رسانه ها برخی از ارزیابی های معلمان را برجسته می کنند

570446 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یوسف نوری در نشست ارائه و نقد الگوی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه در سند تحول بنیادین به رویکرد مدیریت انتقادی و مدیریت مشارکتی اشاره می کند که ما نیز به آن توجه داریم، گفت: یکی از مهارت های اصلی که مربیان ما باید داشته باشند، تفکر انتقادی یا انتقاد منطقی است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: این مهارت پایه مانند سایر مهارت های پایه شاید در آموزش کمتر مورد توجه قرار گرفته است و یکی از دلایل آن این است که معلم را برای انتقال این مهارت ها به خوبی آماده نکرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: گاهی اوقات فارغ التحصیلان ما به تمام مهارت های اولیه مجهز نیستند و مثلا نمی توانند تیمی کار کنند یا مهارت برقراری ارتباط با یکدیگر را ندارند که باید در فرد ایجاد نگرش کند. یکپارچه نیست

نوری ادامه داد: این در حالی است که معلمان ما بر اساس اجتهاد خودشان و درکی که از شرایط داشتند کارهای خوبی انجام دادند.

وی با بیان اینکه عدم اجرای سند تحول بنیادین به یک بیماری مزمن تبدیل شده است، گفت: شاید این جلسه مهم ترین عامل در اجرای سند تحول باشد چرا که قطعا در اینجا تضاد نظری وجود دارد و آن هم کمک می کند تا حرکت خود را منطقی کنیم و این همگرایی گفتمان سند را ارتقا می دهد و می توانیم از آن نتیجه بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لایه های مدیریتی گفت: یک لایه مدیریتی، لایه نرمی است که به خرده نظام های اساسی و عقلانیت برمی گردد، مثلاً در زیرنظام های پایه از نگاه دیگران و مادی گرایان، آنها را تشکیل می دهند. قطعاً «اقتصاد»ی که در جامعه ما وجود دارد را در نظر بگیرید، اما در نگاه توحیدی این خرده نظام عمده «فرهنگ» است.

  وزارت صلح 10000 خودرو را به کهنه سربازان تحویل می دهد

نوری افزود: برای اجرای سند تحول بنیادین به غیر از نهاد اقتصاد، سیاست و فرهنگ باید حوزه قانونگذاری را هم وارد کنیم که باید کمک کند و برای اجرای این سند اقدام کند. لایه دیگر عملکرد است که بیشتر بر روی “نتایج” در کشورها متمرکز است، اما در سیستم آموزشی بیشتر به “نتایج” توجه می شود تا اینکه فقط نتایج از نظر کمی مهم باشند. لایه بعدی درک کارایی است و بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه باید به سوال «چرا سند اجرا نمی شود؟» به شکل دیگری نگاه کنیم، تصریح کرد: وی بیان کرد: در سند تحول بنیادین شش حوزه تحصیلی داریم که نتایج فارغ التحصیلان در سند تحول بنیادین باید بر اساس این شش حوزه باشد. یعنی نتیجه نظام آموزشی این است که فارغ التحصیلان به این شش حوزه مجهز می شوند و مهم این است که در قالب گزارشی ارائه شود که هیچکس به آن توجهی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این گفتمان باید دائمی باشد و از یک نقطه شروع شود. ما در این راه یک سری موانع داریم. با عوامل فردی، همخوانی اهداف فرد و سند مهم است. رتبه بندی معلمان در حالی انجام شد که هیچکس نگفت که در راستای سند اصلی اصلاحات شروع شده است و همه می پرسند چقدر به حقوق اضافه شده است. تمرکز رسانه ها روی بخشی از رتبه بندی است که هزینه اصلاح نظام است. اما اولویت اول بهبود نظام آموزشی بود. باید بگویم که ما حتی نتوانستیم توضیح دهیم که چه کاری برای تغییر سند تبدیل انجام شده است.

  پیوند گوش چاپی از سلول های خود بیمار

نوری به فرهنگ سازمانی به عنوان یکی دیگر از موانع اجرای سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: به دلیل مزمن بودن سند و اجرایی نشدن آن، ارتباط ستاد و ردیف از بین رفته است. این تلاش در ستاد است و باید به مدرسه مرتبط شود. یک نفر ببیند این سند چه سودی برای او دارد. در حوزه سازمانی نیز سیستم باید بداند که سند در صورت اجرا چقدر موثر است. ما باید بتوانیم تأثیر سند را نشان دهیم. این سند هنوز به یک گفتمان رایج تبدیل نشده است.

وی افزود: باید به اصل برگردیم و تغییرات را از پایه آغاز کنیم تا سند مورد قبول ذی نفعان قرار گیرد. وقتی گروهی از مردم می بینند که این سند اجرا می شود، آنگاه به آموزش کمک بیشتری می کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در صورت نبود وفاق ملی سند تحول اجرایی نمی شود گفت: این وفاق ملی با گرد هم آوردن دلسوزان نظام آموزشی میسر می شود. اینکه در ابتدای سال مدارس برنامه مشخصی داشته باشند و دیگر بخشنامه ای در طول سال برای آنها ارسال نشود، وظیفه مهمی است. واقعیت این است که مدرسه هنوز هیچ اختیاری از خود ندارد و پس از آن ما می خواهیم شاهد تغییر باشیم.

نوری افزود: شاخص های سند تغییر مدارس با مشارکت پژوهشگاه پژوهش و شورای عالی آموزش و پرورش استخراج می شود. تغییر اصلی ساخت یک ساختمان نیست. باید از زمان، مکان و روش مناسب در اجرای سند استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه از نظر بودجه ای به سند تبدیل به عنوان سند مالی نگاه می کنند، گفت: خانواده باید در اسناد بودجه دیده شود. در متن یک ماده بودجه باید اصطلاحات فرهنگی دیده شود نه فقط اقتصادی. مثلا برای اجرای فرهنگ یا جمعیت و خانواده یا آموزش مبالغی را تعیین کنید. این در صورتی امکان پذیر است که سند تغییر اجرا شود. بعد عنوان برنامه ما نمی شود «توسعه اقتصادی، اجتماعی و بعد فرهنگی»، بلکه تبدیل به برنامه «فرهنگی» نظام می شود و برای پیشرفت اقتصادی بودجه را در جداول خودشان تنظیم می کنند.

  سرطان در حال افزایش است

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید