با مصرف این ویتامین ها دستگاه گوارش را تقویت کنید

535952 خبر ناگهانی

دستگاه گوارش یکی از مهم ترین اندام های بدن است. بدن برای عملکرد صحیح به ویتامین ها نیاز دارد و دستگاه گوارش نیز از این قاعده مستثنی نیست. رژیم غذایی مناسب این ویتامین های حیاتی را در دستگاه گوارش تامین می کند.

بیشتر بخوانید:

1- ویتامین B-1

ویتامین B-1 یا تیامین یک ویتامین مهم برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و گوارش است که باعث تقویت سیستم ایمنی برای جلوگیری از بیماری های گوارشی می شود. این ویتامین باعث افزایش اشتها و بهبود عملکرد قلب و عروق و مغز می شود. خوردن برنج، گوشت و غلات این ویتامین را تامین می کند.

2- ویتامین B-3:

ویتامین B-3 یا نیاسین یکی از ویتامین هایی است که از دریافت چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها حمایت می کند. علاوه بر این، نیاسین سطح هورمون ها را تنظیم و متعادل می کند.

بادام زمینی و چغندر منابع خوبی از این ویتامین هستند. ویتامین B-3 به کاهش کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند و همچنین خطر ابتلا به دیابت، آرتروز، آب مروارید و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

3- ویتامین B-12:

این ویتامین کوبالامین نیز نامیده می شود و بزرگترین ویتامین B است که به فعال شدن آنزیم های بدن کمک می کند. کوبالامین به درمان از دست دادن حافظه، بیماری آلزایمر، افزایش انرژی، اختلالات خواب، دیابت، ناباروری، آسم کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. بهترین منابع این ویتامین ماهی سالمون، گوشت، صدف و لبنیات است.

4- ویتامین B-2:

نام دیگر این ویتامین ریبوفلاوین است که باعث افزایش انرژی و بهبود متابولیسم بدن می شود. این ویتامین همچنین در پیشگیری از میگرن، سرطان دهانه رحم، مشکلات چشمی، خستگی، آب سیاه و آب مروارید موثر بوده و باعث بهبود وضعیت ناخن، پوست و مو می شود. همچنین زوال عقل، برفک دهان و تجزیه کربوهیدرات ها را کاهش می دهد.

  پای رهبر درگیر است!

منابع این ویتامین شامل سبزیجات سبز، سویا، قارچ، بادام، گوشت، تخم مرغ، آجیل و شیر است.

5- ویتامین B-5:

این ویتامین به هضم کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها کمک می کند و از کبد محافظت می کند. این ویتامین برای تولید گلبول های قرمز خون، افزایش میل جنسی، کاهش استرس و تنظیم هورمون ضروری است.

ویتامین B-5 به نام اسید پانتوتنیک نیز شناخته می شود که در شیر، حبوبات، تخم مرغ، غلات، سبزیجات و گوشت یافت می شود. می توانید از این ویتامین برای کاهش کمبودهای تغذیه ای، کاهش آکنه، آسم، طاسی، عفونت های قارچی، افسردگی، سردرد، کم خونی و … استفاده کنید.

6- ویتامین B-6:

این ویتامین برای متابولیسم بدن، دریافت پروتئین و کربوهیدرات لازم است. همچنین برای کاهش خطرات مشکلات گوارشی، بیماری های قلبی عروقی، سیستم ایمنی و عصبی مفید است.

ویتامین B-6 نیز برای بهبود عملکرد مغز مورد نیاز است و نباید از منابع این ویتامین مانند آجیل، اسفناج، نخود فرنگی، ماهی، مرغ، مرغ، تخم مرغ و هویج غافل شد.

7- ویتامین B-7:

ویتامین B-7 یا بیوتین یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که به وفور در غذا یافت می شود. این ویتامین برای دستگاه گوارش، درمان سوء تغذیه، کاهش وزن، دیابت، افسردگی، بثورات پوستی، شکنندگی ناخن ها، ریزش مو و تنظیم سطح قند خون بسیار عالی است.

زرده تخم مرغ، جگر، پنیر، غلات کامل، مخمر، بادام زمینی، تمشک، آووکادو، سالمون و گل کلم منابع مهم این ویتامین هستند.

8- ویتامین C:

ویتامین C یکی از مهم ترین ویتامین ها برای عملکرد دستگاه گوارش است، زیرا به جذب بهتر آهن کمک می کند. این ویتامین به بهبود سیستم ایمنی، جلوگیری از سرماخوردگی، حفظ لثه و دندان کمک می کند.

  شکاف جدید رستم قاسمی / انتصاب معاون نخست وزیر تدبیر و امید -

در حقیقت، در مکمل ها نیز یافت می شود، اما بهترین راه برای جذب طبیعی آن از طریق غذاهای روزانه است که در غلات غنی شده، بروکلی، فلفل، گوجه فرنگی، انواع توت ها و مرکبات یافت می شود.

9- ویتامین D:

ویتامین D یا ویتامین حاصل از نور خورشید به جذب کلسیم کمک زیادی می کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد، به بهبود عملکرد عضلات، اعصاب و سیستم ایمنی کمک می کند. آفتاب گرفتن بهترین راه برای دریافت این ویتامین است همچنین در مصرف شیر پرچرب، غلات، جگر، ماهی شور و زرده تخم مرغ موثر است.

10- ویتامین A:

این ویتامین به بهبود بینایی، عضلات، هضم و سیستم ایمنی بدن کمک می کند. کمبود ویتامین A در بدن می تواند منجر به بیماری کرون شود. بافت های مخاطی معده می توانند مواد مغذی را از غذا جذب کنند، اما در عین حال ویتامین A می تواند این بافت ها را تغذیه کرده و به عملکرد بدن کمک کند. شاین می تواند به درستی و موثر عمل کند.

این ویتامین در مکمل های تجویز شده توسط پزشک و همچنین از طریق غذاهایی مانند هویج، کلم، سبزیجات تیره رنگ، جگر، شیر، سیب زمینی شیرین، سبزیجات و میوه های رنگارنگ به دست می آید و به بدن می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید