ایستگاه‌های گفتمانی برای افزایش تعامل در مدارس سما طراحی شده‌اند/ با شناخت تهدیدهای رسانه‌ای و پرداختن به تفکر انتقادی به نارسایی‌ها رسیدگی کنند.

2974 خبر ناگهانی

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرارسیدن 22 آبان ماه بهانه ای شده است برای بررسی و تحلیل فعالیت های نظام تعلیم و تربیت، مربیان، معلمان و دانش آموزان برای نگاه به چالش های موجود و رفع چالش های موجود در حوزه آموزش و پرورش. حجت الاسلام و المسلمین سید وحید معتمدی معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما در گفتگو با خبرنگار دانشگاه اسکانیز به نیازهای اساسی دانشجویان در جامعه برای رفع نواقص آموزشی پرداخت. و آموزش در نظام آموزشی و اقدام در جهت رفع آنها.

دانش آموزان از طریق دانش آموزان پروژه امین آموزش مداوم دریافت می کنند

جایگاه مسائل آموزش و دانش در مدارس سما چگونه است؟ چه برنامه ای برای ارتقای دانش در بین دانش آموزان دارید؟

روز دانش آموز یادآور وقایع مهمی از جمله شهادت دانش آموزان در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط برخی دانشجویان پیرو خط امام (ره) و روز ملی است. مبارزه با استکبار. دانش آموز به مفهوم پایه های پیشرفت جامعه باید در نظام آموزشی به نحو مناسب پیشرفت کند، بدون شک جامعه آینده آباد، سعادتمند و رو به رشد است. از سوی دیگر هرگونه کوتاهی و سهل انگاری در آموزش دانش آموزان در رشته های مختلف با خطرات فراوانی همراه است.

برای نسل جدید به عنوان بستر پیشرفت هر جامعه، مدرسه در قالب یک محیط آموزشی برای آنها مهم است. پس از توسعه در سیستم دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس سما برای افزایش کیفیت این مدارس اقدام کردند و در آن زمان این مدارس برای کاهش بار آموزشی جامعه شروع به کار کردند. در حال حاضر حدود 800 مدرسه سما در سراسر کشور در حال فعالیت هستند و در سه تا چهار سال گذشته به ارتقای کیفیت مدارس توجه شده است.

برای ارتقای کیفی این مدارس اولویت با مسائل فرهنگی است و نظام فرهنگی مدارس به دلیل اجرای هنری، ورزشی، اجتماعی و… یک نظام جهانی است. فعالیت در حوزه فرهنگ، اقدامات سازنده آزموده شده است. نکته اصلی و مهم رشد مسائل فرهنگی مدارس در حوزه نیروی انسانی است و معاونت فرهنگی بیشترین قدرت را در مدارس دارد. به عنوان مثال معلم یا مربی آموزشی، مربی ورزشی، معلم هنر، معلم قرآنی و دینی و طلاب طرح امین نیروهایی هستند که با معاون فرهنگی کار کرده اند و برای جذب و تشویق این نیروها تلاش شده است.

  استقلال را در فوتبال بردیم اما با ناداوری باختیم/ امیدوارم نظمی با وجدان راحت بخوابد.

به عنوان مثال در تابستان امسال با 700 نفر در سراسر کشور به عنوان مربی یا کمک آموزشی و یا به عنوان دانشجوی طرح امین مصاحبه شد. مقرر شد نیروها به گونه ای تربیت شوند که اصول و مبانی معارف اسلامی را بدانند و مهارت های آموزشی را کسب کنند. در گام دوم، کسب سواد رسانه ای از سوی این افراد حائز اهمیت است، زیرا در مواجهه با رسانه ها می توان اقدامات زیادی برای ارتقای سواد رسانه ای مربیان انجام داد. مقوله سواد و آینده نگری سیاسی و آگاهی از مشکلات روز جامعه حائز اهمیت است.

همچنین می توان در تولید محتوا اقدام کرد و همین اولویت ها باعث شده تا نیروهایی برای اجرای سیاست های سازمان سما در مدارس انتخاب و آموزش ببینند. در راستای طرح سوالات معرفتی به صورت ویژه دانش آموزان طرح امین در سال جاری تحت آموزش قرار گرفتند و از 200 مدرسه بازدید کردند. دانش آموزان در فعالیت های مربیان آموزشی و فراتر از آن شرکت می کنند. دانش آموزان توانمندی برای کار در این طرح انتخاب شده اند که وظیفه اصلی آنها تشکیل حلقه های دانش در بین دانش آموزان و تضمین یادگیری پربار است.

لازم به ذکر است فعالان طرح امین طلب علاوه بر اقدامات آموزشی، در زمینه های آموزشی، انسانی و عشقی با دانش آموزان همکاری می کنند. از نظر محتوایی نیز گروه های نخبه از ظرفیت مربیان آموزشی و هنرجویان طرح امین انتخاب می شوند و این افراد به عنوان اتاق فکر و اتاق فکر معاونت فرهنگی به تولید محتوا می پردازند.

عوامل تربیتی در تربیت کودکان و نوجوانان مطرح نیست

چرا دانش آموز امروزی با مسائل آموزشی و دانشی بیگانه است؟

مقوله تربیت کودک در چندین محیط از جمله خانواده، مدرسه، فضای زندگی مانند پارک، جمع دوستان، محله، فضای رسانه ای و … حائز اهمیت است. با توجه به نیاز زمان، این عوامل یادگیری به روز نمی شوند. اگرچه تصمیمات و اقدامات انجام شده در 30-40 سال گذشته مناسب بوده است، اما به دلیل مقتضیات زمانه و ظهور رسانه ها به عنوان عنصری تأثیرگذار در تربیت نسل جوان، نهادهای فرهنگی پاسخگوی مدرن بودن نبودند. شرایط مثلا بچه های امروزی به شدت تحت تاثیر رسانه ها هستند. برخی خانواده ها کیفیت و کمیت آموزش را آنطور که باید نمی دانند. از سوی دیگر شاهد بروز برخی آسیب‌ها در فضای خانواده‌ها از جمله آسیب‌های اجتماعی و طلاق هستیم و این امر بر آموزش تأثیر می‌گذارد.

  معمای مرگ مرموز همسر و فرزندان شهید سید حسین مزیدی

پر کردن شکاف نسلی با ایجاد فضای گفتمانی

به نظر شما دانش آموزان امروز به چه چیزی نیاز دارند؟ آیا نیازهای نسل جدید ارزیابی شده است؟

نظام آموزشی کشور به روز نشده، ضمن اینکه محتوای علمی قوی طراحی شده است، اما شیوه اجرا با علم روز همخوانی ندارد. راه حل غلبه بر این نارسایی، شناخت فرصت ها و تهدیدهای رسانه ها و ایجاد زبان تفاهم با دانش آموزان است. به عنوان مثال، متولدین دهه 1950 یا 1960 شیوه های متفاوتی برای تفکر و تعامل با دانش آموزان دهه 1980 و 1990 دارند. باید بتوان با دانش‌آموزان گفت‌وگو کرد و برای ایجاد این مهم، ایستگاه‌هایی در مدارس ایجاد شد تا تعاملات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … افزایش یابد. مناطق. از دیگر اقدامات می توان به ایجاد مجلس دانش آموزی اشاره کرد. اگرچه شورای دانش آموزی قبلاً فعال بود، اما این شورا برای عملکرد مؤثر و کارآمد دوباره طراحی شد. نکته دیگر کاربرد فلسفه برای کودک در قالب طرح «فبک» است که در آن فلسفه به کودک آموزش داده نمی شود، بلکه طرز فکر کودک آموزش داده می شود و موضوع دیگر توجه به تفکر انتقادی است. تا به امروز حدود 700 معلم در زمینه فلسفه برای کودکان آموزش دیده اند و در مدارس ابتدایی کاربرد دارد.

با در نظر گرفتن حملات فرهنگی و شناختی، چگونه مدارس می توانند از حملات مصون باشند؟

واکسیناسیون دانش آموزان در برابر ویروس های رایج فکری باید امکان پذیر باشد. در این زمینه مباحث محتوا، شکل، اعتماد دانش آموز به مسائل فکری جلب شده است و امین مسائل را به نحو شایسته ای در برابر استاد و دانش آموزان مطرح کرده است. بسیاری از دانش آموزان مشکلات موجود را مانند توصیه امین حل می کنند.

نوع نگاه به آموزش در مدرسه و خانواده باید تغییر کند

در 2 سال گذشته فضای مجازی به نظام آموزشی تحمیل شده است، چه آسیبی می تواند به دانش اخلاق در بین دانش آموزان وارد کند؟

  شوک دیگری برای باشگاه پرسپولیس

خانواده و مدرسه مکمل یکدیگر در نظام آموزشی هستند و تعامل با خانواده یکی از جنبه های آموزش مدرسه است. در گذشته مدرسه چارچوبی داشت و اولیا در امور آموزشی دانش آموزان دخالت نمی کردند. اما در نظام آموزشی جدید معتقدیم درهای مدارس باید باز باشد و خانواده ها بخشی از چرخه آموزشی مدارس باشند. به عنوان مثال وقتی والدین نمی دانند چگونه از نظر فرهنگی تعامل داشته باشند، در صورت شکست تحصیلی چگونه با کودک صحبت می کنند؟ یا والدین نمی دانند چگونه از کودک پنهان شوند و … این یکی از لحظات مهمی است که در ارتباط والدین و مدرسه مهم است. مثلا زنگ ورزش را زنگ آموزشی می دانیم. در مدارس سما، تحصیل دانش آموزان برگرفته از یک محیط و زمان خاص است و نگاه آموزش و پرورش در همه حال بر همه مردم جاری است. برای مثال، از زمان های قدیم، خوردن هر غذایی در کلاس برای دانش آموزان ممنوع بود. اما نوع نگاه به آموزش در مدارس و خانواده ها باید تغییر کند و مشکلات آموزش و پرورش در همه بخش ها گسترش یابد. به عنوان مثال در زمینه تقویت نکات آموزشی پروژه هایی مانند بوفه بدون فروشنده، برگزاری آزمون بدون استاد راهنما و … برای افزایش خودکنترلی دانش آموزان ایجاد می شود.

دانش آموزان قدرت رویارویی و حل مسئله را یاد می گیرند

دانش آموز محوری و توجه بیش از حد به فرد و منسوخ بودن روش های آموزشی گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از نادرست ترین روش های تربیت انسان، دور نگه داشتن او از مشکلات و مشکلات است، زیرا تربیت کودک در انزوا و به دور از هرگونه چالش در آینده زمینه ناامیدی او را فراهم می کند. دانش آموزان باید یاد بگیرند که چگونه با مشکلات کنار بیایند. به عنوان مثال در برخی مدارس به دانش آموزان جوجه می دهند تا فرآیند تعامل با حیوانات و مراقبت از آنها را بیاموزند. برخی از والدین فرزندان خود را در فرآیند یادگیری رها می کنند، در حالی که برخی دیگر بیش از حد به غذا و آسایش فرزند خود توجه می کنند. برای اینکه دانش آموزان مهارت های حل مسئله و حل مسئله را توسعه دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید