قاچاق سازمان یافته بنزین در پالایشگاه ها و پمپ بنزین ها / قاچاق گازوئیل با هزار نیسان

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز دو سال پیش که کارت سوخت با همه حواشی احیا شد، موضوع کاهش مصرف بنزین باز هم جزو افتخارات سیاسیون بود. طبق آمار، هر بار که کارت سوخت احیا می شود، بخشی از آمار مصرف بنزین کاهش می یابد.

ادامه مطلب

به گفته بسیاری از کارشناسان این امر به دلیل کاهش هزینه ها نیست، بلکه تنها به دلیل کنترلی است که می توان بر فروش و قاچاق بنزین از طریق کارت سوخت اعمال کرد. ارقام اعلام شده قابل توجه است. آن طور که می گویند روزانه حداقل 10 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می شود. اما مشکل قاچاق بنزین و سوخت با وجود کنترل های اعمال شده توسط کارت سوخت همچنان قابل توجه است. به گفته یک کارشناس اقتصاد انرژی، قاچاق سوخت سازماندهی شده است که گریبانگیر برخی پالایشگاه ها و جایگاه داران نیز شده است.

یک کارشناس حوزه اقتصاد انرژی در این خصوص گفت: در حال حاضر بخش زیادی از رقم مربوط به فروش بنزین قاچاق است و این امر به صورت سازماندهی شده در پالایشگاه ها و پمپ بنزین ها انجام می شود.

جواد نوفرستی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره قاچاق سازمان یافته بنزین گفت: سال هاست در مدیریت مصرف کار خاصی انجام نداده ایم. ما فقط یک تجربه کوتاه داشتیم که موفقیت آن تا دهه 90 قرن گذشته ادامه داشت. تنها کاری که انجام شد توسعه CNG بود که به 20 میلیون متر مکعب در روز رسید. ما روی ارتقای موتور خودرو و سایر قطعات کار نکردیم. وضعیت نشان می دهد مصرف هر سال در حال افزایش است که بخشی از آن به دلیل فرسوده بودن خودروها است. اینکه فکر کنیم همه کمبودها باید با تولید جبران شود، اشتباهی است که در بخش برق و گاز مرتکب شده ایم. ما همیشه به دنبال لوازم بودیم. تا زمانی که از انرژی موجود به بدترین شکل ممکن استفاده کنیم و باید به فکر مدیریت تقاضا و مصرف باشیم.

وی ادامه داد: روزانه 800 میلیون مترمکعب گاز می سوزانیم و در عین حال به دنبال سرمایه گذاری برای افزایش تولید هستیم!به ویژه در مورد بنزین باید تاکید کرد که رقم پیشنهادی مصرف روزانه نادرست است. این رقم و همچنین فروش بنزین شامل قاچاق می شود. وقتی آماری را برای میانگین فروش روزانه بنزین منتشر می کنیم، شامل تعداد قاچاق نیز می شود.

  کدام داروها برای مبارزه با امیکرون و آنفولانزا مفید هستند؟

یک روز هزار نیسان قاچاق از کرمان

نوفرستی گفت: قاچاق سوخت هر روز اتفاق می افتد. من سال هاست که پیشنهاد تمدید کارت سوخت را دارم چون ابزاری قدرتمند برای جلوگیری از قاچاق سوخت است. ما روزانه حداقل 10 میلیون لیتر بنزین قاچاق می کنیم. اگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست. مدیرکل دادگستری و معاون مرزبانی هرمزگان در برنامه ای از حمل روزانه 3 تا 5 میلیون لیتر گازوئیل به هرمزگان خبر داد. روزانه حدود هزار نیسان از کرمان قاچاق می شود. باندهای ترافیکی سازمان یافته توسط پالایشگاه ها و ایستگاه های داخلی تشکیل می شوند. این باند قاچاق با مخزن سوخت هماهنگ می کند و گاهی آن را در مسیر جایگاه جابه جا می کند و به راحتی حمل می شود. موضوع قاچاق باید جدی گرفته شود. برای مستندسازی این موضوع باید کمی به عقب برگردیم.

قاچاق سازمان یافته بنزین در پالایشگاه ها و پمپ بنزین ها / قاچاق گازوئیل با هزار نیسان

به گزارش ایسکانیوز، مقایسه ای که این کارشناس انجام داده مربوط به تمام دوره هایی است که کارت سوخت حذف یا مرمت شده است. مشخص است در حال حاضر با توجه به احیای کارت سوخت، بخشی از قاچاق کنترل شده است.

این کارشناس اقتصادی انرژی به برخی آمارهای موجود از افزایش فروش بنزین به دلیل لغو کارت سوخت در برخی مقاطع اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات و آمار خود وزارتخانه در تیرماه سال 86 که کارت سوخت ایجاد شد، روزانه روزانه فروش بنزین بلافاصله به 10 میلیون رسید.لیتر کاهش یافته است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فروش روزانه بنزین پس از حذف کارت سوخت به شدت افزایش یافته است. قبلا رشد فروش به مدت 8 سال زیر 2 درصد بود و در برخی از سال ها شاهد رشد شدیدی بودیم. رکورد در تولید خودرو

کارت سوخت به بدترین شکل ممکن احیا شد

نوفرستی گفت: زمانی که کارت سوخت حذف شد به افزایش فروش بنزین کمک کردیم نه مصرف بنزین که بیشترین سهم را در قاچاق سوخت دارد. 8 سال طول می کشد تا فروش روزانه بنزین از 64 میلیون به 72 میلیون لیتر افزایش یابد. اما با لغو کارت سوخت، فروش روزانه از 72 به 91 میلیون لیتر ظرف سه سال افزایش می یابد. با گذاشتن این اعداد و ارقام جلوی چشم هر آدم معمولی، کاملا متوجه می شود که چه اتفاقی افتاده است که طی سه سال 19 میلیون لیتر به فروش روزانه بنزین اضافه شد. بالاخره در آبان ماه مجبور شدیم کارت سوخت 98 را به بدترین شکل ممکن احیا کنیم. برای دولت مثل جام زهر بود، چون باید به نظام قبلی برمی گشت. اگر دولت کارت سوخت را حذف نمی کرد، به جز کنترل مصرف و قاچاق، نیازی به افزایش قیمت بنزین نبود.

  سردار آزمون پدر شد/ حکم قطعی دادگاه روسیه علیه ستاره تیم ملی

قاچاق سازمان یافته بنزین در پالایشگاه ها و پمپ بنزین ها / قاچاق گازوئیل با هزار نیسان

وی به تکرار نتیجه آماری در احیای سوخت اشاره کرد و گفت: در آبان ماه سال 98 که سامانه کارت سوخت احیا شد، تا پایان بهمن -که هنوز برای کرونا مشخص نشده بود- و به مدت سه ماه، روزانه. فروش بنزین از مرز 90 میلیون لیتر گذشت و به 75 میلیون لیتر رسید. آیا مصرف به طور ناگهانی کاهش یافت؟ همین سیستم در واقع به کنترل بخشی از قاچاق به صورت مقطعی کمک کرد. شاید این ارقام برای مردم قابل درک نباشد، اما اگر بگوییم 10 میلیون لیتر بنزین در روز – که می گویند هر لیتر حدود یک دلار است – مشخص می شود که سهم هر یک از 85 میلیون نفر چقدر است. درآمد هر ایرانی از این رقم تقریبا سه برابر یارانه ای است که ماهانه به مردم می دهیم و ثابت مانده است.

قاچاق اصلی منشا دارد

نوفرستی تاکید کرد: ابتدا باید جلوی قاچاق گرفته شود. لازم به ذکر است نظارتی از محل تولید تا مصرف وجود ندارد. بیشتر قاچاق قبل از ایستگاه انجام می شود، اما هیچ کس نمی خواهد آن را عمومی کند. وقتی می گویند در زیرزمین فلان پالایشگاه خط لوله پیدا شده است به معنای قاچاق از داخل پالایشگاه ها و سپس به محل تحویل است. باید یک سیستم نظارتی وجود داشته باشد که مشخص کند چقدر بنزین در روز تولید می کنیم، چه مقدار بنزین وارد پالایشگاه ها می شود و چقدر از آن خارج می شود و در نهایت چقدر از جایگاه های سوخت خارج می شود. اگر این موضوع کشف شود، می توان جلوی بسیاری از قاچاق را گرفت. ضمناً کارت سوخت جایگاه ها نیز حذف شود. زیرا به راحتی می توان از آن سوء استفاده کرد.

  چرا متولدین هر ماه دروغ می گویند؟

این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: دولت قبل از کارت سوخت اجباری استفاده می کرد اما به دلیل اختلاف در بدنه دولت به طور کامل لغو شد. اگر این اتفاق می افتاد، تجربه تلخ گذشته تکرار نمی شد. باید روی مدل مصرف کار کرد. در این زمینه کم کاری و ترک فعل جدی وجود دارد. موفقیت توسعه CNG مرهون تلاش دولت های قبلی است. اگر این اتفاق نمی افتاد در تحریم های دیرهنگام دولت دهم با بحران جدی مواجه می شدیم. البته پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم وارد شد تا ما را از یک واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کند.

نوفرستی گفت: اینکه فکر کنیم امسال بنزین وارد کنیم درست نیست. طولانی کردن مصرف عید نوروز تا تمام روزها درست نیست. اما اگر به روال فعلی ادامه دهیم، سال آینده واردکننده بنزین خواهیم بود. با پیروی از سیستم نظارتی، ممکن است تنها یک سال به تعویق بیفتد. فراموش نکنیم که ترافیک برای برخی جذابیت های زیادی دارد و باعث می شود افراد زیادی به آن روی بیاورند. باید روی مدیریت مصرف سخت کار کنیم. افزایش قیمت تاثیر چندانی ندارد و باید در این زمینه کار جدی انجام شود.

به گزارش ایسکانیوز، موضوع مدیریت مصرف در کنار طرح هایی مانند کارت سوخت که به وضوح بسیاری از قاچاق را کنترل می کند، همواره به عنوان کلید مدیریت مصرف سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. اما به نظر می رسد علاقه برخی در این خط تولید به مصرف سوخت به حدی است که انگیزه حذف این پدیده را کاهش می دهند. همانطور که نوفرستی به درستی اشاره می کند، قاچاق سوخت به قدری جذاب است که بسیاری را به این عرصه می کشاند و آن را ماندگار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید