نیروی چهارم؛ قدرت مجازی

عباس نصر

کاوشگر

در روزنامه مستقل ارزشمند شنبه 15 اردیبهشت 1401 گفت و گوی خوبی با آقای مصطفی ایزدی با عنوان «ترامپ به زور به توئیتر نرسید» انجام شد و در مورد اینکه آیا فضای مجازی با طرح حفاظت محدود می شود یا خیر؟

وی در پاسخ به این سوال عباراتی از این سوال را روشن کرد و به این نتیجه رسید که حتی اگر بخواهند این فضا را با یک طرح حفاظتی مانند طرح نظارت تصویری محدود کنند، شکست خواهند خورد. البته این دیدگاه درستی است، زیرا تمام مبارزات سنت گرایان سفت و سخت علیه نهادهای تمدن جدید شکست خورده است. این مورد استثنایی نیست، اما در پایان مقاله فوق جنبه های بسیار دیگری وجود دارد که باید روشن شود.

به گفته این نویسنده، امروزه فضای مجازی بدون رئیس قوه رسمی عملاً به قدرت در حکومت این کشور تبدیل شده است و باید اذعان داشت که ما چهار قوه مقننه، قضائیه، مجریه و فضای مجازی داریم که نیروها مبتنی بر قدرت مجازی هستند. و اینترنت و استفاده از قدرت مجازی. هرگونه دستکاری و تضعیف اینترنت و فضای مجازی، کار سه قوه دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد و آن را به چالش می کشد، چرا که امروزه فضای مجازی بیش از وزارت ورزش و جهت یابی، اوقات فراغت و آموزش ایجاد کرده است.

فضای مجازی امروز بیش از وزارت صمت شغل ایجاد کرده است.

فضای مجازی امروزه بیشتر از تلگراف، تلفن و پست ارتباطی است و آنقدر فعال است که آنها را به حاشیه می‌برد.

فضای مجازی جایگزین اعتراضات فیزیکی مردم به ناکارآمدی، نشان دادن اعتراضات، افکار و احساسات مردم نسبت به مسائل شده و حتی جایگزین نظرسنجی های سنتی دانشگاهی شده است.

  چشم بازی فولاد را باخت

فضای مجازی امروز کار وزارت اطلاعات را برای کسب اطلاعات بسیار آسان کرده و البته اطلاعات را از انحصارها و طبقه بندی های سنتی حذف کرده است.

امروزه فضای مجازی به فضای گفتمانی تبدیل شده است که تضاد افکار را سرعت می بخشد، برخورد فیزیکی افراد با افکار مختلف را کاهش می دهد و از ماندگاری اندیشه های سنتی و یا سخت شدن افکار می کاهد. فضای مجازی هر روز نیاز به کلمات و ایده های جدید دارد و چرخه نوآوری را تحریک می کند.

فضای مجازی روح و سنت باستانی قهرمانی و کاریزمایی را در هم می شکند و به همه مردم اجازه می دهد در ملاء عام اظهار نظر کنند و حضور پیدا کنند. این بدان معناست که پایین هرم جامعه را بسیار به بالای هرم نزدیک می کند یا بهتر است بگوییم کنترل زرافه ها را کاهش می دهد.

فضای مجازی امروز فساد، ناکارآمدی، نفاق و اختلاس و… را آشکار کرد.

امروزه فضای مجازی منجر به همبستگی اجتماعی بسیاری از همفکران شده است و در عمل بیش از وزارت کشور توانسته است همفکران را متحد کند.

فضای مجازی امروز مرزهای سخت فرهنگی بین ملت ها را از بین می برد و ملت ها را در این دهکده جهانی گرد هم می آورد. به ویژه در زمینه های مشترک مانند محیط زیست، صلح، نفرت از ظلم، احترام به حقوق بشر و مانند آن، اراده ملت ها و جوامع را سریعتر و آشکارتر نشان می دهد.

امروزه فضای مجازی بیشتر از صدا و سیما آموزنده است و زمینه رشد و آگاهی عمومی را فراهم کرده و به صنف علمی، مذهبی، اجتماعی و… تبدیل شده است.

  تمام اتفاقاتی که برای مهسا امینی افتاد در معرض دید عموم بود

فضای مجازی در حال حاضر در راس، وسیله امر به معروف و نهی از منکر مسئولان کشور است و گزارش تزویر، اختلاس و ظلم به آرا و ناهماهنگی های اخلاقی در سطح گسترده ای است.

به هر حال فضای مجازی به عنوان یکی از سه قوای ملی بدون تحمیل هزینه های کلان به یکی از نیروهای دولتی، کنش و واکنش اجتماعی دارد، در حالی که هزینه ها را خود جامعه می پردازد. به همین دلیل است که تشخیص ندادن این همه احتمال و مبارزه با چنین نهاد مردمی بسیار اشتباه است.

در اینجا باید دید کدام و کدام گروه با این نیرو جنگیدند؟

ج: سارقان و اختلاس گرانی که به شدت تحت تأثیر فضای مجازی هستند و یا از افشای سرقت خود می ترسند با این ابزار دشمنی دارند.

ب: مدیران ضعیف و ترسو که از افشای مدیریت بد خود می ترسند.

ج: مدیران منافق و فاسد که می ترسند دوگانگی خود را آشکار کنند، به دلیل رفتن به زاغه یک چیز می گویند و کار دیگری می کنند.

د: گروه دیگر برخی از روحانیون و سنت گرایان تندرو هستند که حتی فضای مجازی را گرگ درنده می دانند. دلیلش این است که می خواهند یکتاپرست باشند، به عبارت دیگر مثل گذشته شبان مقدس باشند و اهل گوسفندان او فقط یک طرفه صحبت کنند و انتقاد نشنوند و کسی آنها را مجبور به پاسخگویی نکند. اما به زنجیر با دستبند و بس است.

من: دسته دیگر افراد تحریک پذیر و دلسوز هستند که از مشاهده نادرستی در فضای مجازی ناراحت می شوند و یا سه گروه فوق این گونه افراد را تشویق می کنند که در مقابل اینترنت بایستند و بخواهند آن را حذف کنند. این دلسوزان ساده دل، به جای نگاه کلان به تمدنی فراگیر که بر جهان مسلط است، با دیدن چند عکس یا خواندن مطالب نادرست، خود را فریب می دهند، در اینترنت خواستار سرکوب و پیوستن به همان گروه دزد و دزد می شوند. فساد علیه فضای مجازی

  تاثیر دود سیگار بر کاهش بینایی

گروه آخر که دلسوز اما مفصل هستند و معتقدند نیرویی با این نفوذ زیاد را می توان به راحتی تعطیل یا محدود کرد، ابتدا باید بدانند که بیش از هر چیز در دنیا از دین و قرآن سوء استفاده شده است و همه چیز مهم است. و شیرین . برای تأثیرگذاری بیشتر، مگس ها و پشه های بیشتری در اطراف آن جمع می شوند و فضای مجازی نیز تحت تأثیر همین آفات قرار می گیرد. راه حل چیست؟ آیا باید به خاطر انباشته شدن پشه ها به خاطر این سوء استفاده ها کوزه آب میوه را شکست و مثلاً قرآن و دین را جمع کرد چون برای عده ای انباری برای کسب قدرت و شهرت و ثروت شده است؟

یا باید بپذیریم که از هر ابزاری می توان سوء استفاده کرد. باید هر چه بیشتر این فضا فرهنگ سازی شود تا فرصت سوء استفاده کمتری وجود داشته باشد.

دوم اینکه یک درصد جامعه همیشه فاسد هستند و باید با همین ابزار اصلاح شوند.

دیدگاهتان را بنویسید