آموزش روش صحیح انجماد حبوبات

565644 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امروزه افراد به دلیل مشغله کاری و انجام کارهای خارج از منزل، زمان کافی برای پخت و پز ندارند، به همین دلیل از غذاهای منجمد برای کاهش زمان پخت استفاده می کنند. حبوبات از جمله غذاهایی هستند که پختن آنها به زمان نیاز دارد.

برای آماده سازی سریع می توانید حبوبات را بجوشانید و در فریزر نگهداری کنید. در این قسمت سبک زندگی و خانه شما را با روش انجماد حبوبات آشنا کرده ایم.

ارزش غذایی حبوبات:

حبوبات دومین منبع غذایی مهم هستند که حاوی پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین های گروه B هستند، لوبیاها از نظر پروتئین بسیار غنی هستند و 2 تا 3 برابر بیشتر از غلات پروتئین دارند، بنابراین می توان لوبیا را جایگزین گوشت دانست. غلات دارای چربی بسیار کم و کلسترول صفر هستند.

هنگام خرید حبوبات به این نکات توجه کنید:

پرمصرف ترین حبوبات لوبیا قرمز، نخود، لوبیا سفید، عدس و نخود است. حبوبات را می توانید به مدت یک سال در محیطی بدون رطوبت و نور و در بسته بندی مناسب نگهداری کنید.

نوع دانه و آب و هوای منطقه بر محبوبیت غلات تأثیر می گذارد، برخی به آرامی و برخی دیگر به سرعت پخته می شوند.

دانه های پوسیده را که شکل و رنگ آنها تغییر کرده و از گرد و غبار و کثیفی پاک شده است را دور بریزید.

در صورت خرید حبوبات بسته بندی شده، بسته را در دست چپ خود بگیرید و با انگشت روی آن ضربه بزنید. اگر حشره ای باشد به نایلون می آید و دیده می شود.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

قرمزی و سوراخ شدن لوبیا خشک نشانه خوراکی نبودن آنهاست. مقداری حبوبات داخل آب بریزید، حبوبات سوراخ شده و حشرات موجود در حبوبات به سطح آب می آیند که قبل از مصرف باید آنها را جدا کنید.

برای انجماد حبوبات

لوبیاها را بشویید:

برای یخ زدن حبوباتی مانند نخود و لوبیا که پختن آنها زمان زیادی می برد، ابتدا آنها را تمیز کرده و سه بار با آب بشویید.

لوبیا را خیس کنید:

خیساندن لوبیا قبل از پختن باعث کاهش سوء هاضمه در حین هضم می شود. برای کاهش نفخ ناشی از خوردن حبوبات، حبوباتی مانند نخود و لوبیا را به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس کنید، سپس آبکش کنید و دور بریزید. با خیساندن حبوبات قبل از پخت، مقدار زیادی قند غیر قابل هضم و مواد سمی از لوبیا خارج می شود که باعث تورم می شود.

راه سریعتر دیگر این است که لوبیاها را به مدت دو دقیقه در آب بجوشانید و سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید یک ساعت در همان آب خیس بخورند. عدس نیازی به خیساندن ندارد.

حبوبات را بجوشانید:

لوبیاها را جداگانه با آب بجوشانید و پیاز را به آن اضافه کنید تا بوی زخم گرفته شود. به حبوبات نمک نزنید زیرا این کار باعث سفت شدن آن ها و زمان پخت آن ها می شود.

لوبیاهای نیمه پخته را در فریزر قرار دهید:

اجازه ندهید حبوبات نرم شوند و بپزند. بعد از نیم پز شدن آنها را آبکش کنید و بگذارید خنک شوند.

سپس حبوبات را داخل کیسه های وکیوم یا کیسه های زیپ دار بریزید و در فریزر قرار دهید. اگر از کیسه های فریزر معمولی برای حبوبات استفاده می کنید، بوی سایر غذاها می تواند در آنها نفوذ کند.

  محققان رباتی را از سیال مغناطیسی ساختند + فیلم

مدت زمان نگهداری حبوبات در فریزر:

حبوبات را می توانید تا سه ماه در فریزر نگهداری کنید.

یادداشت مهم:

برای استفاده از حبوبات یخ زده در غذا، آنها را چند ساعت در یخچال یا در دمای اتاق بگذارید اما هرگز در آب جوش نگذارید زیرا حالت خود را از دست می دهند.

اصول نگهداری لوبیا خشک

حبوبات را در جای خنک و تاریک مانند داخل کمد نگهداری کنید.

هرگز حبوبات را در آفتاب و در جای گرم قرار ندهید زیرا نور و دمای زیاد باعث پیری و تغییر طعم و خواص غذایی حبوبات می شود.

برای نگهداری طولانی مدت لوبیاها ابتدا آنها را تمیز کنید سپس به مقدار زیاد نمک بپاشید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

حبوبات خام، نیمه پخته یا پخته را به مدت طولانی در فریزر نگهداری کنید.

مقداری لوبیا را در تابه داغ گرم کنید تا حفظ شود و از آلودگی جلوگیری شود. به این ترتیب لوبیاها سریعتر پخته می شوند و خوشمزه تر می شوند.

قرار دادن لوبیا در مکان های مرطوب باعث رشد کپک روی لوبیا می شود.

حبوبات را در آب جوش بریزید تا بجوشد سپس آبکش کنید و خشک کنید تا خراب نشوند.

ظروف شیشه ای با دهانه پهن و درهای فلزی بهترین ظروف برای نگهداری حبوبات هستند.

در صورت مناسب بودن شرایط نگهداری غلات، تا 2 سال قابل نگهداری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید