افراد عادی و سالم در پوشش دیگران به شهوت می افتند

وی در گزارش آنلاین مستقل فارس نوشت: برخی می پرسند که نوع پوشش سلیقه ای است و به خودمان بستگی دارد که چه بپوشیم و چه نپوشیم یا چه بپوشیم. پس دولت به چه حقی در پوشش ما دخالت کند؟

گاهی برخی از دانش آموزان یا مخاطبان این سوال را مطرح می کنند و در توضیح سوال خود عنوان می کنند که نوع لباس و اینکه چه بپوشیم و چه نپوشیم سلیقه ای است و به ما بستگی دارد که چه بپوشیم و چه نپوشیم. بپوشیم یا اینکه چگونه چیزی را که می پوشیم بپوشیم. پوشیدن اما دولت چه حقی دارد که در پوشش ما دخالت کند و نظر بدهد که چه بپوشیم و چه نپوشیم یا دستورالعمل ها و قوانینی وضع کنیم.

برخی افراد استدلال می کنند که هیچ چیز توهین آمیز و شرم آورتر از این نیست که به کسی بگویید چه بپوشد و چگونه آن را بپوشد. زیرا این مصداق بارز دخالت در امور شخصی و تحمیل سلیقه به افراد مختلف است. بر این اساس قانون گذاری در این زمینه کاملاً غلط و نادرست است و نمی توان گفت که آیا قانون خوبی در این زمینه تصویب شده است یا خیر زیرا ماهیت قانون در این زمینه اشتباه و نادرست است.

آیا فقط نوع پوشش مورد اعتراض جامعه جهانی است؟

قبل از ورود به این بحث و روشن شدن اینکه تا چه حد می توانیم از این دیدگاه حمایت کنیم، باید توجه داشت که در سال های اخیر در عرصه فکری جهان، این گونه ادعاها صرفاً برای پوشش نیست. به عقیده برخی افراد، بسیاری از جنبه های دیگر زندگی انسان نیز سلیقه ای است و به جز خود شخص نباید کسی در آن دخالت کند. عده ای خانواده، دین، مذهب و اعتقاد دینی، سقط جنین و بسیاری از مسائل دیگر را با همین منطق به عنوان یک امر کاملا شخصی مطرح می کنند و معتقدند که این مسائل باید از محدوده قانون گذاری خارج شود و رسیدگی به آن به دست افراد سپرده شود. آنها را همانطور که می خواهند رفتار کنند و آنچه را که می خواهند انتخاب کنند. یعنی هر فردی می تواند آن طور که می خواهد (یا نه) خانواده ایجاد کند و ملاک فقط رضایت فردی است. بر همین اساس، همجنس گرایی یا سایر انواع روابط جنسی خارج از خانواده نیز توجیه می شود.

  عاملی که از سرطان روده جلوگیری می کند

در مورد دین و اعتقادات هم همینطور. برخی معتقدند این مسائل کاملا شخصی است و برخی دیگر از جمله دولت نباید در آن دخالتی داشته باشند. همین سوال در مورد سقط جنین در بسیاری از جوامع مطرح می شود. کسانی که استدلال می کنند سقط جنین یک امر سلیقه ای است و سقط جنین حق فردی است (در مورد زن باردار) استدلال می کنند که هر فردی حق دارد خودش تصمیم بگیرد و زن باردار نیز حق دارد و نباید. از حق تصمیم گیری برای بدن خود محروم شود.

مواردی مانند حجاب، پوشش و خانواده وجود دارد. آیا موضوعات شخصی و سلیقه ای هستند؟

اما اگر دقت کنیم معلوم می شود که همه این سخنان بر این ادعاست که لباس، خانواده، مذهب، ایمان، عقاید، سقط جنین و… سلیقه ای هستند و به دیگران مربوط نمی شوند. در حالی که این فرض تا حد زیادی قابل بحث است. اگر سلیقه شخصی است و به دیگران مربوط نمی شود، طبیعی است که فرض کنیم دیگران نباید درگیر آن شوند. اما آیا این چیزها کاملاً خوشمزه هستند؟

روشن است که نمی توان نقش سلیقه در پوشش و تشکیل خانواده و برخی امور دیگر را به کلی انکار کرد. مخصوصاً در مورد جلد، می توان ادعا کرد که برخی از آن ها باید سلیقه ای باشد. اما آیا روکش کاملا خوشمزه است؟ آیا سقط جنین یک انتخاب کاملاً شخصی است که به دیگران ربطی ندارد؟ آیا اعتقادات مذهبی مردم بر دیگران تأثیری ندارد؟ آیا دین سلیقه ای است؟ روشن است که هر قدر در این امور بر جنبه های سلیقه ای آنها تأکید کنیم، نمی توان جنبه تأثیر آن را بر دیگران کاملاً انکار کرد. این بحث را می شد به تفصیل در مورد دین و سقط جنین ادامه داد، اما بحث ما در اینجا در مورد پوشش است.

  هواشناسی ایران / افزایش ابر و بارش پراکنده باران در نیمی از کشور ادامه دارد

پس بیایید بحث در مورد پوشش را ادامه دهیم، اگرچه منطق بحث برای همه این سوالات و سایر سوالات مشابه تقریبا یکسان است. در عین حال روکش جنبه های سلیقه ای دارد، اما موضوع پوشش و ارتباط آن با دیگران را می توان در ارتباط با موضوع دیگری دانست که معمولا کمتر درباره آن صحبت می شود، اما وجود جدی دارد.

آیا لباس در ایجاد و مدیریت شهوت نقش دارد؟

پاسخ به این سوال مثبت است، نقش حجاب در ایجاد و مدیریت خواسته ها جدی است. البته معمولاً دیده ام که وقتی چنین موضوعی مطرح می شود، افراد با دقت نظر می گویند که اگر شخصی با پوشیدن لباس دیگران شهوتران شود یا در مدیریت شهواتش تغییری ایجاد شود، بیمار است. بیماری روانی و فکری نباید ملاک و معیار قانونگذاری برای عقد قرارداد با اشخاص دیگر باشد.

البته این گفته دقیق و درست نیست; افراد عادی و سالم اینطورند. یعنی ظاهر و شکل لباس دیگران در شهوات آنها و کنترل شهوات آنها تأثیر می گذارد. هزينه هاي زيادي كه در زمينه تبليغات جنسي صرف مي شود و اقدامات زيادي كه در اين زمينه در سطح جهان انجام مي شود گواه صحت اين گفته است.

افراد عادی تحت تأثیر پوشش دیگران قرار می گیرند. انکار این فقط دروغ گفتن به خودمان است. اگر هیچ اثری از پوشش دیگران را قبول نداشته باشد، هر چه باشد، باید گفت طبیعی نیست، اگر نگوییم با نوعی بیماری مواجه هستیم.

از سوی دیگر، این ادعا که اثربخشی پوشش دیگران به مرور زمان از بین می رود، سخنی نادرست است. وجود صنایع مبتنی بر شهوت که غالباً مبتنی بر نوعی پوشش است، نشان از بطلان این امر دارد. این بدان معناست که سپردن حجاب به انتخاب فردی یا جریان های تبلیغاتی و مالی که مد پوشش را تشکیل می دهد، تأثیر حجاب بر شهوات و مدیریت شهوات را از بین نمی برد. فقط شکلش عوض میشه شهوت یک چیز واقعی است. در انسان وجود دارد و به این راحتی ها حذف نمی شود و می توان گفت که درست هم نیست. مهم مدیریت آن است نه حذف آن.

  آیا پرسپولیس سیامک نعمتی را راضی می کند؟

نتیجه:

پس جلد هم جنبه سلیقه ای دارد و هم جنبه عمومی و واقعی; در چنین مواردی می توان گفت که این بحث که دولت یا جامعه وارد نشود، اشتباه است. دولت و جامعه می توانند و باید در این موارد دخالت کنند. البته در این زمینه‌ها که جنبه‌های سلیقه‌ای دارند و جنبه‌های واقعی و کلی دارند، مهم این است که قانون‌گذاری و ورودی‌های اجتماعی به گونه‌ای باشد که از جنبه‌های سلیقه‌ای و فردی غفلت نشود و جنبه‌های اجتماعی جایی برای سلیقه مردم باقی نگذارد. .

از سوی دیگر، باید توجه داشت که این گفته که از آنجایی که پوشش یک امر سلیقه ای است، هیچ کس نباید در آن دخالت کند و باید به انتخاب فردی واگذار شود، در عمل درست نیست. یعنی در عمل حتی اینکه بگوییم کسی دخالت نکند تقلب است. طراحان مد و کسانی که از لباس مردم درآمد کسب می کنند، به طور کامل در این زمینه مشارکت دارند و فرد تصور می کند که چه چیزی بپوشد. در حالی که اغلب او را به آن سمت هل می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید