دلیل جهش افسارگسیخته قیمت ها در بازار خودرو

545450 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حسن کریمی سنجری با تاکید بر اینکه تغییر قیمت خودرو در بازار متاثر از پارامترهایی است که بیشتر آنها اقتصادی هستند، تورم را عامل اصلی افزایش بی رویه قیمت کالاها عنوان کرد. از جمله خودرو در بازار این تورم است که نرخ ارز در کشور را هدایت می کند. علیرغم اینکه برخی تصور می کنند افزایش نرخ ارز نمی تواند آنقدر در قیمت خودروهای داخلی موثر باشد، اما باید دانست که افزایش نرخ ارز که خود نتیجه افزایش تورم است، یعنی کاهش ارزش ریال و این دقیقاً به معنای افزایش قیمت کالاها به ویژه کالاهایی مانند خودرو سرمایه ای هستند.

بیشتر بخوانید:

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در واقع از آنجایی که مهم ترین عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو اقتصادی است، بنابراین باید ریشه آن ها را در حوزه سیاست های نادرست اقتصادی در کشور جستجو کرد. مشخص نیست چرا نمایندگان برای اطلاع از علت افزایش قیمت خودرو به وزارت اقتصاد مراجعه نمی کنند و همیشه وزارت اقتصاد باید پاسخگوی نوسانات قیمت خودرو باشد.

تفاوت عرضه و تقاضا نیز برای وضعیت فعلی بازار بی تاثیر نیست

وی ادامه داد: البته میزان شکاف بین تقاضا و عرضه بی تاثیر از افزایش قیمت ها نیست، اما زمانی که ظرفیت تولید داخلی کشور در پنج سال گذشته تقریباً در حد مشخصی باقی مانده است، طبیعی است که برای افزایش عرضه باید به واردات خودرو روی آورد. وارداتی که سال ها لایحه آن در مجلس و دیگر نهادها در حال لکنت است و حالا با صدور مجوز، باید روند طبیعی خود را طی کند.

  آیا تحریم واردات خودروی فرانسه از سوی ایران به صنعت خودروسازی فرانسه لطمه خواهد زد؟

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه برای درک اهمیت تنظیم بازار توسط دولت ها کافی است به تنظیم بازار خودرو در کشوری مانند فرانسه توجه شود، گفت: در 9 ماهه امسال (2022) تنها 693 هزار دستگاه خودرو در فرانسه تولید شد و این در حالی است که در همین بازه زمانی نزدیک به 950000 خودرو از انواع مختلف در ایران تولید شد. پس چرا فرانسوی ها با تورم مداوم قیمت خودرو مشکلی ندارند؟ آیا تقاضای بازار در فرانسه کمتر از 700000 دستگاه تولید شد؟

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: پاسخ منفی است. چرا که آمار نشان می دهد در همین بازه زمانی حدود یک میلیون و 400 هزار خودرو در کشور فروخته شده است. به این معنی که افزایش تقاضای بازار نسبت به تولید داخلی آن کشور از طریق واردات از خارج از مرزهای آن کشور تامین می شود.

وی تاکید کرد: زمانی که انتظارات از تورم آتی افزایش می یابد، مردم خرید خود به ویژه خرید دارایی ها و سرمایه گذاری های ثابت مانند خانه و خودرو را پیش می برند و برای حفظ سرمایه خود وارد این بازارها می شوند. این امر منجر به افزایش تقاضا برای خودرو، مسکن، ارز، سکه و غیره می شود. این در حالی است که بازار ایران در سال های اخیر در سمت عرضه تنها به تولید داخلی محدود متکی بوده است.

این کارشناس صنعت خودرو کشور ادامه داد: اساساً تکلیف نظارتی دولت بر اساس همان اصل تنظیم کمبود ظرفیت تولید از طریق واردات برای کنترل بازار است، اما از نیمه دوم سال 1395 واردات خودرو به کشور ممنوع شد. . بر اساس تمامی موارد برشمرده افزایش قیمت خودروها در این ایام را باید بدون توجه به سازوکار بازار در کشور و نوسانات مستمر تورم عمومی در ماهیت اقتصاد جست وجو کرد.

  عبدی با عذرخواهی اجازه تمرین نداشت

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید