مروری کامل بر خواص روغن سویا و عوارض آن

546379 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در میان منابع محدود پروتئین موجود برای گیاهان و گیاهخواران، سویا مقرون به صرفه ترین و غنی ترین گزینه است. ترکیب کمیاب چربی بالا و پروتئین سویا و روغن سویا باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. با وجود روغن نباتی، چگونه روغن سویا گزینه سالم تری نسبت به روغن های دیگر است؟ چه چیزی آن را سالم می کند؟ و آیا روغن سویا برای انسان مفید است؟ پاسخ همه این سوالات و بیشتر را خواهید یافت.

بیشتر بخوانید:

روغن سویا چیست؟

روغن سویا یک روغن گیاهی خوراکی است که از دانه های سویا (پر گلیسیرین بالا) با عملیات حرارتی با دانه های ترک خورده و حلال های مختلف استخراج می شود. روغن خام را مخلوط و تصفیه می کنند تا خوراکی شود. روغن سویا در صنایع مختلفی مانند:

آفت کش ها
قارچ کش ها
رزین
رنگ
پلاستیک
روان کننده ها و بیودیزل ها
صابون
لوازم آرایشی
غذا و نوشیدنی

اساساً اینها صنایع غذایی هستند که روغن سویا در آن محبوب است:
مثل روغن پخت و پز
در سس سالاد
برای تهیه مارگارین در محصولات پخته شده برای طعم دادن به غذا
به عنوان یک عامل امولسیون کننده
برای تهیه بیسکویت ترد، وافل، کراکر، نان و غیره.
در سس هایی مانند سس مایونز و سس باربیکیو
در فرآیندهای سرخ کردنی با چربی بالا

مواد مغذی موجود در 100 گرم سویا عبارتند از:

کالری (173)
آب (63%)
پروتئین (16.6 گرم)
کربوهیدرات (9.9 گرم)
شکر (3 گرم)
فیبر (6 گرم)
چربی (9 گرم)
اشباع (1.3 گرم)
چربی های غیر اشباع (1.98 گرم)
چربی اشباع شده (5.06 گرم)
کلسیم (196 گرم)
امگا 3 (0.6 گرم) و امگا 6 (4.47 گرم)

بسیاری از مواد غذایی غیر از روغن سویا می توانند محصولاتی مانند تمپه، توفو و شیر سویا تولید کنند. با وجود این غذاهای پر حاشیه، جای تعجب نیست که روغن سویا فواید سلامتی دارد.

22 مزیت سلامتی روغن سویا عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن سویا سرشار از پروتئین گیاهی است که برای سیستم ایمنی بدن انسان بسیار مفید است. مصرف روزانه مقادیر کافی از آن پروتئین را در بدن ما حفظ می کند، بنابراین در این شرایط بیمار شدن آسان نیست. پروتئین برای بازسازی سلول ضروری است. هنگامی که یک سلول نیاز به ترمیم دارد، پروتئین کافی می تواند آن را خیلی سریع ترمیم کند.

بافت ها و اندام های قوی بدن

روغن سویا همچنین حاوی لسیتین است که می تواند جذب ویتامین های محلول در چربی را افزایش دهد. جذب سریع این مواد باعث حفظ سلامت بافت ها و اندام های بدن می شود.

عملکرد مغز را تثبیت کنید

لسیتین نیز جزء مهمی از مغز است که حاوی فیتواسترول است و به بهبود عملکرد اعصاب مغزی کمک می کند و از اسکیزوفرنی جلوگیری می کند.

سلامت چشم را حفظ کنید

روغن سویا همچنین حاوی بیوفلاونوئیدها و ویتامین E است که برای سلامت چشم مفید است. روغن سویا از آب مروارید، گلوکوم و کاهش عملکرد شبکیه به ویژه در افراد بالای 60 سال جلوگیری می کند.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

دندان های قوی

سالم ترین قسمت دندان مینای دندان است که برای حفظ آن به مقدار زیادی کلسیم و پروتئین نیاز دارد. دندان ها برای جویدن غذا به مینای قوی نیاز دارند. روغن سویا سرشار از کلسیم و پروتئین است که برای تغذیه مینای دندان بسیار مفید است. علاوه بر این، مینای دندان خوب از پوسیدگی جلوگیری می کند.

پیشگیری از کم خونی

روغن سویا در صورت مصرف منظم می تواند از برخی بیماری ها پیشگیری کند. به عنوان کم خونی ناشی از کمبود آهن در بدن. گیاهخواران بیشتر نگران کم خونی هستند زیرا رژیم غذایی آنها آهن کافی را تامین نمی کند.

حفظ عملکرد و سلامت قلب

علاوه بر فواید فوق، روغن سویا همچنین به لطف کربوهیدرات ها، فیبر، ویتامین های E و K، اسیدهای چرب و اسید آمینه لیزین می تواند سلامت قلب را حفظ کند، همچنین باعث می شود غذاهای فرآوری شده سویا پرچرب باشد. با اشباع و کلسترول کم از خواب برخیزید. وقتی افراد این نوع غذا را به طور منظم مصرف می کنند، از تصلب شرایین ناشی از احتقان و ضربان قلب جلوگیری می کنند.

فشار خون را تثبیت کنید

وقتی قلب به درستی و بدون تلاش زیاد کار کند، فشار خون طبیعی حفظ می شود و خون به خوبی به بدن می رسد. فشار خون مناسب همچنین از سکته مغزی جلوگیری می کند و آرامش بیشتری را در فعالیت های روزانه به ما می دهد.

پیشگیری از افت فشار خون

فشار خون مناسب از افت فشار خون جلوگیری می کند که در برخی موارد زندگی روزمره ما را مختل می کند. چون نمی توانیم کارهای روزمره را به طور عادی انجام دهیم. فشار خون پایین باعث سرگیجه می شود و برای رهایی از سردرد باید مدتی در رختخواب استراحت کنیم. با وجود گردش خون خوبی که روغن سویا می تواند ایجاد کند، فشار خون پایین دیگر مشکلی نیست.

پیشگیری از پوکی استخوان

سویا حاوی ایزو سیالات خوب به نام فیتواستروژن است و خواص استروژن مشابهی دارد. استروژن برای حفظ سلامت و تقویت استخوان ها مورد نیاز است. زنان یائسه دچار کمبود استروژن خواهند شد که با مصرف مواد غذایی حاوی روغن سویا استروژن کافی در استخوان های خود دریافت می کنند و در نهایت از پوکی استخوان جلوگیری می کنند.

کنترل یائسگی

یائسگی برای زنان سخت است زیرا نشان می دهد که آنها دیگر قادر به تولید مثل نیستند. عوارض جانبی شامل کاهش رطوبت پوست و در برخی موارد از دست دادن عزت نفس به دلیل عدم وجود دیگر استروژن است. روغن سویا به زنان در دوران یائسگی کمک می کند. فیتواستروژن های موجود در آن اثرات مشابهی با استروژن بر بدن دارند. فیتواستروژن ها به حفظ استخوان های سالم و هیدراته نگه داشتن پوست کمک می کنند. بنابراین، زنان تا زمانی که این مرحله از یائسگی را نپذیرند، دوره گذار کافی خواهند داشت.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید

لسیتین موجود در روغن سویا علاوه بر حفظ عملکرد مغز می تواند متابولیسم چربی را افزایش دهد. در این مورد، جایگزینی رژیم کربوهیدراتی با سویا در رژیم غذایی ما بسیار مهم است، به طوری که سطح قند خون حفظ شود و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش یابد، زیرا بیمار مبتلا به این بیماری از مصرف بیش از حد کربوهیدرات منع می شود.

  گلایه فاطمه امینی از ضعف صدا و سیمای کودک / مدیران به فکر کودکان نیستند

کاهش کلسترول

لسیتین که قادر است متابولیسم چربی ها را در بدن سرعت بخشد، کلسترول خون را نیز کاهش می دهد. چربی ها به راحتی رقیق شده و جذب جریان خون می شوند، بنابراین برای مدت طولانی در خون حل نمی شوند.

حفظ سلامت دستگاه گوارش

چربی نامحلول بیش از حد در بدن ما می تواند سیستم گوارش ما را ناهموار کند. با مقدار کافی لسیتین سویا، چربی ها به سرعت رقیق می شوند و متابولیسم را افزایش می دهند، به طوری که سمی که هنوز در بدن ما وجود دارد به راحتی آزاد می شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ

فیتواستروژن موجود در روغن سویا می تواند سطح استروژن را در بدن حفظ کرده و از سرطان سینه و روده بزرگ پیشگیری کند. مطالعات نشان می دهد که زنان آسیایی کمتر از زنان اروپایی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ هستند. یکی از دلایل این امر این است که زنان آسیایی بیشتر از زنان اروپایی روغن سویا مصرف می کنند. اثر طولانی مدت این مشکل پیشگیری از سرطان با مصرف منظم روغن سویا نشان داده شده است.

منبع طبیعی آنتی اکسیدان

روغن سویا حاوی برخی مواد فعال است که قوی ترین آنها فلاونوئیدها هستند. این ماده می تواند رادیکال آزاد را در بدن ضعیف کرده و به شکل کوچکتری درآورد و به راحتی از بدن دفع شود.

خواص روغن سویا برای زیبایی و سلامت پوست و مو

روغن سویا نه تنها برای پیشگیری از برخی بیماری ها و حفظ سلامت اندام های داخلی مفید است، بلکه با به ارمغان آوردن سلامتی برای پوست، ناخن و مو، عملکرد ما را نیز بهبود می بخشد. در ادامه این قسمت از سلامت مرطوب به برخی از فواید برای زیبایی سویا اشاره می شود.

خواص ضد پیری طبیعی برای پوست

فواید روغن سویا برای سلامتی چیست؟ روغن سویا قادر است به سرعت سلول‌های مرده پوست را بازسازی کند و پوست را مرطوب‌تر و نرم‌تر کند، زیرا ویتامین‌های B موجود در سویا باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه روی صورت می‌شوند.

از پیری جلوگیری می کند.

با کمک روغن سویا و شیر سویا می توانید ماسکی درست کنید و روی صورت بمالید. اگر به طور منظم دو یا سه بار در هفته روغن سویا یا شیر سویا را به صورت خود بمالید، لکه های سیاه از بین می روند و پوست صورت مقاوم تر می شود.

خاصیت مرطوب کنندگی

کمپلکس ویتامین B موجود در روغن سویا قادر به کنترل کم آبی بدن است که پوست را مرطوب و درخشان می کند. روش استفاده تقریبا یکسان است، می توانید روغن سویا یا شیر سویا را روی کل بدن بمالید. با انجام منظم این کار دو یا سه بار در هفته، پوست شما مرطوب و سالم می شود.

  بابت این سوالات عذرخواهی نکنید!

ناخن های خود را سالم نگه دارید

مصرف منظم سویا به مدت 6 ماه می تواند ناخن ها را سالم تر و درخشان تر کند تا به راحتی خشک نشوند. ناخن های شکسته برای خانم ها مناسب نیست.

موهای سالم را حفظ کنید

استفاده از روغن سویا روی مو مانند ناخن ها باعث درخشندگی و درخشندگی موها می شود تا موها به راحتی نشکنند. علاوه بر این، موها از نظر حجم به خوبی رشد خواهند کرد. این کار را می توان با شیر سویا روی مو و پوست سر انجام داد، باید حدود یک ساعت روی پوست سر بماند و سپس موهای خود را بشویید. شامپوی اضافی روی مو باعث ایجاد خراش روی پوست می شود، بنابراین باید موهای خود را خیلی سریع بشویید. این ماسک را به طور منظم هفته ای دو بار روی موهای خود بمالید تا موهایتان براق، درخشان و سالم شود.

به تنظیم وزن کمک کنید

از آنجایی که روغن سویا دارای سطوح بالاتر چربی های چرب و غیراشباع نسبت به چربی اشباع است، جایگزینی آن با نشاسته گیاهی و مواد شیمیایی گیاهی با کره یا روغن پخت و پز تصفیه شده گزینه سالم تری است.

افزایش قدرت حافظه و مبارزه با بیماری آلزایمر

روغن سویا سرشار از ویتامین K و اسیدهای چرب غیراشباع “خوب” مانند اسیدهای لینولنیک و لینولئیک است که اسیدهای چرب امگا 3 مانند DHA و EPA و اسیدهای چرب امگا 6 را تشکیل می دهند.

عوارض و عوارض جانبی روغن سویا

عملکرد تیروئید را مهار می کند

نشان داده شده است که روغن سویا و محصولات سویا دارای اثرات ضد تیروئیدی در افراد مبتلا به کمبود ید هستند.
هنگامی که بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید محصولات سویا مصرف می کنند، ایزوفلاون ها جذب مکمل های مصنوعی تیروئید را مهار می کنند و پاسخ منفی کاذب به درمان نشان می دهند.
می توانید مصرف روغن سویا را کاهش دهید یا از یک رژیم غذایی متعادل تحت نظارت پزشکی پیروی کنید تا از عواقب مرتبط جلوگیری کنید.

باعث چاقی و دیابت می شود

ضرر در این مورد اسیدهای چرب غیر اشباع و اشباع است. پس از تجزیه، این مشتقات اسیدهای چرب در اندام های مختلف بدن از جمله کبد و کلیه تجمع می یابند و وزن آنها افزایش می یابد و منجر به التهاب و در نهایت دیابت می شود. همچنین این روغن به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع شده باعث دو برابر شدن چربی در بافت چربی بدن و در نتیجه چاقی می شود.

آلرژی در نوزادان

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند به دلیل ترکیبات فیتوشیمیایی پیچیده روغن سویا معمولاً به مشتقات سویا حساسیت دارند.

این کودکان هنگام تغذیه با محصولات لبنی فرآوری شده دچار بثورات شدید، حالت تهوع و تب می شوند، حتی اگر مشتقات سویا را به صورت پودر اضافه کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید