میزان پاسخگویی متقاضیان فنی و مهندسی به سوالات دوره تخصصی فاجعه بار است

556469 خبر ناگهانی

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از پژوهشکده و برنامه ریزی آموزش عالی، پژوهشکده و برنامه ریزی آموزش عالی، پنل تخصصی بررسی و تحلیل نوسانات تقاضا برای ورود به آموزش عالی و جهت گیری های آتی به منظور استفاده را برگزار کرد. نظر کارشناسان این حوزه

در ابتدای این پنل دکتر رضا منیعی به عنوان مجری جلسه به طور جامع به افزایش تقاضای کنکور به ویژه در رشته های علوم تجربی اشاره کرد و این روند را بسیار نگران کننده دانست.

وی بیان کرد: نیاز به بررسی های جدی در این زمینه وجود دارد تا بتوان پیشنهادات سیاستی نوآورانه ای ارائه کرد.

در ادامه علی باکر طاهرینی، رئیس پژوهشکده و برنامه ریزی آموزش عالی، سخنان خود را با عنوان «خود تنظیمی متقاضیان ورود به دانشگاه» ارائه کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت بررسی و تحلیل نوسانات تقاضا برای ورود به آموزش عالی، مهمترین مطالب خود را در سه عنوان بیان کرد: الف: بررسی وضعیت موجود بر اساس روایت، ب: متغیرهای موثر در شکل گیری وضعیت موجود. و ج: تحلیل و تعمیم یافته ها بر اساس خودتنظیمی.

کاهش تقاضا برای داوطلبان آزمایشی و ریاضی / افزایش متقاضیان گروه زبان های خارجی

عضو دائمی شورای معاونین آموزشی وزارت علوم گفت: وضعیت متقاضیان کنکور نشان می دهد که در دو گروه آموزشی ریاضی و علوم فنی و تجربی در سال های اخیر با کاهش تقاضا مواجه هستیم و بیشترین افزایش در کسانی که مایل هستند مربوط به زیرگروه زبان های خارجی است.

وی در ادامه سه عامل الف) میزان اشتغال پذیری دانشجویان، ب) خاص بودن زیر گروه های آموزشی و ج) علاقه و آگاهی از ماهیت رشته ها را شناسایی کرد.

  ایالات متحده و اروپا به روسیه در مورد حمله به اوکراین هشدار می دهند

طاهری نیا ادامه داد: به نظر من آنچه اکنون شاهد آن هستیم پدیده خودتنظیمی داوطلبانه است. این خود تنظیمی به ما می گوید که داوطلبان ما هوشمندانه عمل می کنند و این یک اتفاق طبیعی و منطقی است. رئیس موسسه در نهایت تاکید کرد که در جریان این تحولات، دولت نیز باید نقش نظارتی خود را ایفا کند.

وضعیت بحرانی عدم تمایل به ورود به رشته ریاضی و مهندسی

سپس رضا محمدی، یکی از اعضای هیئت علمی سازمان سنجش و آموزش کشور، بر اساس آمار سال های 1390 تا 1401، تحلیل خود را تحت عنوان «بررسی روند تقاضای آموزش عالی: مورد کنکور سراسری 1390-1401.

وی با تاکید بر وجود چالش های جدی در حوزه پذیرش دانشجو، عدم تمایل به ورود به رشته های ریاضی، فنی و مهندسی را بسیار جدی دانست و آن را آستانه شرایط بحرانی تعبیر کرد.

محمدی گفت: داوطلبان علاوه بر عدم علاقه به رشته های فنی و مهندسی، انگیزه لازم برای حتی شرکت و حضور در آزمون سراسری را نیز ندارند.

میزان پاسخگویی متقاضیان فنی و مهندسی به سوالات دوره تخصصی فاجعه بار است

عضو هیئت علمی سازمان سنجش آموزش کشور میزان پاسخگویی متقاضیان فنی و مهندسی به سوالات دروس تخصصی مانند ریاضی را بسیار کم و فاجعه آمیز توصیف می کند و یکی از دلایل مهم این بحران را ضعف جدی می داند. در زمینه رهبری دانشگاهی دانشجویان.

سخنران بعدی جلسه، علی رجالی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، بر اهمیت تغییر تقاضا برای ورود به دانشگاه تاکید کرد و چالش جذب دانشجو در رشته های فنی و مهندسی را به سختی چالشی منحصر به فرد و جدید ندانست. پدیده ای است و با اشاره به اینکه کشور طی سال های 1356 تا 1362 نیز چنین چالشی را تجربه کرده است، ادامه داد: چالش اصلی به حوزه آموزش و پرورش و آموزش ابتدایی برمی گردد چرا که آموزش های ارائه شده در این حوزه ضعیف و ناکارآمد است.

  درگیری محیط بانان استان فارس با شکارچیان غیرمجاز / 2 کشته

علی عظیمی دبیر اداره مراکز مشاوره تحصیلی از دیگر سخنرانان این پنل بود که با اشاره به جذب 180 هزار مشاور مدارس، نیاز مبرم تمامی مدارس کشور به مشاوران متخصص را از اولویت های وزارتخانه دانست. تحصیلات.

در ادامه جلسه اعضای پنل حاضر به بیان نقطه نظرات خود در خصوص موضوع پنل پرداختند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید