توقف حرکت خودروها به دلیل خطاهای عجیب خودروهای ایرانی

شاید این روزها شنیده یا دیده باشید که خریداران خودروهای زیرو به دلایل مختلف به کارگاه های مجاز یا نمایندگی های پس از فروش خودروسازان مراجعه می کنند. نگاهی به کارگاه ها و نمایندگی های مجاز پس از فروش شرکت های خودروسازی داخلی نشان می دهد که علیرغم تمام وعده های داده شده برای ارتقای کیفیت، تعداد مالکان خودروهای صفر کیلومتر و فرسوده با ایرادات فراوان به نمایندگی ها نه تنها کاهش نیافته، بلکه در حال افزایش است. اکثر آنها از عدم ارائه خدمات مناسب سردرگم و ناراضی هستند. این در حالی است که نمایندگی های خدمات پس از فروش موظفند قطعات با کیفیت را به موقع تهیه و در اسرع وقت نسبت به تعمیر خودرو و پرداخت خسارت خودرو و یا ارائه خودروی جایگزین اقدام کنند.

گزارش میدانی خبرنگار ما از برخی مراکز خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی سایپا در تهران حکایت از نارضایتی مالکان خودروهای فرسوده و جدید دارد که به دلیل نقص فنی قبل از پایان گارانتی اولیه چندین بار مجبور به مراجعه به این مراکز تعمیراتی شدند. اما مشکل ماشین آنها در صفر کیلومتر پابرجاست و خبری از رفع ایرادات نیست.

در برخی موارد این خودروها برای ایمن سازی قطعات لازم چندین هفته در نمایندگی ها مانده اند و خودروساز هیچ اقدامی برای پرداخت خسارت وارده به خودرو یا ایمن سازی قطعات ضروری و تعمیر و تحویل به موقع این خودروها انجام نداده است. سوالات ما از برخی مشتریان حاضر در کارگاه های سایپا حاوی نکات قابل تاملی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

*مشکلات خریداران سریع با سنسور اکسیژن و خرابی ECU

اکثر مشتریان کویک از نقص فنی این خودرو گلایه دارند و می گویند چندین بار به دلیل خرابی سنسور اکسیژن و ECU به نمایندگی ها مراجعه کرده اند اما در پاسخ می گویند هنوز قطعه به دستشان نرسیده و این تاخیر حتی به یک ماه می رسد. همچنین بی دقتی در تعمیر خودرو باعث می شود مشتری پس از گذشت چند کیلومتر برای تعمیر به نمایندگی ها مراجعه کند.

  نگرانی باشگاه مس کرمان از اتفاقات داوری در آستانه دیدار با نساجی

یکی از این مشتریان که برای رفت و آمد به نمایندگی ها مشکل زیادی داشت به خبرنگار تسنیم گفت: کمتر از 3 ماه از تحویل خودرو نگذشته بود که واشر سر سوپاپ خراب شد و مجبور شدم آن را تعویض کنم و بعد از دو ماه مجبور شدم آن را تعویض کنم. گیربکس مشکل داشت و دنده ها را تعویض می کرد. فروشنده نمی دانست برای رفع مشکل انتقال چه باید بکند. بالاخره تصمیم به تعویض دنده گرفت، اما وقتی دنده عوض شد، گیربکس جمع نمی‌شود. من به آنها گفتم اگر نمی توانید مکانیک را بیرون بیاورید. بالاخره بعد از 3 روز با آوردن مکانیک از بیرون موافقت کردند و با پرداخت 600 هزار تومان تونستم ماشین را از نمایندگی ترخیص کنم.

تعدادی از مالکان خودرو که در نمایندگی ها مشغول بررسی وضعیت خودروهای خود هستند نیز به خبرنگار تسنیم گفتند: مشکل کلیدهای شیشه بالاست، علاوه بر این مشکل گیربکس خودرو نیز وجود دارد. ما یک کوئیک زیرو می خریم، ماشین در حین رانندگی گیر می کند، کلاچ خوب کار نمی کند، دور موتور پایین می آید و وقتی به نمایندگی می روید حرف درستی نمی زند و مجبوریم ماشین را به نمایندگی ببریم. چند روز برای رفع مشکلات

* در صورت پرداخت، قطعات از نمایندگی ها موجود است وگرنه باید چند هفته صبر کنید!

یکی دیگر از مشتریان راضی از خدمات پس از فروش سایپا می گوید: دیسک کلاچ خودروی ساینا من بعد از 1200 کیلومتر سفت شد و ترک خورد. این یک هفته طول می کشد. نمایندگی ها قطعات را ندارند، اما اگر می خواهید پول بدهید، همه قطعات را دارند.

قاسمی یکی دیگر از بازدیدکنندگان از کارگاه های سایپا با بیان اینکه پس از گذشت یک ماه از تحویل، سنسور سوپاپ گاز خودرو از کار افتاد و به دلیل از کار افتادن خودرو مجبور به مراجعه به نمایندگی شدم. فروشنده قطعه معیوب را تعویض کرد و سعی کرد از آن استفاده کند او سعی کرد دلیل روشن ماندن چراغ چک را پیدا کند اما در نهایت گفت قطعات الکترونیکی مشکلی ندارد و خودرو درست شد. ولی بعد از دو سه ماه سنسور اکسیژن مشکل پیدا کرد و مجبور شدم برگردم نمایندگی و بالاخره بعد از کلی معطلی مجبور شدم ماشین رو از نمایندگی بگیرم و آزادانه سنسور اکسیژن رو بخرم.

  وضعیت جاده / ترافیک سنگین در بزرگراه ساوه

وی با گلایه از اینکه سرویس دهی اصلا خوب نبود، گفت: بعد از رفع این مشکل مدام صداهای مختلفی از خودرو می آمد که دوباره به نمایندگی مراجعه کردم اما متوجه نشدند و همچنان درگیر تعمیر خودرو هستم. مشکل نویز و دلایل روشن شدن چراغ هشدار

یکی دیگر از صاحبان کوئیک صفر با بیان اینکه آن را برای سرویس اولیه تحویل گرفته است، گفت: خودرو در حین رانندگی خاموش می شد. وقتی به نمایندگی رفتم چند نفر دیگر را دیدم که همین مشکل را داشتند. بالاخره گفتند ما یونیت را نصب کردیم مشکل حل شد اما الان کارکرد ماشین 1000 شده و مشکل همچنان ادامه دارد. در سرویس اولیه تنظیم درب را انجام دادند که لازم نبود من رفته بودم ماشین را خاموش کنم.

*برخی از قطعات خودرو مانند صندلی شامل گارانتی نمی شود

برای پیگیری مشکلات مالکان خودرو صفر در نمایندگی سایپا با مدیران این شرکت گفت و گو کردیم. سید محمدرضا موسوی، مدیرعامل سایپا یدک در این خصوص می گوید: هنگام تماس مشتری، نیرو موظف است تا 24 ساعت ایرادات خودرو را بررسی و قطعات لازم را تهیه کند. ما ملزم به ارائه خدمات هستیم و نباید در این زمینه کوتاهی صورت گیرد. در این راستا کمک های ویژه ای نیز تعیین شده است تا قطعه در سریع ترین زمان ممکن به دست کاربر برسد. البته برخی از قطعات خودرو مانند صندلی ها مشمول گارانتی نمی شوند و به دلیل عدم تبلیغات، افراد در مدت گارانتی به تعویض قطعات ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه تمامی ایرادات خودرو در جلسات هفتگی با حضور معاون کیفی سایپا جمع آوری و بررسی می شود، با کشور روبرو هستیم.

  آیا قیمت طلا دوباره کاهش می یابد؟

به گفته مدیرعامل سایپا یدک البته مهم این است که آیا کارشناس نمایندگی تعویض قطعه را تایید کرده است یا خیر! تایید گارانتی و قطعات داخلی و وارداتی نیز مهم است.

* محرومیت یک ماهه افراد در کارگاه ها را قبول ندارم

یدک مدیرعامل سایپا افزود: در حال حاضر در حد توان اقدامات لازم را انجام می دهیم تا مشتریان در قسمت پس از فروش با مشکل مواجه نشوند. 16000 محصول در خودرو شاهین تولید شد و تعداد مراجعه کنندگان به نمایندگی ها بسیار کم است.

روزبهانی قائم مقام مدیرعامل سایپا یدک نیز با اشاره به اینکه کوئیک بالاترین گارانتی را دارد گفت: عمده مشکلات این خودرو قبل از گارانتی مشکل باز و بسته شدن درب است که در اسرع وقت برطرف می شود. ما آمار لوازم یدکی داریم و بعید میدونم ماشینی چند ماه تو نمایندگی بمونه منتظر قطعه.

در پاسخ به صحبت های شما، ما مدام در حال بررسی ایرادات خودروها هستیم و ایرادات آنها را به واحد تولیدی اعلام می کنیم، اما چرا مردم همچنان با این خودرو مشکل دارند و حتی کیفیت آن نه تنها ارتقا پیدا نکرده، بلکه ایرادات جدیدی نیز به وجود آمده است. هر روز ایجاد می شود؟ وی گفت: آماری از درصد تردد خودروها به دلیل خرابی محصول و قطعه داریم. البته همه خودروسازان دارای نرخ خرابی قطعات هستند، در مورد Kwik آمار نرخ معقولی را نشان می دهد. در برخی موارد با تعویض یک قطعه نمی توان مشکلات خودرو را برطرف کرد، بنابراین ممکن است خودرو خطای سنسور اکسیژن بدهد اما مشکل از سیم کشی خودرو است.

روزبهانی توضیح داد: در این شرایط در گام اول تصمیم به تغییر قطعه نخواهیم داشت. برای بررسی بیشتر و عیب یابی خودرو، حرارت قطعات را ارزیابی می کنیم تا از بروز مشکل در خط تولید جلوگیری کنیم. در صورت وجود مشکل در کیفیت قطعات باید اصلاحات لازم انجام شود. یادمان می آید حتی اگر اشتباهات زیادی ببینیم مثلا در مورد شاهین 10 بار یادمان می آید./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید