نسبت قیمت خودرو با شاخص های اقتصادی و وضعیت تولید

573848 خبر ناگهانی

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد و دارایی در تشریح وضعیت بازار خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو در هفته های اخیر در حالی رخ داده که شاخص تولید این صنعت در سال 2017 است. وضعیت مطلوبی دارد و در عین حال دولت سازوکاری دارد با عرضه این محصول در بورس کالا سعی کرد دست دلالان و دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند.

آنچه امروز در بازار خودرو می گذرد ربطی به شاخص های اقتصادی و وضعیت تولید ندارد، بلکه متاثر از فضاسازی و بلاتکلیفی در مورد آینده اقتصاد ایران است که از دو ماه گذشته در فضای مجازی آغاز شده است. توسط برخی رسانه ها دامن زده و تحریک شده است اختلال در بازار ارز باعث کاهش ارزش پول ملی و ایجاد انتظارات تورمی می شود.

بیش از یک سال است که دولت تمرکز خود را بر خاموش کردن محرک‌های تورم و کاهش شتاب رشد نقدینگی، مدیریت خلق پول، کاهش کسری بودجه، عدم استفاده از مقرری و کاهش مخارج دولت در این راستا قرار داده است و البته اثرات آن. از این اقدامات در شاخص های اقتصادی مشهود است.

رشد شاخص تولید صنایع بزرگ در واقع پاسخ مثبتی به این اقدامات است و رشد شاخص تولید صنعت خودرو و قطعه سازی در چند ماه گذشته نسبت به سال قبل از سایر صنایع بیشتر بوده است. و در آبان ماه این نماگر نسبت به سال قبل 27.8 درصد افزایش یافته است که برای چندین ماه سال گذشته بی سابقه بوده است.

از سوی دیگر در رابطه با این صنعت یکی از مهمترین موانع و مشکلات تاکنون قیمت گذاری دستوری و استفاده از دلالان و دلالان در صورت عدم شفافیت در قیمت گذاری است که وزارت اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت به تلاش خود برای اصلاح شیوه های غلط گذشته در این حوزه عرضه ادامه می دهد و به خودرو در بورس کالا نگاه می کرد.

  700 هزار تن پایه نفت در گمرک

رویکرد دولت در تغییر شیوه نادرست قیمت گذاری به سمت سازوکارهای شفاف، رقابتی، قابل مشاهده و غیر رانت زا رفته است که فرصت و انحصار خاصی ایجاد نمی کند.

بهترین راه برای اطلاع از قیمت عادلانه خودرو ساز و کار بازار سرمایه و بورس است و تجربه عرضه خودرو در بورس باعث رقابتی، عادلانه و شفاف شدن قیمت شده است.

این در حالی است که معمولاً قیمت خودرو بر اساس قیمت کارخانه و قیمت کل تعیین می شود، در این بین تفاوت قیمت کارخانه با بازار آزاد منجر به ایجاد رانت و انحصار و سود حاصل از این بازار شده است. به جیب دلالان رفت و در عین حال هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از این شرایط متضرر شدند. عرضه خودرو در بورس نه تنها باعث ضرر تولیدکنندگان و خریداران شده است، بلکه سود قابل توجهی نیز نصیب این دو گروه شده است.

بنابراین دلیل گرانی خودرو را نباید در رویکردهای دولت، سیاست های کنترل تورم، شاخص های اقتصادی و شفاف سازی قیمت ها و عرضه جست و جو کرد، زیرا تحلیل های اشتباه منجر به نتیجه گیری اشتباه می شود و جلوی درست، شفاف را می گیرد. و مسیر رقابتی خرید – فروش خودرو.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید