خواص درمانی هندوانه در ماه مبارک رمضان

534236 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هندوانه گیاهی است یکساله با پایه، ساقه آن خزنده روی زمین و برگ های آن پهن با بریدگی های عمیق است. میوه های هندوانه آبدار و خوشمزه هستند. نژادهای مرغوب و متنوع در نقاط مختلف ایران پرورش داده می شوند.

هندوانه حاوی ویتامین های A1، B2، B6C، PP، B و پروتئین، فسفر، سدیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم و غیره است. آب هندوانه حاوی اسید آمینه ای به نام سیترولین است. بتاکاروتن موجود در هندوانه می تواند 11 درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را تامین کند. هندوانه حاوی موادی به نام کاروتن، لیکوپن و نوعی قند به نام مانیتول است.

بیشتر بخوانید:

خواص درمانی هندوانه

– خاصیت هندوانه سرد است، آب فراوان و طعم مطبوعی دارد.
– خوردن هندوانه انسان را شاداب می کند. از آنجایی که هندوانه حاوی 92 درصد آب است، آب خوبی به بدن می رساند. مصرف هندوانه در روزه داری بسیار مفید است.
بسیاری از مردم بر این باورند که هندوانه به دلیل داشتن قند زیاد برای کسانی که تصمیم به کاهش وزن دارند مناسب نیست. اما بهتر است بدانید که هر لیوان آب هندوانه با وزنی در حدود 150 گرم تنها 50 کالری تولید می کند.
هندوانه میوه ای مدر و ملین است، بنابراین ادرار را زیاد می کند و سموم را از بدن دفع می کند. به این ترتیب باعث شادی و سلامتی و رفع تشنگی می شود.
– آب هندوانه سنگ کلیه را نیز دفع می کند. خوردن آب یا گوشت در درمان یرقان، سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه مفید است.
هندوانه به دلیل داشتن آب فراوان گرما و تشنگی را برطرف می کند و مصرف آن برای افرادی که در تابستان دچار تشنگی مفرط و گرمازدگی می شوند بسیار مفید است. در صورت گرمازدگی نوشیدن یک لیوان آب هندوانه با کمی گلاب بسیار مفید است. هندوانه نیز ضد حالت تهوع و استفراغ است.
هندوانه برای افراد گرم مزاج بسیار مناسب است. هندوانه سرشار از پتاسیم است و برای قلب و سیستم عصبی مفید است.
– مطالعات نشان می دهد که هندوانه حاوی مقادیر زیادی لیکوپن است. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که به بدن در مبارزه با سرطان و برخی بیماران کمک می کند. ماده مغذی که هندوانه را قرمز می کند فقط در برخی میوه ها و سبزیجات مانند گوجه فرنگی، گریپ فروت قرمز و فلفل قرمز یافت می شود.
لیکوپن علاوه بر داشتن خاصیت ضد سرطانی به سلامت سیستم قلبی عروقی و تقویت سیستم بینایی کمک می کند. هندوانه هایی که قرمزتر هستند خواص ضد سرطانی بیشتری دارند.
این میوه نیز مانند هویج در تقویت بینایی موثر است. وجود بتاکاروتن در این میوه در حفظ سلامت چشم موثر است.
هندوانه به دلیل داشتن ویتامین C، ویتامین A، بتاکاروتن و لیکوپن، آسیب های ناشی از استرس، استرس، سیگار، سموم محیطی، آلودگی هوا و مواد مخدر را کاهش می دهد. علاوه بر این، مصرف منظم هندوانه از بیماری های پیری به ویژه آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند.
هندوانه سرشار از ویتامین های گروه B است که برای تامین انرژی مورد نیاز است. هندوانه را می توان به عنوان آرام بخش برای کاهش روماتیسم استفاده کرد.
هندوانه به کاهش فشار خون کمک می کند. این میوه برای رفع فشار خون بسیار مناسب است و همچنین ضد کلسترول است. سدیم یکی از ترکیباتی است که می تواند باعث مشکلات فشار خون شود. هندوانه علاوه بر اینکه سدیم کمی دارد، پتاسیم بالایی نیز دارد. پتاسیم یکی از مواد مغذی است که برای کاهش فشار خون بسیار مفید است. بنابراین مصرف هندوانه برای افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود.
هندوانه مهمترین آنتی اکسیدان موجود در طبیعت است. هندوانه منبع آنتی اکسیدان کاروتنوئید لیکوپن است. این آنتی اکسیدان ها در بدن پخش می شوند و مولکول های رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کنند. رادیکال‌های آزاد مواد سمی در بدن هستند که می‌توانند آسیب زیادی به سلامت بدن وارد کنند و با اکسید کردن کلسترول که باعث چسبیدن آن‌ها به دیواره رگ‌های خونی می‌شود، منجر به حمله قلبی یا سکته می‌شود. رادیکال های آزاد راه های هوایی را فشرده می کنند، آنها را مسدود می کنند و حملات آسم را تشدید می کنند و باعث التهاب ناشی از آرتروز، پوکی استخوان و آسیب مفاصل می شوند.
– لیکوپن باعث رنگ صورتی تا قرمز هندوانه می شود و اثر آنتی اکسیدانی قوی دارد. این آنتی اکسیدان به تمام قسمت های بدن می رود و رادیکال های آزاد را خنثی می کند. آنتی اکسیدان ها مولکول های ناپایدار را خنثی می کنند، در غیاب آنتی اکسیدان ها، این مولکول های ناپایدار به سلول ها آسیب می رسانند. مصرف هندوانه به دلیل داشتن لیکوپن بالا به عنوان آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان موثر است.
ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان دیگری است که در هندوانه یافت می شود. وجود این دو آنتی اکسیدان در کنار هم در هندوانه باعث کاهش اسپاسم راه هوایی و حملات آسم می شود. دلیل آن این است که خوردن هندوانه برای مبتلایان به آسم مفید است.
– هندوانه بدن را ضد عفونی کرده و در واقع روده ها را پاکسازی می کند. برای رفع یبوست نیز استفاده می شود. در یبوست شدید، خوردن یک لیوان آب هندوانه و نوشیدن یک لیوان آب ولرم بعد از آن با معده خالی بسیار مفید است. هندوانه همچنین معده را تقویت می کند.
در طب گیاهی چینی پوست هندوانه را خشک کرده و به عنوان دارو استفاده می کنند. پس از خشک شدن، پوست هندوانه را له کرده و دم کرده و به صورت چای می نوشند. این نوشیدنی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، افراد مبتلا به فشار خون بالا و همچنین برای افراد دیابتی مفید است.
هندوانه به دلیل داشتن ویتامین ها و آب فراوان باعث افزایش ترشح شیر می شود.

  ما لایق چیزی کمتر از قهرمانی نیستیم

توجه داشته باشید

هندوانه را بلافاصله بعد از غذا نخورید، زیرا در هضم غذا اختلال ایجاد می کند. هندوانه را باید تقریباً 3 ساعت بعد از غذا یا یک ساعت قبل از غذا میل کرد.
مصرف زیاد هندوانه در افراد سرد مزاج باعث درد مفاصل و ضعف قوای جنسی می شود.
افراد سرد مزاج نباید در خوردن هندوانه زیاده روی کنند، زیاده روی در خوردن آن در برخی افراد باعث نفخ می شود، به خصوص اگر همراه با میوه های دیگر مصرف شود.
– توصیه می شود هندوانه های سفید و نارس مصرف نکنید، زیرا بسیار اسیدی هستند و می توانند مضر باشند.
هندوانه دارای ترکیبات گواتروژن است و افراد مبتلا به کمبود ید باید کمتر از این میوه مصرف کنند.
هندوانه سرشار از اگزالات و پورین است، بنابراین افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و اوره بالا هستند باید کمتر از این میوه استفاده کنند تا این عوارض تشدید نشود.
– افراد دیابتی باید این میوه را با احتیاط مصرف کنند، زیرا هندوانه شاخص گلیسمی بالایی دارد و قند خون را به سرعت بالا می برد و کنترل این قند برای دیابتی ها بسیار سخت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید