به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شهروندان تهرانی شهرداری را به عنوان شهرداری می دانند. یکی از نهادهای مسئول رفع آلودگی هوا و اقدامات لازم برای مقابله با آلودگی هوا و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شهرداری تهران گفت: اینکه شهروندان از ما انتظار دارند مشکل آلودگی هوا را حل کنیم، اوج عشق آنهاست. زمان وجود داشت
بیشتر بخوانید:
و ادامه داد: پس از سخنان رئیس جمهور درخواست کردم که کارگروهی تشکیل شود تا 23 دستگاه مسئول و مرتبط در موضوع آلودگی هوا پاسخ اصیل به معضل آلودگی هوا بدهند و بر این اساس وزیر کشور به عنوان نماینده. و سایر دستگاه ها در این جلسه حضور داشتند که ورود موثری به معضل آلودگی هوا خواهند داشت.
زاکانی با بیان اینکه آلودگی هوا ناشی از گازهای مضر و ذرات معلق است، گفت: هر کدام از این مشکلات راه حل های خاص خود را دارد که با تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی باید در مسیر کاهش این آسیب ها حرکت کنیم. و باید رفاه شهروندان را تضمین کنیم و بر این اساس در زمینه گازهای مضر به نتایج خوبی دست یابیم و در زمینه ذرات معلق کنترل موثری داشته باشیم.
شهردار تهران ادامه داد: آلاینده های سیار و ثابت در آلودگی هوا نقش دارند و البته سهم آلاینده های سیار بیشتر است.
وی گفت: دیروز با اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حمل و نقل که تاثیر مستقیم بر آلاینده های هوا دارد جلسه ای برگزار کردیم. باید تاکید کنم که متأسفانه در تهران شاهد ناوگان فرسوده اتوبوس، تاکسی و مترو هستیم و بر این اساس نیازمند نوسازی و بازسازی هستیم.» بیایید در برنامه ریزی درستی برای رشد خدمات و ایجاد شرایط برای گذراندن اوقات بهتر حرکت کنیم.
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر دعوت از نهادهای مسئول آلودگی هوا از سوی سازمان بازرسی، گفت: تاکنون هیچ دعوتنامه ای از سوی شهرداری تهران دریافت نشده است.
زاکانی با اشاره به جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با موتورهای برقی گفت: همکاری با یکی از بانک ها را آغاز کرده تا با 100 هزار موتورسیکلت برقی در شهر مشهد شروع به کار کنیم و برای تهران علاوه بر موتورسیکلت برقی در حال فعالیت هستیم. حوزه وانت و تاکسی و توسعه را در قالب تفاهم نامه بسازیم و حداقل 300 هزار موتورسیکلت کار در تهران را به موتورسیکلت برقی در اولویت تبدیل کنیم و در این بخش برای رفع آلودگی هوا کمک و خدمات ارائه کنیم.
وی ادامه داد: حدود 6 ماه پیش 550 دوچرخه کاربراتوری و انژکتوری را به دوچرخه برقی با اولویت برای کارکنان پست ارتقا دادیم که در یکی از شنبه های امید و افتخار به نمایش در می آیند.
وی ادامه داد: برای تبدیل موتورسیکلت بین 30 تا 100 میلیون تومان تسهیلات در قالب توافق با یکی از بانک ها پرداخت می شود.
شهردار تهران در خصوص بحث خودروهای اجاره ای گفت: این موضوع در حال رصد است. هفت خط فعلی مترو تهران برای سرویس دهی مناسب به 2500 واگن نیاز دارد که در حال حاضر 1500 واگن وجود دارد و بیشتر آنها فرسوده و نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 550 دستگاه اتوبوس و وانت در ناوگان تهران وجود دارد که در گزارش روز گذشته به شورا اعلام شد که تعدادی از آنها به دلیل فرسودگی مداوم از کار افتاده و نیازمند تعمیر هستند.
شهردار تهران گفت: در واقع بیش از یک دهه نوسازی در حمل و نقل عمومی تهران مورد توجه ویژه قرار نگرفته است و سال گذشته 175 دستگاه اتوبوس به روز رسانی شد و امسال 152 دستگاه اتوبوس از طریق وزارت کشور به ناوگان تهران اضافه شد.
تهدیدها ادامه داد: 640 اتوبوس نیز سهم تهران از وزارت کشور است و سهم شهرداری به وزارت کشور واریز شده که بخشی از آن وصول شده و امیدواریم مابقی تامین شود.
وی افزود: وانت ها نیز به صورت جزئی تحویل شده و در شرف دریافت شماره و مدارک هستند. سهم شهرداری تهران از اتوبوس ها 20 درصد است که 80 درصد مابقی آن را وزارت کشور و دولت پرداخت کرده اند، اما برخی از اتوبوس های خریداری شده مانند 175 اتوبوس در سال گذشته متعلق به شهرداری است.
انتهای پیام/