نمک بخوریم یا نه؟

نمک بخوریم یا نه؟

دویچه وله نوشت؛ اکثر مردم نمی توانند زندگی بدون نمک را تصور کنند. اما این کاری است که کارل لاوترباخ وزیر بهداشت آلمان انجام می دهد. او 30 سال است که نمک نخورده است. چرا؟ او می گوید که می خواهد مراقب سلامتی خود باشد.

آیا همه باید کاری را انجام دهند که وزیر آلمان برای سالم ماندن انجام داد؟ خبر خوب برای کسانی که عاشق غذای خوب هستند این است که اینطور نیست. لازم نیست از نمک غافل شوید. ماتیاس ریدل، متخصص تغذیه در مرکز تخصصی Medicom در هامبورگ، به استفاده صحیح از نمک اعتقاد دارد.

بدن ما به نمک نیاز دارد

نمک حیاتی است. برای درک این موضوع، باید به فرمول شیمیایی آن نگاه کنید. نمک آن همان سدیم NaCl است.

سدیم، یک ماده معدنی، نقش کلیدی در بسیاری از عملکردهای مهم روزانه بدن ما دارد: تنظیم سطح طبیعی مایعات بدن، عملکرد کلیه و عملکرد اعصاب و عضلات. بدن ما برای انجام این فعالیت ها به حدود یک گرم نمک نیاز دارد.

مرز قوی

پس نمک اگر در حد اعتدال مصرف شود مفید است. اما چه زمانی از این مرز «سالم» عبور خواهیم کرد؟

این حد توسط سازمان جهانی بهداشت به شرح زیر تعیین شده است: حداکثر 5 گرم در روز که تقریباً برابر با یک قاشق چایخوری است.

ریدل، کارشناس آلمانی می گوید: خوردن پیتزای یخ زده از مرز عبور می کند. او می گوید بسیاری از مردم اغلب از حد 5 گرم در روز عبور می کنند.

مصرف روزانه نمک به خصوص در میان مردم برخی از کشورهای آسیای شرقی یا مرکزی زیاد است. در چین، مصرف روزانه نمک به ازای هر نفر حدود 11 گرم در روز است. این بیش از دو برابر توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند آلمان، پرتغال، ایتالیا و فراتر از آن، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزلند، مصرف روزانه نمک بالاتر از استاندارد WHO است. وضعیت در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین بهتر از این نیست. فقط در برخی از کشورهای آفریقایی مصرف روزانه نمک سالم است.

نمک و فشار خون

یکی از بزرگترین عوارض مصرف بیش از حد نمک (5 گرم در روز) فشار خون بالا است که در دراز مدت خطر سکته و حمله قلبی را افزایش می دهد.

اما ریدل معتقد است که علاوه بر مصرف نمک، عوامل دیگری مانند تحرک، استرس، سابقه پزشکی و سایر عادات غذایی در تنظیم یا به عبارتی افزایش فشار خون نقش دارند.

این متخصص تغذیه می‌گوید: آسیایی‌های ضعیفی که به‌طور سنتی غذای سالم می‌خورند، با وجود مصرف نمک بیشتری نسبت به افرادی که در غرب از دیابت یا چاقی رنج می‌برند، مشکلات کمتری دارند.

حساس به نمک و مقاوم به نمک

حدود یک سوم افراد به نمک حساس هستند. چه مفهومی داره؟ یعنی در حدود یک سوم افراد، کاهش مصرف نمک تاثیر مثبتی بر فشار خون آنها دارد.

دو سوم دیگر در برابر نمک مقاوم هستند، به این معنی که مصرف نمک بدن و فشار خون بعید است ارتباط مستقیمی با هم داشته باشند.

به گزارش ریدل، با انجام یک آزمایش خون ساده می توانید متوجه شوید که جزو کدام دسته هستید. اما حتی افرادی که مصرف نمکشان تاثیر منفی بر فشار خونشان ندارد، باید مراقب باشند که روزانه حداکثر 5 گرم نمک مصرف کنند، زیرا ممکن است مشکلات دیگری در انتظارشان باشد.

  وضعیت راه/ کاهش 8.3 درصدی تردد در محورهای برون شهری

فشار بر کلیه ها و میکروبیوم روده

مصرف زیاد نمک فشار زیادی به کلیه ها وارد می کند که می خواهند نمک اضافی بدن را دفع کنند. ریدل می گوید: «این مشکل و فشار روی کلیه ها می تواند در دراز مدت منجر به نارسایی اندام شود.

مصرف زیاد نمک نیز بر میکروبیوم روده تأثیر منفی می گذارد. تعداد باکتری های اسید لاکتیک کاهش می یابد، در حالی که تعداد 17 سلول T کمکی در خون افزایش می یابد. محققان بر این باورند که این تعامل ممکن است التهاب و بیماری های خود ایمنی را افزایش دهد.

محققان همچنین پیشنهاد می کنند که مصرف بیش از حد نمک ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده و پوکی استخوان را افزایش دهد.

علاوه بر این نمک اشتها را زیاد می کند و انسان را از گرسنگی غذا می دهد. بنابراین، افزایش مصرف نمک می تواند منجر به افزایش وزن شود.

چگونه می توان مصرف نمک را کاهش داد؟

کارشناسان می گویند که 75 درصد نمک مصرفی در غذاهای آماده پنهان است. مثلا در پیتزاهای آماده منجمد، سوسیس و کالباس، سس گوجه فرنگی و انواع سس و سوپ آماده و چیپس و کنسرو. اگر واقعاً می خواهید میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید، باید از خوردن این محصولات خودداری کنید.

برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، نمک های رژیمی که شبیه نمک خوراکی هستند اما در عوض حاوی سدیم کمتر و پتاسیم بیشتری هستند، ممکن است راه حلی باشد.

فواید نمک دریا یا هیمالیا نسبت به نمک معمولی اغلب اغراق آمیز است. در صورتی که این نمک ها دارای ترکیبات مشابه نمک معمولی با همان اثرات مخرب بر سلامتی باشند.

  کیفیت زندگی خود را با چند راه حل ساده بهبود بخشید

مقدار نمک یک عادت است

باید گفت میزان نمک مصرفی یک عادت است. اگر به مصرف زیاد نمک عادت داشته باشیم، ذائقه و زبانمان به طعم آن عادت می کند و هوس خوردن غذاهای شور و لذیذ می شود. اما اگر در مصرف نمک دقت کنیم، غذاهای کم نمک یا بدون نمک را نیز دوست داریم تا در مصرف نمک به تعادل برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید