لزوم بازنگری در صادرات محصولات یارانه ای

سهراب بختیار

دکترای اقتصاد

سیاست تامین و توزیع مواد خام کشاورزی یکی از سیاست های ویژه حمایت از دولت در بخش کشاورزی است.

بر اساس آمارها، 90 درصد یارانه ها در بخش کشاورزی به یارانه مواد اولیه و حمایت از تولید اختصاص می یابد که باید تاثیر مستقیمی بر افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی داشته باشد.

در کشور ما سیاست توسعه اقتصادی به جای سیاست آزادسازی اقتصادی در راستای سیاست حمایتی و مداخله ای دولت است و در بخش کشاورزی اگرچه قیمت گذاری مناسب محصولات کشاورزی جزء مهمی است، اما نیازمند آن است. بهبود بازار مدیریت وزارت جهاد کشاورزی، اما پرداخت یارانه ها به ویژه یارانه تولید، قیمت ها را مخدوش می کند و مهمتر از آن تجارت صادراتی این محصولات را زیر سوال می برد.

قیمت خرید تضمینی دولت در سال 1401 برای اساسی ترین محصول کشاورزی کشور 10 هزار و 500 تن به ازای هر کیلوگرم گندم تعیین شد و مبلغ یک هزار تن به عنوان مشوقی برای دولت در اختیار کشاورزان قرار گرفت. کشاورز خریداری شد.

البته تغییر قیمت خرید تضمینی محصولات دولتی در سال جدید دور از دسترس نیست.

در برداشت سال 1399-1499 و با اقدامات اشتباه دولت قبل در شورای قیمت، خرید تضمینی حدود 5.9 میلیون تن گندم در اراضی کشاورزی، تنها 3.4 میلیون تن از آن توسط دولت به صورت تضمینی خریداری شد و بخش دیگری از چرخه صادراتی قاچاق و خوراک غیرقابل دسترس شده و نیاز به واردات این کالای حیاتی را محسوس‌تر کرده است.

در حال حاضر به دلیل بحران خشکسالی در آمریکا، استرالیا و … موانع صادراتی اوکراین با بسته شدن بنادر در زمان جنگ و محدودیت های لجستیکی، بیمه ای و بانکی … روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گندم جهان و همچنین تقویت ذخایر استراتژیک و تقاضای جهانی بیشتر، قیمت بوشل گندم را که 4.25 کیلوگرم است در روزهای اخیر به بیش از 10 دلار رسانده و اکنون قیمت هر تن گندم در بازارهای جهانی به بیش از 400 دلار رسیده است. البته بر اساس اسناد و معاملات مالی و گمرکی، بخشی از این واردات در سال گذشته توسط عراق و امارات متحده عربی به صورت واسطه انجام شده است که حجم واردات این کالاها اعم از حمل و نقل، گمرک، بیمه و … را افزایش می دهد. .

  اخبار بازار خودرو/ قیمت ها ثابت می ماند

جناب آقای دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی! بر اساس بودجه سال 1401 به ازای هر ایرانی بیش از 90 هزار میلیارد تن یارانه آرد و نان و یک میلیون تن آرد پنهان و یارانه نان در نظر گرفته شد. پس چگونه می توان تصمیمی برای اصلاح نظام پرداخت یارانه تولید در بخش های تولید مواد غذایی در نظر گرفت؟

وزیر محترم! اصلاح نشدن این قوانین نه تنها یارانه های پنهان داخلی را حذف می کند، بلکه دهان صادرکنندگان ماکارونی، شیرینی، کیک و بیسکویت، شکلات و مصرف کنندگان کشورهای واردکننده را شیرین می کند.

یعنی دولت و در واقع مردم برای تفاوت خرید گندم وارداتی با خرید تضمینی گندم از کشاورزان و تامین حدود 25 درصد قیمت نهایی صنعت و عدم تصمیم گیری درست در مورد لزوم تخصیص یارانه. برای نان و مصرف محصولات محلی در معیشت مردم، صادرات این گونه کالاها سالانه چندین میلیارد دلار ضرر می کند و این یارانه یک میلیون تن آرد و نان نهفته در معیشت را از بین می برد.

طبق آمار، دولت سالانه 2.5 میلیون تن گندم را به بخش صنعت یارانه می دهد. با عنایت به اهداف کلی وزارت تقویت زراعت از نظر کمی و کیفی و ارتقای رقابت پذیری و کنترل بازار معیشت جامعه و بر اساس طرح های جدید دولت با استثناء دائمی محصولات کشاورزی و دامی با ارزش افزوده. کشت قراردادی برنج در زمان برداشت بعدی در اراضی کشاورزی استان های شمالی تناقض رفع شده و اصلاح و بازنگری ویژه در قوانین مربوط به این گونه کالاهای صادراتی لازم است تا 100 ضمانت لازم برای خرید تضمینی گندم و خرید گندم ارائه شود. منابع، سایر تضمین ها و حمایت واقعی از بخش کشاورزی بهبودهای کمی و کیفی آن را در معیشت مردم اعمال کنید. همچنین، توسعه پایدار را با اهمیت واقعی و مفهوم تجارت آزاد به عنوان یک استراتژی کلیدی توسعه دنبال کنید.

  لغو معافیت مالیاتی شکر مثبت و ضروری است

دیدگاهتان را بنویسید