جزئیات طرح جدید دانشگاه فرهنگیان برای رفع کمبود معلم / جوانب مثبت و منفی طرح 1 + 3 چه می گوید؟

565680 خبر ناگهانی

کمبود معلم در چند سال اخیر؛ به نظر می رسد از صفر به درد مزمن و دائمی در وزارت آموزش و پرورش تبدیل شود. وزرای فعلی و سابق آموزش و پرورش بارها از ساماندهی معلمان صحبت کرده اند. اما هیچ درمان قطعی برای این درد وجود ندارد. در این میان به نظر می رسد دود اصلی خلأهای حوزه آموزش به چشم دانش آموزان و معلمان می رود.

مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها بر اهمیت و جایگاه دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم تاکید کردند، لذا جذب معلم و نیروی کار از طریق این دانشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر اساس آخرین آمار وزارت آموزش و پرورش با 197 هزار معلم کمبود دارد. کارکنان این وزارتخانه در چند سال اخیر راهکارهای مختلفی را برای این مشکل ارائه کرده اند که از جمله آنها می توان به ماده 28، خرید خدمات آموزشی، جذب نیروی شرکتی و نهضت سوادآموزی اشاره کرد. طرح «دانشجو معلم 1 + 3» نیز یکی از جدیدترین راهکارهای کارکنان در حوزه آموزش برای تامین نیروی کار از طریق دانشگاه فرهنگیان است.

در پروژه “1 + 3 دانش آموز معلم” در کلاس درس معلمان ورودی سال 1377 در زمینه آموزش ابتدایی در سال چهارم آموزش خود به عنوان معلم (هزینه شهریه) حضور دارند. همچنین در این طرح دانشجو معلمان باید در تمام روزهای هفته در مدارس حضور یابند و از سال آخر تحصیل 2 روز از تعطیلات آخر هفته (پنجشنبه و جمعه) را در دانشگاه سپری کنند. از زمانی که این طرح توسط وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، اساتید دانشجوی دانشگاه فرهنگیان نظرات و واکنش‌های متفاوتی داشتند. برخی موافق و برخی دیگر مخالف.

  شیری بالاخره از پرسپولیس جدا شد

روشی جدید برای یادگیری پر کردن کلاس های درس

آموزش و پرورش یکی از مهم ترین و اساسی ترین نهادهای اجتماعی و آموزشی کشور است، از سوی دیگر کیفیت یکی از محورهای اصلی آموزش و پرورش است. از این رو ارتقای آموزش در کشور یکی از وظایف خطیر و رسالت های بزرگ این وزارتخانه تلقی می شود. در همین رابطه علی علیزاده دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان درباره دلایل مخالفت خود با اجرای طرح «دانش آموز معلم 1 + 3» گفت: – چون معلم ندارند.

متأسفانه تاکنون وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه فرهنگیان توضیحی درباره این طرح نداده و یا منتشر نکرده اند.» وی معتقد است که این موضوع باعث سردرگمی دانشجو معلمان شده است و آنها دقیقاً نمی دانند که تحصیلاتشان در سال 1402-1401 چگونه خواهد بود. .

عدم پاسخگویی و تبیین سیاست های آموزشی یکی از مواردی است که علیزاده از آن به عنوان عوامل ناامنی در وزارت آموزش و پرورش یاد می کند و می گوید: در حال حاضر این بلاتکلیفی در نزد مسئولان ناشی از نبود گفتمان تحول آفرین در کشور است. . “

اظهارات ضد و نقیض مسئولان در خصوص طرح شاگرد معلم 1 + 3

تعداد زیاد بازنشستگان و عقب ماندگی اشتغال در سال های اخیر از مهمترین عوامل کمبود معلم در وزارت آموزش و پرورش است. لذا کارکنان این وزارتخانه و دانشگاه فرهنگیان در نظر دارند برای جبران این کمبود از ظرفیت دانشجویان معلمی که 4 سال در این دانشگاه تحصیل کرده اند استفاده کنند. اما عدم ارائه توضیحات در مورد زمان یا جزییات اجرای این طرح باعث گلایه برخی دانشجویان از عدم اطلاع رسانی مرتبط شده است.

  کشتی های تفریحی خارجی در دریای خزر

محمدرضا ملاشاهی نیز یکی از شاگرد معلمان موافق اجرای طرح 1+3 است. به گفته وی، کارکنان دانشگاه فرهنگیان مدام در مورد اجرای این طرح صحبت می کنند. اما جزئیات هنوز مشخص نشده است. به عنوان مثال کدام دانش آموز معلم واجد شرایط شرکت در این طرح نیست؟ یا برای انتخاب مدارس، شهرها و استان هایی که دانش آموزان در آن مشغول به کار هستند، از چه معیارهایی استفاده می شود؟ یا بقیه واحدها در سال چهارم چگونه معادل سازی می شوند؟ همچنین مشخص نیست که آیا این طرح شامل دانشجویان ورودی سال 99 می شود یا 1400.

یکی از اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از درز اطلاعات دانشگاه فرهنگیان درباره این طرح گلایه کرد. چرا که گمان می رود ابهامات مربوط به اجرای نهایی این طرح و زمان بندی آن باعث سردرگمی دانشجو معلمان به ویژه ورودی های سال 98 شده است. زیرا مسئولان دانشگاه در این مورد اظهارات بسیار متناقضی دارند.

اولویت طرح 1 + 3 قبل از خرید خدمات آموزشی

معلمان همواره طرح هایی مانند خرید خدمات آموزشی یا ماده 28 را مورد انتقاد قرار داده اند و معتقدند افرادی که در این روش ها به کار گرفته می شوند آموزش و مهارت لازم برای معلم شدن را ندارند و معلمان باید از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان جذب شوند. زیرا از نظر علمی و تجربی بهتر از سایر افراد هستند.

رضا عزیزی نیز مانند محمدرضا ملاشاهی با کلیات طرح شاگرد معلم 1 + 3 موافق است. زیرا معتقد است در این طرح دانش آموزی در سال آخر معلمان علاوه بر تحصیل، ارتباط نزدیکی با مدارس خواهند داشت و تجربه خوبی خواهند داشت.

  چگونه از ایجاد جوش در ناحیه کمر جلوگیری کنیم

«بررسی چالش کمبود معلم در کشور نباید کوتاه مدت و دوره ای باشد» این دانشجوی راهبردی دانشگاه فرهنگیان معتقد است که دانشگاه باید در این زمینه به وزارت آموزش و پرورش کمک کند. بنابراین اصطلاح خانه معلم که به اشتباه وارد نظام آموزشی شده و در کوتاه مدت معلمان را جذب می کند. این کاملا اشتباه است.

آیا دانش آموزان طرح 1 + 3 آسیب دیده اند؟

در حال حاضر اهمیت آموزش بر کسی پوشیده نیست و آموزش دانش آموزان به عنوان مهمترین رکن در این زمینه باید در اولویت کار همه کارکنان وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد و اجرای طرح های مختلف در صورت موفقیت آمیز بودن انجام شود. به آنها آسیب نرساند

«طرح دانشجو معلم 1 + 3 دانش آموز معلم را قادر می سازد تا نکات تئوری را مطالعه کند و سعی کند همزمان و در عین حال مفاهیم آموزشی دانش آموزان را به بهترین شکل ممکن منتقل کند.» این اعتقاد بر این است که صدف ابراهیم نژاد; این در حالی است که این دانش آموز معلم ترجیح می دهد برای جلوگیری از آسیب رساندن به دانش آموزان، یک معلم به همراه دانش آموز معلم در کلاس حضور داشته باشد. زیرا در این شرایط ارتباط دانشگاه و مدرسه به خوبی برقرار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، اجرای طرح 1 + 3 منجر به تکمیل زودهنگام دانشجو معلمان می شود، یعنی. در سال چهارم به گفته بسیاری از کارشناسان این طرح به منظور افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معلمان در سال آینده اجرا شد. به نظر می رسد این افزایش ظرفیت باید با توجه به پایه تدریس دانشگاه، تعداد معلمان و کلاس های درس صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید