در دوره احمدی نژاد مردم با یارانه خود خودرو می خریدند

دکتر علیرضا بیگی گفت: زمانی که یارانه نقدی به مردم پرداخت شد، خانواده های تحت پوشش کمیته امداد با پرداخت سهمیه یارانه، هزینه وانت پیکان را پرداخت کردند.

در ادامه گزیده ای از گفتگوی شفقنا با دکتر علیرضا بیگی را می خوانید:

در بخشی از صحبت های قبلی خود درباره نحوه یارانه دادن به مردم اشاره کردید که یارانه نقدی باید به افرادی داده شود که از هر فروشگاهی که می خواهند و همه کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می کنند. اما برخی معتقدند اعطای یارانه نقدی باعث افزایش تورم می شود. از طرفی مردم تجربه خوبی از این کاربرگ ها نداشتند زیرا نتوانستند کالای با کیفیتی تهیه کنند. چه راهکاری باید اتخاذ شود تا مردم بتوانند از این طرح بهره مند شوند؟

دکتر علیرضا بیگی: اصل این است که باید به مردم اعتماد کنیم زیرا آنها بهتر از دیگران اولویت های زندگی خود را تشخیص می دهند. ویژگی اصلی کالابرگ این است که ما حق انتخاب را از مردم سلب می کنیم و آنها را مجبور به استفاده از کالاهایی که شناسایی کرده ایم می کنیم. تبدیل پول به کاربرگ امکان پذیر است، اما تبدیل یک کاربرگ به پول برای مردم مضر است.

عرضه کالا بدون فساد نخواهد بود، مثلاً کشتی در ساحل لنگر انداخته و تاجری که کالای خود را وارد می کند. از ابتدا تا آخرین نقطه که بقال محله می خواهد اجناس را بسته بندی کند تا به دست مردم برسد با دزدی و سوء استفاده همراه خواهد بود. در حالی که مردم درک اقتصادی بهتری از زندگی خود دارند که باید به آن احترام بگذاریم و اجازه دهیم با پرداخت یارانه مناسب زندگی خود را اداره کنند.

من نمونه های قابل توجهی از یارانه نقدی دارم. در آذربایجان شرقی زمانی که یارانه نقدی به مردم پرداخت شد، طرحی را برای خانواده های تحت پوشش کمیته حمایت ارائه کردیم. در آن زمان قیمت وانت پیکان 7 میلیون تن بود، بنابراین به همه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد که فرزندانشان گواهینامه دریافت کرده بودند، این فرصت را دادیم که با پرداخت کمک یارانه‌ای، وانت پیکان داشته باشند و به خانواده‌ای که دریافت می‌کنند یارانه ماهیانه 200 هزار تنی می تواند قیمت وانت پیکان را در 35 قسط بدون ارائه ضامن پرداخت کند. اما کالابرگ هرگز چنین ابتکاری برای مردم نخواهد داشت و دلالی راه اندازی خواهد کرد.

همانطور که اشاره کردید در بحث تحقق اقتصاد بحث اصلی این بود که قیمت سایر کالاها نباید افزایش پیدا کند، اما دولت ارز چهار کالای عمده را گرفت در حالی که الان تقریبا همه کالاها و خدمات گران شده است. چه چیزی باعث شد شاهد افزایش بی دلیل قیمت کالاهای غیرمرتبط باشیم؟ آیا کنترل ضعیف است یا کارگزاران هنوز کار می کنند؟

دکتر علیرضا بیگی: اقتصاد ظرفی است و دولت باید پیش بینی های لازم را انجام دهد. ایرادی که در جلسه مشترک دولت و مجلس به دولت آقای رئیسی داشتیم این بود که در لایحه بودجه باید ارز 25 هزار تومانی را مبنای محاسبه نیمی از ارز قرار دهیم و تمام برنامه های دولت برای آن این بود که ارائه شود؛ در ماه رمضان که 2 ماه از واریز حساب بودجه می گذشت اما گمرکات کشور در خصوص سود بازرگانی و تعرفه گمرکی هنوز توجیه نشده و بخشنامه ای در این خصوص مبنی بر نحوه محاسبه سود گمرکی داده نشده است. ! بنابراین برای تحویل کالا به مردم، کالا را بر اساس همان ارز 4200 تومانی ترخیص کردند و واردکننده متعهد شدند که به محض ابلاغ بخشنامه و تعیین سود بازرگانی، واردکننده پرداخت کند. تفاوت انبار برای تعیین سود تجاری! از آنجایی که ده‌ها خطر می‌تواند برای این کالا در انبار ایجاد شود، این نشان‌دهنده بالاترین حاشیه سود برای کالای خود است که اگر دولت سود تجاری قابل‌توجهی تعیین کند، می‌تواند به تعهدات خود در قبال گمرک عمل کند. بنابراین در اینجا شاهد افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه خواهیم بود. در ادامه پس از گذشت چند ماه دولت توانست با رعایت دستورالعمل جداول مربوطه، گمرکات کشور را در جریان قرار دهد که در این صورت شوک جدیدی وارد بازار خواهد شد تا گرانی کالاها را افزایش دهد؛ در صورتی که قیمت کالاها افزایش یابد. بنابراین از اسفند ماه سال 1392 که واحد پول نیمایی تعیین شد، چنین بلاتکلیفی از سوی دولت پذیرفته نشده است. وقتی این افزایش 25 هزار تومانی دلار را بپذیرید، البته کالاهایی که با ارز 4200 تومانی ترخیص می شوند، از این پس با ارز 25 هزار تومانی ترخیص می شوند که طبیعتا روی همه کالاها تاثیر خواهد گذاشت. .

  عوارض آپاندکتومی چیست؟

ما می دانیم که اقتصاد یک ظرف است و تغییر در بخشی از اقتصاد بر قیمت تمام بخش های دیگر تأثیر می گذارد، اما ممکن است برای عموم مردم مشکوک باشد که چرا دولت همچنان معترض است. این امر از افزایش قیمت سایر اقلام و قیمت ها از شهریور 1400 جلوگیری می کند! این رویه در تضاد با موضوع مهم اقناع مردم و شفافیتی است که مسئولان باید با مردم داشته باشند. گویا مسئولان معتقدند مردم با این رویه کنار می آیند! ..

دکتر علیرضا بیگی: این به دلیل عدم شناخت کافی از اقتصاد و زندگی مردم است. آقای احمدی نژاد جلسات متعددی با نانوایان تهران داشت تا به موضوع یارانه نان رسیدگی شود، اما دولت فعلی کوچکترین هماهنگی برای جلوگیری از تکانه های قیمتی کالاهایی مانند ماکارونی نداشته است، در حالی که تنها سه شرکت بزرگ ماکارونی داریم که می توانند این کار را به راحتی انجام دهند. . ما توانستیم این سه کارخانه را هماهنگ کنیم تا شاهد چنین شوکی در قیمت ماکارونی نباشیم. پس نباید انتظار داشته باشیم که دولت بتواند برای تامین 88 هزار فرآورده نانوایی و نانوایی هماهنگ کند! بنابراین این افزایش قیمت ها و ناهماهنگی ها ناشی از جامع نبودن اقتصاد و معیشت مردم است.

بسیاری معتقدند که موانع زیادی بر سر راه شایسته سالاری و رشد کشور وجود دارد. رویکردهای گانگستری و فاسد افرادی را به قدرت می رساند که مهارت، دانش و تجربه لازم برای تصدی این سمت را ندارند که ممکن است در حادثه اخیر متروپل منعکس شود، تصمیم شما در این زمینه چیست؟

  انتخاب بین بیرانوند و عابدزاده مشکل شیرینی است

دکتر علیرضا بیگی: این موضوع به روند ناتمام دموکراسی در کشور برمی گردد. سازوکار درست برای قرار گرفتن آرای مردم در بستر مناسب و امکان ارزیابی و پاسخگویی از سوی مردم زمانی امکان پذیر است که به نظام حزبی برسیم و اصالت را به احزاب بدهیم. حزب یا در قدرت است یا نه و حزب حاکم سعی دارد از عناصر مؤثر برای افزایش دامنه حمایت مردمی خود استفاده کند تا در انتخابات بعدی بیشتر مورد حمایت مردم قرار گیرد و تلاش کند تا عناصر موثر هستند و از عناصری استفاده می کنند که می تواند دلیلی بر شهرت و افتخار او باشد. حزبی که در قدرت نیست با نظارت دقیق بر عملکرد حزب حاکم سعی در نشان دادن نقاط ضعف خود دارد و برنامه جامعی برای رفع این ضعف ها و جلب اعتماد مردم ترسیم می کند و سعی در اثبات آن به مردم دارد. رویه این حزب حاکم اشتباه است و تلاش می کند برای کسب قدرت، نقاط قوت خود را از نقاط ضعف حزب حاکم استخراج کند. حاکمان نیز قصد دارند چنین بهانه ای را به دست غیر حاکمان ندهند و می توان دید بهترین نیروهای احزاب روی کار آمده و تا زمان روی کار آمدن آنها برای نیرو سازی تلاش می کنند.حزب حاکم. اصولاً وقتی به احزاب اصالت می دهیم، نیازی به اصل شفافیت نخواهیم داشت، زیرا حزب در مسائل مختلف موضع مشخصی دارد و جایگاه آن در مجلس، شورای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری مورد توجه است. . مردم حرکت می کنند و می روند، اما حزب تحمل می کند و پاسخگوی عملکرد خود خواهد بود. الان می بینید که یک زمانی اصلاح طلبان و در مقطعی دیگر اصولگرایان در قدرت بودند، اما ناکامی هایی که اتفاق می افتد به افراد نسبت داده می شود نه حزب. مثلا اصلاح طلبان حاضر نیستند مسئولیت رفتارهای بد دولت آقای روحانی را بپذیرند و همین را می توان در مورد دولت آقای رئیسی نیز گفت. با فرض اینکه شورای ائتلاف تاکنون موفق به احزاب و کسب اکثریت کرسی های مجلس شورای اسلامی شده است، اما آیا شورای ائتلاف می خواهد مسئولیت نمایندگانی را که از این طریق توانسته اند وارد مجلس شوند را بر عهده بگیرد. ? یا برنامه ای ارائه کنید که مثلاً چهار سال دیگر دولت یا مجلس از نقطه چهارم به چهارم برسد.

  رشد زیاد خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می دهد

اصالت احزاب به دلیل کاستی هایی که در روند دموکراتیک در کشور داریم حاصل نمی شود و در نتیجه فرصت طلبان مدام رنگ عوض می کنند و مسئولیت های مختلف را بر عهده می گیرند و دارای معلولیت های زیادی هستند و جریانی که در انتخابات پیروز شده است نمی تواند تحمل کند. مسئولیت اعمال این افراد؛ زیرا او در دوره ای که در قدرت نبود، فرآیندی برای پاکسازی حزب برای تشکیل دولت سایه نداشت. وزیری در سایه داشته باشید. باید از عملکرد وزیر حکومت قدردانی کرد و به مردم و حتی خود وزیر که می توانند روند وی را بهبود بخشند، اطلاع رسانی شود. اما اصالت احزاب فقط در فصل انتخابات خود را نشان می دهد و همین عملکرد باندی و غیرحرفه ای را در ساختار حاکمیتی کشور تحریک می کند.

شما بارها در سخنان خود از رئیس مجلس نام برده اید. نقش رئیس مجلس در رابطه با تصمیمات مهم و روند اداره کشور چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟

دکتر علیرضا بیگی: نقش رئیس مجلس تعیین کننده است، اما کامل نیست. قیمت بنزین در دوره ریاست جمهوری آقای لاریجانی افزایش یافت و با وجود اینکه چندین بار در مجلس به آن رأی داده شد و رأی مخالف دادند، ایشان در اجلاس سران آن را تصویب کردند. این به دلیل ناتمام بودن روند دموکراسی در کشور است و در صورت کسب کرسی حزب، تشکیل و سازماندهی حزب را تجربه خواهیم کرد، اما چون حزب نداریم، همه یکدیگر را پاره می کنند و انرژی در آن هدر می رود. به نفع کشور نیست.

جریانی که اکثریت کرسی های مجلس را به دست می آورد، به دنبال حفظ آینده کشور است، اما اکنون می بینیم که مجلس خود را بدون نیاز به ارائه برنامه می داند. یک روز بر حفاظت از حیوانات تمرکز می کند، روز دیگر بر حفاظت از حیوانات تمرکز می کند و یک روز بر مالیات بر خانه های خالی تمرکز می کند، همه اینها عواقب خاص خود را دارند. به عنوان مثال مالیات بر خانه های خالی به دلیل افزایش عرضه خانه ها وضع می شود اما این محصول نگاه تک بعدی به اقتصاد است. اگر اقتصاد چند بعدی باشد؛ مردم پول و دارایی خود را به جای بازار ارز و خودرو تبدیل به خانه کرده اند تا از ارزش آن کاسته نشود که برای عده ای اشتغال ایجاد کرده است. در یک خانه، و زمانی که این اتفاق می‌افتد، آنها پول خود را می‌گیرند و شروع به ساختن خانه در ترکیه می‌کنند، همه اینها در نتیجه یک تصور غلط از اقتصاد است.

دیدگاهتان را بنویسید