اکثر دانش آموزان دبیرستانی با استعداد سخت کوش هستند، نه تیزهوش / از نظر جسمی در حال افول سرانه و تراکم کلاس بالا

519683 خبر ناگهانی

مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص تنوع مدارس در ایران گفت: در دنیا مدارس به دو بخش دولتی و غیردولتی تقسیم می شوند. مدارس دولتی توسط سرانه، نیروی کار و امکانات دولتی اداره می شوند و مدارس غیردولتی توسط افراد، گروه ها و سازمان ها با هدف خاصی راه اندازی می شوند. در ایران مدارس دولتی شامل شاهدان تیزهوش، نمونه مردمی، هیئت امناء و مدارس عادی است. گمان می رود هیئت امنا غیردولتی باشد، اما در اساسنامه آنها آمده است که تعدادی از نخبگان، متخصصان و خیرین و همچنین کسانی که در آن منطقه زندگی می کنند، مسئولیت آموزش را بر عهده خواهند داشت و در صورت نیاز به بودجه، باید این مبلغ پرداخت شود. رضایت والدین برای هزینه خدمات آموزشی و فرهنگی.

ادامه مطلب

وی ادامه داد: مدارس غیردولتی اعم از مدارس غیرانتفاعی، مدارس استثنایی (امام رضا و امام حسین)، مدارس مشترک با دولت یا شرکت ها و نهادهایی مانند زندان یا اتوبوسرانی و … که سازمان این فرصت را فراهم کرده است. برای کارکنان آن و مدارسی که توسط بنیادها ارائه می شود مدیریت می شود.

این کارشناس آموزش توضیح داد: اینکه آیا این تعداد در مدارس نیاز است یا خیر بحثی است که سال هاست ادامه دارد. از جمله مدارسی که باید حذف می شد، مدارس استعدادهای درخشان بود، زیرا نظریه های روانشناسی می گوید همه دانش آموزان باید با هم به تحصیل ادامه دهند. می توان برای تعداد بسیار بسیار کمی از افراد دارای ضریب هوشی بالای 140 مکانی جداگانه در نظر گرفت، اما متأسفانه والدین به این فکر می کنند که می خواهند فرزندانشان موفق شوند، آنها را مجبور به ترک تحصیل در مقطع ابتدایی به امتحانات سخت می کنند و سعی می کنند قبول شوند. در این مدارس این دانش آموزان سخت کوش هستند نه باهوش! در نهایت تعدادی از همان دانش آموزان پرتلاش که موفق به ورود به مدارس استعدادهای درخشان نشدند راهی مدارس نمونه دولتی خواهند شد.

  افشاگری تکان دهنده شبکه یک

وی افزود: تقسیم مدارس به دولتی و غیردولتی امری اجتناب ناپذیر است زیرا اگر سرانه آموزش و پرورش را بین هشت تا 10 میلیون در نظر بگیریم و بخش غیردولتی را حذف کنیم، این دانش آموزان به بخش دولتی و آموزش و پرورش می آیند. سرانه بسیار کم خواهد بود.» از سوی دیگر تعداد دانش آموزان نیز افزایش یافته است و سرانه فضای فیزیکی که باید پنج تا شش متر مربع باشد در مناطق پرجمعیت است و تراکم بالایی داریم به ویژه در حومه شهرها، و این بر کیفیت آموزش تأثیر می گذارد.

اسدی تصریح کرد: بنابراین وجود مدارس غیردولتی امری اجتناب ناپذیر است که می تواند بخشی از بار آموزشی را از دوش دولت بردارد. به یک معنا اگر مدارس غیردولتی به طور کامل حذف شوند، کمبود نیروی کار افزایش می یابد، اما این تعداد تنوع در مدارس ضروری نیست. در برنامه آقای وزیر هم این موضوع مطرح بود و ما انتقاد کردیم و اصلاحاتی انجام دادیم. اگر به طور کامل به لغو مدارس غیردولتی نگاه کنیم، در آینده با فاجعه مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید