فواید خوردن ماهی برای تقویت عروق خونی

537500 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نتایج یک مطالعه جدید ارتباط بین برخی مواد مغذی و عروق انعطاف پذیرتر را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید:

به گفته محققان، افزایش دریافت پروتئین، نیاسین و روی با بهبود ساختار و عملکرد شریانی مرتبط است.

سفتی شریان با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط است. خوردن بیشتر غذاهای حاوی این مواد مغذی می تواند با انعطاف پذیر نگه داشتن رگ ها از بیماری جلوگیری کند.

محققان 72 فرد مبتلا به سندرم متابولیک و چاقی را در یک برنامه کاهش وزن یک ساله مورد بررسی قرار دادند.

سندرم متابولیک توسط انجمن قلب آمریکا به عنوان داشتن حداقل سه مورد از عوامل خطر زیر تعریف می شود:

• قند خون بالا

سطوح پایین کلسترول خوب HDL

سطوح بالای تری گلیسیرید

چربی اضافی شکم

• فشار خون بالا

وجود سندرم متابولیک افراد را در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد.

به شرکت کنندگان مطالعه یک برنامه غذایی و ورزشی شخصی و همچنین جلسات منظم با یک پزشک و متخصص تغذیه ارائه شد. میانگین سنی شرکت کنندگان 53 سال است.

آنها باید یک هفته قبل از شروع برنامه کاهش وزن و همچنین در پایان یک پرسشنامه رژیم غذایی را پر می کردند.

در نهایت، تیم تحقیقاتی انعطاف پذیری رگ های خونی را به سه روش مختلف اندازه گیری کردند. مطالعات نشان می دهد که تمام اقدامات انعطاف پذیری عروقی بهبود یافته است.

آنها دریافتند که بهبود انعطاف رگ های خونی با کاهش دریافت کالری، کاهش مصرف چربی های اشباع شده و افزایش مصرف روی مرتبط است. همچنین با افزایش مصرف پروتئین و ویتامین نیاسین (ویتامین B3) مرتبط است.

  بیشترین افزایش ماهانه قیمت نفت را ثبت می کند

سفتی شریان با افزایش سن مرتبط است. این به دلیل از بین رفتن فیبرهای الاستین در طول زمان و جایگزینی آنها با فیبرهای کلاژن است که باعث می شود عروق کمتر انعطاف پذیر شوند.

رگ های خونی بسیار سفت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در آینده افزایش می دهند.

افزایش سفتی شریان ارتباط نزدیکی با افزایش خطر بیماری هایی مانند فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیوی، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی عروقی دارد.

اما خبر خوب این است که به نظر می رسد این وضعیت برگشت پذیر است. معکوس کردن این وضعیت می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در آینده کمک کند.

برخی از مواد مغذی که به نظر می رسد در انعطاف پذیری شریان نقش دارند عبارتند از روی، نیاسین و پروتئین.

روی نقش مهمی در تولید اکسید نیتریک دارد که به آرامش و گشاد شدن عروق خونی کمک می کند.

نیاسین همچنین به گشاد شدن رگ های خونی به خصوص در قسمت فوقانی بدن کمک می کند.

منبع: ث Health Line

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید