دیر خوابیدن دور کمر را افزایش می دهد!

کمی تحقیقات جدید نشان می دهد که مشکل اصلی در این واقعیت نهفته است که افرادی که خواب کافی ندارند تمایل به خوردن بیشتر دارند. بدتر از آن، تمام این کالری های اضافی درست در اطراف شکم جمع می شوند.

دکتر ویراند سامرز، کارشناس ارشد کالج پزشکی کلینیک مایو در مینه سوتا، گفت: «کار ما بر افرادی متمرکز شده است که ترجیح می دهند کمتر بخوابند. «مثلا دانش آموزی که تصمیم می گیرد برای انجام کارش کمتر بخوابد.

سامرز می گوید: “اما آنچه ما دریافتیم این بود که وقتی یک فرد نسبتا جوان، سالم و ضعیف کمبود خواب دارد و دسترسی نامحدود به غذا دارد، روزانه 300 کالری بیشتر مصرف می کند.”

محققان اذعان دارند که به نظر نمی رسد غذاهای کمکی منجر به افزایش وزن شوند. به گفته سامرز، با این حال، به نظر می رسد 11 درصد افزایش در به اصطلاح “چربی احشایی” وجود دارد. این چربی در اطراف شکم و اندام های داخلی تجمع می یابد. چربی هایی که واقعا نمی توانید ببینید. اما در واقع خطرناک ترین نوع چربی است.

وی گفت: چربی های احشایی عمیق رسوب کرده انواع سمومی را تولید می کنند که باعث بیماری های قلبی عروقی می شود، از جمله فشار خون، قند خون و کلسترول بالا که همگی می توانند خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

برای مطالعه تأثیر کمبود خواب بر تجمع چربی، محققان 12 فرد سالم 19 تا 39 ساله را بین سال‌های 2013 تا 2018 انتخاب کردند.

هیچ یک از شرکت کنندگان چاق نبودند. از هر کدام خواسته شد دو مرحله آزمایش آزمایشگاهی را تکمیل کنند که هر مرحله در مجموع سه هفته به طول انجامید.

  توسعه سیاسی کشور از دروازه توسعه اجتماعی می گذرد

در ابتدا، دو هفته شامل محدودیت خواب روزانه قابل توجهی بود که به معنای تنها چهار ساعت خواب در شب بود. مرحله بعدی خوابیدن بدون محدودیت بود. در طول هر مرحله، آنها می توانستند هر چیزی را که می خواستند بخورند یا سفارش دهند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که مصرف پروتئین 13 درصد و چربی 17 درصد در مرحله محدودیت خواب افزایش یافته است، در حالی که سطح فعالیت کم و بیش ثابت مانده است.

سامرز گفت: «جالب است، با این حال، زمانی که محرومیت از خواب رخ داد، آنها در طول دوره مطالعه تنها حدود یک پوند اضافه وزن داشتند که افزایش زیادی نیست.

وی افزود: «اما چیزی که واقعاً ما را شگفت‌زده کرد این بود که حتی پس از توقف محدودیت خواب و کاهش سطح تغذیه، چربی احشایی به افزایش ادامه داد.»

سامرز گفت: “ما نمی دانیم چرا این اتفاق افتاد و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.” اما چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که حتی برای افراد سالمی که به‌طور داوطلبانه خواب خود را از دست می‌دهند، خواب جبرانی بعد از کم‌خوابی لزوماً شما را به حالت عادی باز نمی‌گرداند.

توصیه سامرز: «اگر قرار است برای مدت طولانی کم خواب باشید، باید به مقدار غذایی که می خورید و انتخاب های غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید. و در مورد ورزش هم بی اهمیت نباشید.»/ مهر

دیدگاهتان را بنویسید