نوشیدن 2 لیتر آب در روز برای حفظ سلامتی؛ شایعه یا واقعیت؟

573559 خبر ناگهانی

در دهه های اخیر، نیاز به نوشیدن هشت لیوان آب در روز به یک توصیه استاندارد تبدیل شده است، اما شواهد کمی برای تأیید این موضوع وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

کارشناسان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون در ایالات متحده هزاران نفر از 26 کشور را مورد بررسی قرار داده اند تا بفهمند به چه مقدار آب نیاز دارند. آنها دریافتند که مقادیر متوسط ​​روزانه از یک لیتر در روز تا شش لیتر متغیر است که شامل آب سایر نوشیدنی ها مانند چای و قهوه و همچنین آب از غذا می شود.

یک متخصص در این زمینه می گوید: علم هرگز از مصرف هشت لیوان آب در روز به عنوان یک دستورالعمل صحیح و ثابت حمایت نکرده است و مقدار زیادی آب مورد نیاز بدن از غذایی که می خورید تامین می شود. اما این بهترین کاری است که تا کنون انجام داده ایم تا میزان آب مصرفی مردم در روز – گردش آب در داخل و خارج از بدن – و عوامل اصلی که باعث گردش آب می شوند را اندازه گیری کنیم.

برخلاف مطالعات قبلی که افراد مصرف آب خود را گزارش می‌کردند، متخصصان آب را هنگام حرکت در بدن اندازه‌گیری کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه آب «قابل ردیابی» مخصوص حاوی ایزوتوپ های هیدروژن و اکسیژن را نوشیدند تا کارشناسان بتوانند تشخیص دهند که چه زمانی از بین رفته است.

آنها بسته به دما، جنسیت و سطح فعالیت بدنی تفاوت های قابل توجهی پیدا کردند.

به عنوان مثال، یک مرد 20 ساله که در یک کشور توسعه یافته مانند انگلستان با دمای متوسط ​​10 درجه سانتیگراد و متوسط ​​فعالیت بدنی زندگی می کند، به حدود 3.2 لیتر آب در روز نیاز دارد.

  اقدام جدی در خصوص حقوق معوقه کارگران و مستمری بگیران/حداقل بخش دولتی 6 میلیون و 600 و بخش خصوصی حداقل 5 میلیون و 600 نفر می شود.

کارشناسان دریافتند که وقتی مردم انرژی دریافتی خود را در یک روز دو برابر می کنند، به یک لیتر آب اضافی نیاز دارند، در حالی که افزایش 50 درصدی رطوبت مستلزم نوشیدن تنها 0.3 لیتر آب اضافی در روز است.

افزایش وزن نیز یکی از عوامل اصلی بود. همچنین مشخص شده است که ورزشکاران حدود یک لیتر آب بیشتر از افراد غیر ورزشکار مصرف می کنند.

به گفته کارشناسان، آنهایی که در کشورهای با HDI پایین زندگی می کنند، بیشتر در مناطقی با دمای متوسط ​​بالاتر زندگی می کنند، به احتمال زیاد کارهای فیزیکی انجام می دهند و کمتر در ساختمان های تحت کنترل آب و هوا در طول روز حضور دارند. این چیزها، علاوه بر اینکه احتمال دسترسی آنها به یک جرعه آب تمیز را در زمان نیاز کمتر می کند، چرخه آب آنها را بیشتر می کند.

به نظر می رسد قانون هشت لیوان آب در روز از دکتر فردریک جی. استار، یک متخصص تغذیه آمریکایی که مصرف شش تا هشت لیوان آب را در سال 1974 پیشنهاد کرد. او گفت که این می تواند شامل قهوه، چای، شیر، نوشابه و غیره به همراه محتوای آب میوه و سبزیجات باشد.

اکثر متخصصان تغذیه اکنون می پذیرند که بدن سطح آب را به خوبی کنترل می کند، بدن آنچه را که نیاز ندارد بیرون می کشد و در صورت نیاز به افزایش سطح آب تشنگی تحریک می شود.

به گزارش یاهو نیوز، نوشیدن آب زیاد می تواند خطرناک باشد. اگر کلیه ها نتوانند از شر آب اضافی خلاص شوند، محتوای سدیم خون را رقیق می کنند و وضعیتی به نام “هیپوناترمی” ایجاد می کنند که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

  آمار حمید مطهری و استقلال در 5 بازی برنده شوید!

مطالعه دانشگاه ویسکانسین-مدیسون در مجله Science منتشر شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید