بداریم

الف) در صورت وجود برنامه و برنامه ریزی مناسب برای استفاده از ظرفیت منطقه مکران، طراحی کریدور جدیدی با ایران در مرکز آن امکان پذیر به نظر می رسد. در عین حال اشتباه در این مسیر می تواند منجر به از بین رفتن ظرفیت ژئوپلیتیکی کشور شود.

ب) در مورد راه آهن صلح آمیز رژیم صهیونیستی باید گفت که این رژیم جعلی در تلاش است دریای مدیترانه را به عمان متصل کند. از طرفی اگر بتوانیم چابهار را احیا کنیم، این نقشه دشمن از بین می رود.

ج) در خصوص کریدور شمال – جنوب، محورهای مهمی وجود دارد که در سال گذشته حساسیت خاصی را ایجاد کرده است که نمونه آن ارتباط زمینی ایران و ارمنستان است. مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند نباید روابط تاریخی ما با ارمنستان قطع شود.

رقابت نفس گیر ایران و ترکیه در کریدور آسیای مرکزی کمربند چین

1- چین خواهان دسترسی به دریای مدیترانه به عنوان یک استراتژی بلندمدت امنیتی و اقتصادی است و بر این اساس پس از تغییرات عمیق ژئوپلیتیکی در غرب روسیه و منطقه قفقاز، خط ریلی سراسری غرب به شرق ایران می تواند مسیر مطمئنی برای تحقق جاده ابریشم جدید باشد همانطور که در گزارش های قبلی اشاره شد، چین تمایل خود را برای سرمایه گذاری در مسیرهای زمینی نشان داده است، زیرا از تنگه مالاکا احساس خطر می کند و نمی خواهد سیاست های تجاری خود را بر این اساس توسعه دهد. مسیر به تنهایی

فراموش نکنیم که ترکیه به‌عنوان مهم‌ترین رقیب اقتصادی ایران در منطقه، با طراحی مجدد کریدور لاجورد و تشکیل اتحادیه کشورهای ترک‌نشین، تلاش‌های سیاسی و اقتصادی قابل توجهی برای جذب سهم بیشتری از ایران انجام داده است. کریدورهای اقتصادی جاده ابریشم چین

  کدام ماشین 10 میلیون می ارزد؟

البته به گفته کارشناسان، روابط ایران و چین باید طوری مدیریت شود که این رابطه بر اساس الگوی همکاری و رقابت شکل بگیرد و ادامه یابد. باید در نظر داشت که چین در حال سرمایه گذاری در ارتباط زمینی با غرب است، بنابراین اگر نتوانیم سهم خود را از این مسیر به دست آوریم، فرصت های استراتژیک و ژئوپلیتیک ایران در میان مدت از دست خواهد رفت. یکی از پیشنهاداتی که در رابطه با چین می توان مطرح کرد، توجه به تقویت کریدور اقتصادی شرق و غرب دریای خزر است. ما این فرصت را داریم که بر اساس دو کریدور متفاوت با چین وارد تعامل اجرایی شویم.

ورود بی سر و صدا عربستان به رقابت با ایران در ترانزیت کالاهای هندی

2- هند نیز از طریق مسیر به اروپا متصل می شود ایران و روسیه این معمولاً در حالی اتفاق می‌افتد که دیگر رقیب منطقه‌ای ایران، عربستان سعودی، طرح اقتصادی گسترده‌ای را برای اتصال هند به مدیترانه از طریق کریدور عربی- مدیترانه ارائه کرده است. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به ظرفیت عمیق ژئوپلیتیکی ایران، با در نظر گرفتن سیاست های درست، جابه جایی کالاهای دو قدرت نوظهور چین و هند به دریای مدیترانه می تواند از کریدورهای ایران عبور کند.

رقابت 3 قدرت منطقه ای برای به دست آوردن سهم بیشتری از سرمایه گذاری های ترانزیتی/هوشمند، کلید جهش ایران در کریدورهای اقتصادی است.

رقابت اصلی برای سهم بیشتر ترانزیت در منطقه بین سه کشور ایران، عربستان سعودی و ترکیه است. در واقع ژئوپلیتیک ایران در یک رقابت تمام عیار برای کریدورها قرار دارد. با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد و کمبودهای زیرساختی، جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند نقش مهمی در توسعه کریدورهای اقتصادی ایران داشته باشد. شنیده ها حاکی از آمادگی برخی سرمایه گذاران بین المللی برای تبدیل مکران به بندری هوشمند است. پیش از این نیز شاهد سرمایه گذاری هند در بندر چابهار بودیم. بر این اساس تزریق و جذب سرمایه گذاری به روش صحیح و هوشمند رمز موفقیت اقتصادی ایران در نظم جدید است.

  پیگیری برپایی سفرهای زیارتی به سوریه / آخرین جزئیات نحوه اعزام زائران به حرم

اخیراً پس از جنگ در اوکراین، شاهد هستیم که تقویت و سرمایه گذاری در کریدور شمال-جنوب سرعت گرفته است. در همین حال، اخبار رسمی به سرمایه گذاری قابل توجه چین در کریدور شرق به غرب از طریق فرن اشاره می کند.

دیپلماسی فعال اقتصادی، لزوم توسعه کریدورهای اقتصادی

ظرفیت بسیار بالایی در حوزه انرژی دارد و با توجه به اینکه کریدورها نیز یکی از مسیرهای انتقال انرژی محسوب می شوند، ایران ظرفیت تبدیل شدن به هاب انرژی را دارد. پس از جنگ در اوکراین، ایران مزیت تاریخی خود را در ترانزیت به دست آورد.

این در حالی است که دشمن تلاش می کند ایران را از معادلات زیرساختی جهان خارج کند. بنابراین با درک عمیق روابط تاریخی خود و طراحی دیپلماسی فعال اقتصادی، باید راه آهن را در خدمت ترانزیت قرار دهیم و این راه آهن نیز باید دو خطه باشد. به این معنا که ایران تنها یک پایانه نباشد، بلکه باید در خط برگشت کالا و خدمات قرار گیرد. بنابراین ما چاره ای جز توسعه زیرساخت نداریم و این توسعه زیرساختی باید به ایجاد اشتغال تبدیل شود. جنگ آینده جهان یک جنگ زیرساختی است.

برای دستیابی به اجماع در مورد سیاست های مرتبط با دیپلماسی اقتصادی به هماهنگی مداوم نیاز است. برای توسعه کریدورهای اقتصادی ایران باید همه فعالیت ها به هم متصل شوند. لایه های مختلف باید به هم متصل و شبکه باشند. در مورد ترانزیت هم باید مشکلات داخلی را حل کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید