عنکبوت قادر به گفتن داستان / فیلمی نیست که قربانی ممیزی شده است

محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در نقد فیلم مرد عنکبوتی گفت: مرد عنکبوتی موضوع بسیار مهمی را لمس می کند و ایده اش بسیار جالب است. این چنین است که همه از ایده ای با چنین پتانسیل استقبال می کنند، زیرا در نهایت این یک واقعیت جامعه ایران است و باید به آن توجه کرد. اما مطمئناً تماشای موضوعاتی مانند مرد عنکبوتی که ریشه در رویدادهای مستند دارد و مخاطبان قبلاً بسیاری از داستان ها را در مطبوعات و رسانه ها شنیده اند، باید به گونه ای اتفاق بیفتد که فیلمنامه و تولید آن، فیلم، درام و مواد روایی.و پتانسیل های سینمایی این موقعیت اجتماعی به خوبی شناسایی و گسترش می یابد تا پتانسیل های این موقعیت رها شود و در نهایت به یک اثر سینمایی قوی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

شهر گربه ها یک فیلم بزرگسال با نمایشی کودکانه / محتوای فیلم نامناسب است

مقدسیان افزود: وقتی مخاطب بخشی از عمر خود را صرف تماشای فیلم می کند، فرض بر این است که هیچ اطلاعاتی خارج از فیلم وجود ندارد و خود فیلم باید کاملاً با اطلاعاتی که به مخاطب می دهد در مورد اینکه چه فیلمی را تماشا کند، مطابقت داشته باشد. «او تماشا می کند، اطلاع می دهد.

وی گفت: دغدغه اصلی در ساخت این فیلم پرداختن به موضوع برداشت های شخصی از هنجارهای دینی و اجتماعی است که در نهایت منجر به فاجعه می شود و باید مشخص شود که چه نکات و رفتارهایی ریشه در این آسیب های اجتماعی دارد، اما عنکبوت نتوانست.”

  سقوط مرگبار دختر جوان در جنت آباد تهران

این منتقد سینما ادامه داد: آنچه در فیلم به ما منتقل می شود محدود به چند دیالوگ و یک موقعیت است و در واقع یکی از تقابل های فیلم این است که موتور محرکه اتفاق در فیلمنامه شرمساری شوهر قهرمان داستان است. خب، اینجا به نظر می‌رسد فضای متزلزلی که باعث آسیب‌های اجتماعی به زنانی می‌شود که می‌خواهند عادی زندگی کنند، مشکل سعید به قهرمان داستان تبدیل می‌شود. مشکل اصلی اینجاست که مردان مزاحم زنان می‌شوند، اما بعد از چند دقیقه. و چند اتفاق جدید، سعید تصمیم می گیرد به جای انتقاد از مردان بد رفتار اجتماعی، با یکی دو دیالوگ که از مادرش می شنود، نظرش را تغییر دهد و شروع به انتقام از زنانی که در خیابان ها راه می روند، می گیرد.

عنکبوت

مقدسیان گفت: اگر بخواهیم به بیرون نگاه کنیم باید از نظر روانی بررسی کنیم که چه اتفاقی افتاده که سعید این گونه رفتار می کند و نفرت خود را از زنان این گونه ابراز می کند، اما در فیلم اطلاعات لازم در مورد آن به ما داده نمی شود و به ما باید گفت با چند دیالوگ این موضوعات به درد مخاطب نمی خورد.

وی گفت: در اینجا سؤالات مهم این است که این مرد چه مشکلاتی با مادر و همسرش و به طور کلی با زنان دارد که منجر به عصبانیت درونی شده و این عصبانیت منجر به قتلی می شود که در این سناریو مطرح می شود. ما متوجه نمی شویم که آنچه در این فیلم می بینیم مجموعه ای از چندین صحنه قتل است که اغلب به همین شکل اتفاق می افتد و یک پایان کاملاً معمولی است که در قالب یک روحانی با بازی جواد سعی در درک معنای اسلام واقعی دارد. یحیی. دیالوگی طولانی تا برای مخاطب آشکار شود که رفتار سعید مبتنی بر شرع و عرف و اخلاق نیست. اما ما قبلاً همه این اطلاعات را در روزنامه ها خوانده ایم.

  اختراع 40000 سلاح شیمیایی تنها در 6 ساعت!

مقدسیان ادامه داد: مخاطب در فیلم تمایل دارد با قهرمان فیلم ملاقات کند، عاشق خلق موقعیت های جذاب و شخصیت داستان به رویارویی با موانع و مشکلات است. نحوه دستگیری سعید شاید یکی از مهم ترین سکانس های فیلمنامه بوده باشد، اما در فیلمی که روی اکران می بینیم مشخص نیست که تا چه حد ممیزی و حذف شده است که موضوع مهمی است. فرار می کند و او را لو می دهد و تمام. اگر یکی از نکات قابل توجه داستان علاوه بر اینکه چرا قهرمان داستان دست به چنین اقدامی می زند، نحوه دستگیری فرد است و باید توجه داشت که اینها همه نکات اصلی فیلمنامه هستند که همه آنها مغفول مانده است. توسط فیلم

وی تاکید کرد: از آنجایی که فیلمنامه نتوانست لایه های شما را در روان سعید، روان مادر سعید و همسر سعید آشکار کند و ما را با دنیای ذهنی آنها آشنا کند، قهرمان مال ما نشد و در نتیجه او را درک نمی کنیم. ما هم نمی‌توانیم بفهمیم چون جدید نیست و قبلاً این خبر را شنیده‌ایم.

وی در پایان گفت: در فیلم عنکبوت به شخصیت ها پرداخته نمی شود، در نتیجه بازی آنطور که باید نیست، چرا که پتانسیل بازیگران رها نمی شود و از توانایی های آنها استفاده نمی شود؛ به همین دلیل در فیلم سینمایی عنکبوت پرداخته نمی شود. در مجموع می توان گفت اسپایدر ایده بسیار خوبی دارد اما به دلیل مشکلاتی مانند ممیزی و محدودیت در جامعه ایرانی و همچنین محافظه کاری فیلمنامه نویس و کارگردان و عدم تسلط و توانایی در خلق شخصیت ها و موقعیت ها، این فیلم تبدیل شده است اثر تلف شده و خیلی خوب نیست.

  مرغ سیاه را بکش

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید