خواص زیتون برای قلب چیست؟

551925 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زیتون سرشار از ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان های قوی است. مطالعات نشان می دهد که زیتون سبز و سیاه برای سلامت قلب مفید است و می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان کمک کند. علاوه بر این، چربی های سالم موجود در زیتون، که در روغن زیتون نیز یافت می شود، عنصر کلیدی یک رژیم غذایی مدیترانه ای فوق العاده سالم است. در این مقاله به خواص زیتون برای سلامت قلب می پردازیم.

بیشتر بخوانید:

خواص زیتون برای سلامت قلب

چرا زیتون برای سلامت قلب مفید است، به مواد معدنی، ویتامین ها و چربی ها که سرشار از این میوه هستند، باز می گردد. البته زیتون خام معمولاً فقط در صنعت استفاده می شود و برای بهره مندی از خواص زیتون برای قلب و سایر اندام ها باید از آن به عنوان زیتون شور، زیتون پرورشی یا روغن زیتون استفاده کرد. اما زیتون چه فوایدی برای قلب دارد و چگونه می توان از خواص مفید آن استفاده کرد؟

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در زیتون

زیتون منبع بسیار غنی از چندین ویتامین و مواد معدنی است که برخی از آنها در طول فرآوری اضافه می شوند. مواد مفید این میوه عبارتند از:

ویتامین E: غذاهای گیاهی سرشار از چربی معمولا حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان قوی هستند و برای سلامت کلی بدن مفید هستند.

آهن: زیتون سیاه منبع خوبی از آهن است و برای عملکرد مناسب گلبول های قرمز خون که نقش مهمی در انتقال اکسیژن دارند ضروری است.

عسل: این ماده معدنی ضروری اغلب در یک رژیم غذایی معمولی نادر است. کمبود عسل می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. بنابراین مصرف آن برای سلامتی و بهبود عملکرد قلب مفید است.

کلسیم: رایج ترین ماده معدنی در بدن هر فرد، کلسیم است که برای عملکرد صحیح استخوان ها، ماهیچه ها و اعصاب ضروری است.

سدیم: اکثر زیتون ها حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند زیرا در آب نمک یا آب نمک بسته بندی می شوند. در ادامه در مورد مصرف این نوع زیتون بیشتر توضیح خواهیم داد.

روغن زیتون برای سلامت قلب مفید است

زیتون حاوی 11 تا 15 درصد چربی است. ۷۴ درصد این میوه «اسید اولئیک» است که نوعی اسید چرب تک غیراشباع است. این چربی جزء اصلی روغن زیتون است. اسید اولئیک با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است و حتی ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند.

  Pastococcus موثرتر از Astraznka است

سایر ترکیبات گیاهی موجود در زیتون

همانطور که گفتیم زیتون سرشار از بسیاری از ترکیبات گیاهی به ویژه آنتی اکسیدان هاست که برای سلامتی بدن به خصوص قلب ضروری است. این آنتی اکسیدان ها عبارتند از:

اولئوروپئین: رایج ترین آنتی اکسیدان موجود در زیتون تازه و نارس «اولئوروپئین» است که با بسیاری از فواید سلامتی مرتبط است.

هیدروکسی تیروزول: در طول فرآیند رسیدن زیتون، “اولئوروپئین” به “هیدروکسی” تیروزول تجزیه می شود که یک آنتی اکسیدان قوی و مفید برای سلامتی است.

تیروزول: این آنتی اکسیدان که عمدتاً در روغن زیتون یافت می شود، به اندازه هیدروکسی تیروزول قوی نیست. با این حال، به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می کند.

اسید اولئانولیک: این آنتی اکسیدان می تواند به جلوگیری از آسیب کبدی، تنظیم چربی خون و کاهش التهاب کمک کند.

کوئرستین: این ماده مغذی فشار خون را کاهش می دهد و در نتیجه سلامت قلب را بهبود می بخشد.

بد نیست بدانید که این آنتی اکسیدان ها عموماً از نظر بیولوژیکی فعال هستند و می توانند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهند. آنها همچنین با التهاب مبارزه می کنند و به محافظت از کلسترول خون در برابر اکسیداسیون کمک می کنند. دو فایده که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

بهبود سلامت قلب

کلسترول و فشار خون بالا از عوامل خطر بیماری قلبی هستند. اسید اولئیک، اسید چرب اصلی در زیتون، با بهبود سلامت قلب مرتبط است. این اسید مفید سطح کلسترول را تنظیم می کند و از بدن در برابر LDL (کلسترول بد) در برابر اکسیداسیون محافظت می کند. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده اند که زیتون و روغن زیتون باعث کاهش فشار خون می شود.

موارد استفاده از زیتون

زیتون یک افزودنی و ادویه خوشمزه برای غذاها یا پیش غذاها است. زیتون کربوهیدرات کمی دارد اما چربی های سالم زیادی دارد. آنها همچنین با مزایای سلامتی از جمله بهبود سلامت قلب مرتبط هستند. با این حال، گنجاندن این میوه هسته دار در رژیم غذایی روزانه بسیار آسان است و افزودنی عالی برای یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر غذاهای سالم است.

  آیا حزب ایرج طهماسب ادامه خواهد داشت؟

زیتون سبز و سیاه اغلب در سالاد، ساندویچ و مخلفات استفاده می شود. همچنین می توانید سه یا چهار عدد زیتون برش دهید و سالاد پاستا یا پیتزا را با پنیر بریزید. همچنین می توانید از سه یا چهار زیتون ورقه شده برای خوش طعم کردن تاکو، نان تست یا آنچیل مرغ و گوشت استفاده کنید.

روش دیگر استفاده از این منابع غذایی این است که زیتون خرد شده را با کیپر و سیر خرد شده ترکیب کنید و از این مخلوط به عنوان فیلینگ و یک تاپینگ خوشمزه برای مرغ کبابی یا گوشت قرمز استفاده کنید.

شواهد نشان می‌دهد افرادی که روزانه روغن زیتون بکر را علاوه بر زیتون شور مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، کمتر در معرض حمله قلبی، فشار خون بالا و مرگ طولانی‌مدت قلبی عروقی هستند.

مقدار مناسب مصرف زیتون

اگرچه زیتون حاوی چربی های غیراشباع است که برای سلامت قلب مفید است، اما تا زمانی که پرخوری نکنید و زیتون به خوبی در رژیم غذایی شما قرار گیرد، مفید است. به عنوان مثال، نصف فنجان زیتون سیاه حاوی حدود 735 میلی گرم سدیم است، در حالی که همین مقدار زیتون سبز حاوی حدود 1556 میلی گرم سدیم است. پس به زیتون هایی که می خورید توجه کنید.

خواص و مضرات سدیم در زیتون شور

مشکل زیتون این است که یکی از آن ها حاوی مقدار مشخصی سدیم است، اما بسیاری از افراد تنها به خوردن یکی از آن ها رضایت نمی دهند و گاهی اوقات مصرف متعادلی را رعایت نمی کنند. یک زیتون سیاه بزرگ حاوی 32 میلی گرم سدیم است. در حالی که 1/2 فنجان زیتون سیاه حاوی حدود 735 میلی گرم سدیم یا معادل حدود 1/3 قاشق چای خوری نمک است.

در مقایسه، دو عدد زیتون سبز که به اندازه یک زیتون سیاه هستند، حاوی 42 میلی گرم و 1/2 فنجان زیتون سبز حاوی حدود 1556 میلی گرم سدیم است. این معادل کمی بیش از 2/3 قاشق چایخوری نمک است. پس اگر در رژیم غذایی خود از زیتون استفاده می کنید تا حد امکان از افزودن نمک به رژیم غذایی خود خودداری کنید.

سدیم با بدن شما چه می کند؟

بیشتر نمک موجود در رژیم غذایی شما احتمالاً به شکل سدیم اضافه می شود که می تواند مستقیماً از نمک مورد استفاده در پخت و پز یا غذاهای کنسرو شده و بسته بندی شده وارد بدن شود.

  زین الدین زیدان در آستانه سرمربیگری پاری سن ژرمن است

اما سدیم یک ماده معدنی کلیدی است که به انتقال تکانه های عصبی کمک می کند تا ماهیچه های بدن شما به درستی کار کنند، اما به یاد داشته باشید که برای حفظ سلامت بدن خود به سدیم زیادی نیاز ندارید.

مصرف بیش از حد سدیم می تواند خطر را افزایش دهد و باعث برخی مشکلات سلامتی مانند احتباس آب و سکته شود. نمک زیاد نیز می تواند به کلیه ها آسیب برساند و منجر به بیماری کلیوی و نارسایی کلیه شود. همچنین ارتباط بسیار مستقیمی بین مصرف زیاد نمک و فشار خون بالا وجود دارد که شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی قرار می دهد.

بدر زیتون; محصولات مختلف سلامت قلب

برای حفظ سلامتی و بهره مندی از خواص زیتون دل، یکی از بهترین گزینه ها «کنسرو زیتون شور» و «زیتون شور مخصوص بدر» است. هر 100 گرم زیتون 115 تا 145 کالری دارد و 80 درصد حجم زیتون را آب تشکیل می دهد. همچنین دارای 15 درصد چربی، 6 درصد کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین است.

برای پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب و درد مفاصل، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سلامت دستگاه گوارش، بهبود جریان خون، افزایش سیستم ایمنی، محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی عروقی و کاهش فشار خون، کنسرو ترشی زیتون بدر و زیتون مخصوص بدر نمک و همچنین زیتون بدر بسیار مفید است.

زیتون شور مدیترانه ای مخصوص بدر نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد مغذی است. اینها عبارتند از: ویتامین E، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و ارزش غذایی 24 درصد چربی، 13 درصد فیبر، 125 کالری، 2 درصد پروتئین و مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، مس و آهن.

زیتون با آجیل یونانی نیز حاوی زیتون سبز، آب، سرکه و نمک است. ارزش غذایی زیتون با آجیل بدر یونانی در هر 15 گرم شامل: انرژی 9.27 کیلو کالری، شکر 0 گرم، چربی 0.87 گرم، نمک 0.42 گرم و اسیدهای چرب ترانس 0.009 گرم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید