من می خواهم مافیا و بلوف کنم

هیچ تعارف یا حتی اغراق وجود ندارد. مانند بسیاری از جنبه های زندگی که ریشه در فرهنگ و باورهای ما دارد و در پس جنبه های زندگی مدرن فراموش شده است، بازی های گروهی سنتی نیز جایگاه واقعی خود را از دست داده اند. کی یادش میاد سالها پیش هر کوچه پر از هیاهوی بچه ها بود؟ کوچه ها محلی برای ابراز احساسات بچه ها بود.

کوچه هایی که در ساعات شبانه روز صدای شادی و خنده بچه ها از آن بلند می شد و همه اهالی محل را با خود می برد. اکنون اما وضعیت متفاوت است. نه تنها صدای خنده بچه ها همیشه بلند شنیده نمی شود، حتی جمع های خانوادگی هم دیگر جایی برای بازی های قدیمی نیست. حالا هر چه هست، بلوف، دعوا و مافیایی است که ماهیتش ربطی به ما و فرهنگ ما ندارد.

من می خواهم مافیا و بلوف کنم

اکنون علاوه بر همه بازی های خاطره انگیز دوران کودکی مانند بلند کردن، پسرعمو، خروس جنگی، شاه و وزیر، پسر عمو باف، زنبق، هفته سنگ و چند دهه بازی های دیگر که جای خود را به بازی های رایانه ای داده است، بازی های گروهی خانوادگی نیز به همین سرنوشت دست یافته اند. . البته آنها مقصر نیستند. به نظر می رسد آپارتمان نشینی و نبود امنیت در کوچه و خیابان، سبک زندگی کودکان را تغییر داده است.

به همین دلیل است که امروزه کودکان کمتری برای انتخاب بین دسته پلی استیشن و توپ بی فایده وجود دارند. به همین ترتیب، برگه های دیگری که همه خانواده را به بهانه نام خانوادگی دور هم جمع کرد، کمتر از پیشنهاد یک بازی مافیایی به یاد ماندنی است که در آن همه باید به هم دروغ بگویند تا برنده شوند: «نسل می گذرد، – بد. چون باز هم با نام خانوادگی و بازی های مشابه خاطراتی داشتیم، اما بچه هایمان دیگر حتی بازی کردن را هم یاد نخواهند گرفت. به نظر می رسد این بازی های قدیمی به سمت پیری پیش می روند.

  نحوه برخورد با اتهامات و حرف های افراد پس از طلاق

مهری موسوی، روانشناس و مشاور خانواده که معتقد است اگر دست به دست هم بدهیم، به مرور زمان تمام داشته های قدیمی خود را از دست می دهیم و باید به علایق نسل جدید عادت کنیم، این است: «این آموزش است و ارزشی ندارد. برای خانواده ما داریم.”

فرهنگی که ما قبول داریم

همه چیز محدود به آداب و رسوم و غذاهای محلی یک استان نیست. بلکه بازی های محلی از دیرباز وارد این چرخه شده است. همانطور که هر شهر غذاهای محلی و سنتی خود را دارد، در مورد بازی های سنتی و ایرانی هم همینطور. بازی هایی که در هر منطقه و شهر رنگ و بوی متفاوتی دارند. برخی از بازی ها از نظر اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در اکثر نقاط ایران رواج دارند و در عین حال برخی بازی ها به طور خاص به فرهنگ و شخصیت و حتی گویش یک منطقه خاص اختصاص دارند.

این بازی ها که در دل مجالس خانوادگی برگزار می شد به قدری محبوب بود که دل کودکان و نوجوانان را با فرهنگ بومی گرم می کرد. اما دیگر مثل قدیم نیست. کمتر اعضای خانواده کمتر به خاطرات قدیمی گوش می‌دهند، لباس‌های محلی را می‌بینند و به کلمات و آداب و رسوم محلی وسواس دارند. به نظر می رسد که شیفتگی به فرهنگ های هر شهر و روستا، توانایی مقابله با فرهنگ اپیدمی مانند مافیا را از دست داده است.

بلوف زدن به جای نام خانوادگی

به محض پیدا شدن سر یکی از اعضای خانواده با تعدادی مدارک و یک خودکار و دستمال، نام خانوادگی در راه است. نام خانواده ای که در نهایت منجر به جنگ جهانی دوم شد که پایان بازی را زودتر اعلام کرد و اکنون هنوز هم تقلب می کند، می نویسد و ستون های باقی مانده را پر می کند. اما حالا دیگر خبری از این کاغذهای رنگی و خودکار و خودکار نیست که در طول بازی حداقل کمی فکر کنیم و چیزی یاد بگیریم.

  شرایط گل محمدی برای اداره پرسپولیس خوب نیست

حتی پانتومیم دیگر مانند گذشته محبوب نیست. پانتومیم که زمانی در فیلم ها و فیلم های تلویزیونی حضور داشت اما حالا طرفدارانش به پای مافیا نمی رسند. کسانی که وقت و انرژی و هزینه خود را صرف صرف چند ساعت در جمع های دوستانه می کنند و می توانند در بین شهروندان و مافیا برنده باشند. از این گذشته، تعدادی نقش و شخصیت وجود دارد که هیچ ارزش افزوده ای به بازیکنان اضافه نمی کند. بلکه مردم خود را به آب و آتش می اندازند تا با دروغگویی و فرافکنی، خود واقعی خود را از دوستان خود پنهان کنند.

این تمام چیزی است که در قلب بازی محبوب مافیای امروزی وجود دارد. مافیا در بهار 1986 در خوابگاه دانشگاه مرکزی مسکو آغاز شد و به ایران رسید. یک نوع بازی گروهی، یکی از رمزهای موفقیت آن این است که می توان آن را با کارکردهای کمی انجام داد و دیگر حتی به چند ورق کاغذ و خودکار هم نیازی نداشت.

اما مافیا، مانند هر مشکل دیگری، جوانب مثبت و منفی خود را دارد. طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. اما کارشناسان فرهنگی با وجود این بحث ها، جایگزینی آن با تمامی بازی های قدیمی و سنتی ایرانی الاصل را یکی از ضربه های اصلی بازی مافیایی و بازی های مشابه آن می دانند.

مافیا را محاصره کنید

او می خواهد آن را تغییر ذائقه بنامد، نه تحمیل فرهنگ غربی. هر چه هست ما را به جریانی رسانده که از اصل ما دور است. این واقعیت که جایی برای انکار وجود ندارد و نیاز به تعمیرات اساسی دارد. اگر بخواهیم این بازی‌ها و بازی‌های محلی و سنتی را که ریشه در فرهنگ کشورمان دارد به مجالس خانوادگی برگردانیم، نیازمند بازسازی کامل فرهنگی هستیم. یکی از آن بازسازی هایی که زمان می برد و باید ابعاد جدیدی به فرهنگ خود بیاوریم تا کار کند تا قدرت ایستادگی و دفع مافیای جذاب این روزها را داشته باشد.

  پخش زنده مارسی و تاتنهام امشب سه شنبه 10 نوامبر ساعت 23:30

بدیهی است که در شرایط کنونی در دنیایی زندگی می کنیم که گرایش به مدرن زیستن بسیاری از سنت های زیبای گذشته را جابجا کرده است و بازگشت به گذشته جز با ارائه گزینه های جذاب تر و جدیدتر از آنچه هست غیر ممکن است. در دسترس جوانان امروزی اما در فرهنگی که با ما و سبک زندگی ایرانی و اسلامی ما سازگار باشد.

شعر و متل بخشی از بازی های سنتی بود

نیاز شدیدی به احیا و ترویج بازی های بومی و محلی با رویکرد فرهنگی وجود دارد. حتی در شرایطی که امروز به شکاف عمیقی در جامعه رسیده ایم، گاهی همین فرهنگ ها در قالب بازی می تواند روابط بین ما و سایر اقوام را احیا کند. آقای ظفری از اهالی رودسر گیلان است که هنوز در دوران کودکی و نوجوانی اشعار محلی را به یاد دارد: «بیشتر وقت هایی که دور هم جمع می شدیم، خاله هایم شعرهای محلی می خواندند و درس می خواندند. مثلاً در یکی از این اشعار مسافری بود که شهر به شهر استان گیلان سفر می کرد و خاطره می ساخت.

«خوب به خاطر دارم که از این شعر شهرهای اطراف رودسر را یاد گرفتم. و اکنون همان جای یادگیری در محافل و دوران و بازی های ما خالی است. هیچ کس نام شهر، نام شهر، کشور و غذای جدید را نمی آموزد و بر شهر و روستاهای اطراف روستای خود تمرکز نمی کند: “ما در هیچ بازی و جمع آوری آن را نمی بینیم.” در واقع بازی های سنتی نسل به نسل منتقل شده و به ما رسیده است. اما چرا آن را حفظ نکردیم و به نسل بعدی خود ندادیم؟ / ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید