آیا استرس باعث گردن درد می شود؟

573333 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گردن درد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که استرس یکی از آنهاست. وقتی استرس دارید، به طور ناخودآگاه ماهیچه های خود از جمله عضلات گردن را منقبض می کنید. این وضعیت می تواند باعث درد و اسپاسم در گردن و سایر قسمت های بدن شود.

بیشتر بخوانید:

استرس همچنین می تواند بر نحوه درک افراد از درد تأثیر بگذارد. محققان بر این باورند که استرس می تواند منجر به پدیده ای به نام هایپرآلژزی یا افزایش حساسیت به درد شود.
علل روانی مانند استرس از شایع ترین عوامل مرتبط با گردن درد هستند. سایر عوامل خطر رایج عبارتند از: اضطراب، عدم حمایت اجتماعی خوب و افسردگی.

سایر عواملی که می تواند باعث شود فردی که استرس دارد دچار گردن درد شود:

. وضعیت بدنی نامناسب هنگام کار با کامپیوتر یا تلفن همراه
. دندان قروچه
. تصادف اتومبیل یا جراحات دیگر
. سایر بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید یا آرتروز
تقویت عضلات بالاتنه در پیشگیری از گردن درد فوق العاده موثر است. هنگامی که عضلات بین تیغه های شانه ضعیف می شوند، عضلات بالای شانه و گردن مجبور به کار بیش از حد می شوند. این بدان معنی است که فشار زیادی را متحمل می شوند و خسته، سفت و دردناک می شوند

عواقب استرس و گردن درد

استرس همچنین می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. عوارض مرتبط با استرس می تواند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی باشد.

علاوه بر این، استرس می تواند تقریباً هر بیماری را بدتر کند و روند درمان را دشوار کند. به عنوان مثال، استرس می تواند تنش عضلانی را افزایش دهد و با اثربخشی داروها یا درمان های دیگر تداخل ایجاد کند.

عوارض گردن درد همچنین می تواند شامل سردرد تنشی، خستگی و مشکلات خواب باشد. در موارد شدید، گردن درد می تواند باعث ضعف و بی حسی در بازوها، تغییرات بینایی و مشکلات تعادل شود.

  کشف جمجمه دو سرباز عراقی در ایران داغ در فضای مجازی + فیلم

استرس همچنین تأثیر مخربی بر درمان گردن درد دارد. به عنوان مثال، اگر فردی با استرس دست و پنجه نرم می کند، احتمالا تمایل و حوصله کمتری برای پیروی از دستورات پزشک خود دارد. همچنین ممکن است استراحت برای او دشوار باشد و در نتیجه درد و ناراحتی بیشتری به دلیل تنش عضلانی داشته باشد.

چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟

اگر گردن درد دارید باید به پزشک مراجعه کنید. این درد ممکن است ناشی از استرس باشد، اما ممکن است علت گردن درد یکی دیگر از مشکلات سلامتی باشد. بنابراین اگر علائم غیرعادی دیگری مانند تغییر بینایی، ضعف و بی حسی در دستان خود و یا مشکلات تعادلی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است ناشی از عوارض جانبی گردن درد یا یک عارضه جدی تر باشد.

تشخیص استرس و گردن درد

گردن درد را می توان از طریق معاینه فیزیکی و پرسش در مورد سابقه پزشکی بیمار تشخیص داد. پزشک از بیمار در مورد شدت و مدت درد و سایر علائم احتمالی سوال می کند.
همچنین ممکن است پزشک آزمایش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی را برای تشخیص بهتر علت گردن درد بیمار تجویز کند. این آزمایشات به شناسایی هرگونه مشکل ساختاری یا آسیب به گردن کمک می کند.

همچنین، اگر در مدیریت استرس مشکل دارید، باید با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. استرس یک اختلال روانی نیست. اما گاهی اوقات می تواند با عوارض دیگری مانند اضطراب یا افسردگی همراه باشد.

خود ارزیابی استرس

اگر تحت استرس زیادی هستید، علائم واضحی وجود دارد که می توانید وضعیت خود را بررسی کنید:
. مدام احساس سردرگمی و بی قراری می کنید.
. در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل دارید و اغلب احساس خستگی می کنید.
. درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع و سرگیجه دارید.
. شما به راحتی عصبی می شوید یا اغلب مضطرب هستید.

  روند کاهش قیمت وام مسکن ادامه دارد

درمان استرس و گردن درد

خوشبختانه راه های مختلفی برای کاهش استرس و گردن درد ناشی از آن وجود دارد. برخی از افراد می توانند با استفاده از تکنیک های آرام سازی موثر مانند یوگا یا مدیتیشن به این هدف دست یابند. برخی برای کاهش استرس خود به درمان و مشاوره می روند. اگر درد گردن شدید باشد، احتمالاً به درمان دارویی نیاز است.

فیزیوتراپی و ماساژ درمانی

ماساژ بافت نرم می تواند به رفع تنش و اسپاسم از عضلات خسته، کاهش اسپاسم و کمک به بازسازی بافت کمک کند. فیزیوتراپی تاثیر بسزایی در کاهش استرس دارد و همچنین می تواند کورتیزول را در بدن کاهش دهد. کورتیزول هورمونی است که هنگام استرس و درد ترشح می شود. ماساژ همچنین باعث افزایش سروتونین و دوپامین می شود و در نتیجه خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و با آرامشی که ایجاد می شود، درد شما تسکین می یابد.

استفاده از گرما

گرما می تواند گردش خون را بهبود بخشد و عضلات را شل کند. اگر کیسه آب گرم در خانه دارید، از آن برای گرم کردن گردن و شانه های خود حدود 20 دقیقه قبل از خواب استفاده کنید. دوش آب گرم نیز بسیار مفید است و ماهیچه های منقبض را نرم و آرام می کند.

حرکات کششی برای عضلات

کشش ملایم عضلات گردن می تواند انعطاف پذیری و دامنه حرکتی عضلات را افزایش دهد. وقتی استرس دارید، ممکن است ناخودآگاه شانه های خود را قوز کنید و باعث تنش عضلانی شوید. تمرینات کششی منظم می تواند از گرفتگی عضلات جلوگیری کند.

  مراحل جدید ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن اعلام شد

آموزش قدرت

تقویت عضلات بالاتنه در پیشگیری از گردن درد فوق العاده موثر است. هنگامی که عضلات بین تیغه های شانه ضعیف می شوند، عضلات بالای شانه و گردن مجبور به کار بیش از حد می شوند. این بدان معنی است که فشار زیادی را متحمل می شوند و خسته، سفت و دردناک می شوند. با تقویت بالاتنه و کمر، گردن شما حمایت بهتری خواهد داشت. می توانید با استفاده از دمبل یا باند، تمرینات قدرتی مفیدی برای بالاتنه در خانه انجام دهید. در مورد این تمرینات از یک فیزیوتراپیست مشاوره بگیرید.

پیاده روی

گاهی تنها چیزی که نیاز داریم یک پیاده روی در بیرون است. میز خود را ترک کنید و به پیاده روی بروید تا ذهن خسته خود را آرام کنید و بدن خود را به حرکت درآورید. ورزش و فعالیت بدنی باعث ترشح اندورفین در بدن می شود که هورمون های احساس خوب هستند. هر روز زمانی را به پیاده روی اختصاص دهید. ممکن است بخواهید در حین راه رفتن به موسیقی یا پادکست گوش دهید و روی چیزی متفاوت تمرکز کنید.

من میرم بخوابم

بدن ما هنگام خواب خود را بازسازی می کند. اگر خوب نخوابید، تنها یکی از عواقب آن می تواند استرس و در نتیجه گردن درد باشد. سوالات زیر را از خود بپرسید:

. آیا عادات خواب خوبی دارید؟
. آیا هر شب به اندازه کافی می خوابید؟
. آیا قبل از خواب از تلفن همراه و کامپیوتر خود استفاده می کنید؟
. آیا عصرها نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنید؟
اگر با پاسخ دادن به این سوالات توانستید علت بد خوابی خود را پیدا کنید، باید به دنبال راه حل هایی برای اصلاح سبک زندگی و عادات بد خود باشید.

منبع: پایگاه خبری تبیان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید