دلیل گرانی خودرو کمبود عرضه است!

سونامی افزایش قیمت خودرو از سال 1397 آغاز شد و از آن زمان تاکنون قیمت خودرو به طور پیوسته افزایش یافته و این رشد هرگز متوقف نشده است. آخرین اطلاعات نشان می دهد که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در فروردین ماه امسال بین 20 تا 67 درصد نسبت به فروردین 1400 افزایش یافته است که به این معنی است که مصرف کنندگان ایرانی مجبور به خرید خودروهای داخلی بین 65 تا 150 میلیون تن نسبت به سال گذشته هستند. . تحلیلگران درباره دلایل افزایش قیمت خودرو نظرات متفاوتی دارند، اما بارها گزارش شده است که دلیل اصلی گرانی خودرو کمبود تولید است که نمی تواند پاسخگوی نیاز داخلی باشد. میزان تولید خودروهای داخلی مشخص بود.

کمبود لوازم

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت درباره دلایل افزایش قیمت خودرو گفت: زمانی که عرضه نسبت به تقاضا کم باشد طبیعتا قیمت افزایش می یابد و قیمت تحویل کارخانه با قیمت بازار تفاوت قابل توجهی دارد. وی با بیان اینکه افزایش عرضه یکی از راهکارهای موثر برای کاهش قیمت خودرو است، تاکید کرد: محاسباتی برای اینکه مشخص شود خودرو باید چقدر عرضه شود تا نیازی به قرعه کشی نباشد، انجام شده است و بر اساس نتایج این محاسبات، برنامه ریزی های لازم انجام شده است.» معاون نخست وزیر صمت ادامه داد: این محاسبات نشان داده است که اگر یک میلیون و 400 هزار خودرو در بازار ایران عرضه شود دیگر نیازی به قرعه کشی نیست. به گفته وی، تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو در سال جاری با هدف همگرایی عرضه و تقاضا انجام شده است.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

اگرچه برخی کارشناسان حتی تقاضای واقعی بازار را نزدیک به 2 میلیون دستگاه تخمین می زنند، اما این اولین بار است که یک مقام مسئول از تقاضای واقعی در بازار خودرو خبر می دهد. این رقم نشان می دهد که تولید خودروهای داخلی تنها پاسخگوی 65 درصد تقاضای بازار است و بازار خودرو با کمبود 35 درصدی مواجه است. 500000 قطعه در سال.

به گفته معاون وزیر صنعت، بر اساس آمارهای موجود، شرکت های خودروسازی در سال گذشته 903 هزار دستگاه خودرو تولید کردند که حداقل 500 هزار دستگاه کمتر از تقاضای واقعی بازار است. در چنین شرایطی اعتقاد بر این است که تولید خودرو در سال جاری باید افزایش چشمگیری داشته باشد تا هم قیمت خودرو افزایش نیابد و هم قرعه کشی خودرو حذف شود، اما آمارها نشان می دهد که تولید خودرو نه تنها از روند افزایشی پیروی نمی کند. بلکه تیراژ تولید خودرو در سال 1400 نسبت به سال 1399 به میزان 5/3 درصد کاهش یافته است. رقمی معادل 33000. تیراژ محصولات خودرویی حتی در ماه گذشته (اسفند سال گذشته) 42 درصد کمتر از ماه قبل (بهمن ماه سال گذشته) بوده است. این ارقام به این معناست که احتمالا نباید منتظر کاهش قیمت خودرو و همچنین لغو قرعه کشی در بازار خودرو باشیم چرا که ارقام فعلی چشم انداز امیدوارکننده ای برای افزایش تولید و عرضه خودرو ندارند. و همه اینها در حالی است که وزیر صنعت و مدیران خودرو قول افزایش تولید خودرو در سال جاری و سال گذشته را دادند. ‌

حذف لاتاری منوط به افزایش تولید است

  بیانات مدیر عامل بانک صنعت و معدن به مناسبت آغاز دهه مبارک فجر

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت در خصوص حذف قرعه کشی خودرو در سال جاری که وعده آن در طول سال داده شده بود، گفت: این موضوع در طول سال اجرایی می شود و مربوط به ابتدای سال نیست. «بفرمایید، هر چه به پایان سال نزدیک‌تر شود، خودروهای بیشتری از قرعه‌کشی حذف می‌شوند.

منطقی با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضای خودرو باید متعادل شود تا شرایط حذف قرعه کشی فراهم شود، تصریح کرد: پیشنهاد می شود.

افزایش 40 درصدی قیمت خودروهای داخلی

آمارها نشان می دهد قیمت خودروهای داخلی در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال گذشته به طور میانگین 40 درصد افزایش یافته است. سطح قیمت کل خودروهای داخلی به طور متوسط ​​105 میلیون تن افزایش یافته است. بر اساس این اطلاعات بیشترین افزایش قیمت در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته مربوط به قیمت پژو پارس با موتور TU5 با 149 میلیون تن در بازار است که نسبت به سال گذشته 67 درصد افزایش داشته است. قیمت کوئیک آر متعلق به سایپا نیز با بیشترین رشد از سال گذشته پژو مواجه است و قیمت آن در سال گذشته با 83 میلیون تومان افزایش به 220 میلیون تومان در بازار رسیده است. این بدان معناست که کاربران امسال این خودرو را 61 درصد گرانتر از سال گذشته خریداری خواهند کرد. کمترین قیمت در این مدت مربوط به دنا پلاس اتوماتیک است که قیمت آن با 20 درصد افزایش معادل 83 میلیون تن به 488 میلیون تن رسید./همشهری

دیدگاهتان را بنویسید