آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان را بررسی کنید

535502 خبر ناگهانی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با وجود اعتراضات متعدد معلمان چند شهر به لایحه رتبه بندی و اجرای نادرست آن، دولت هنوز تکلیف خود را مشخص نکرده و روزانه صدها خبر ضد و نقیض از طریق اجرای این قانون به گوش می رسد. اسماعیل جعفری از فعالان حوزه معلمی قزوین در گفت و گو با اقتصاد24 درباره آخرین وضعیت اعمال رتبه بندی معلمان و پاسخ دولت به اعتراض معلمان به اعمال نادرست رتبه بندی معلمان گفت: متاسفانه با تصمیمات اشتباه دولت و مجلس. در سال های اخیر وضعیت آموزش و معیشت معلمان به وضعیت اسفناک کنونی رسیده است. تصمیماتی که در این سال ها گرفته شد یا سیاسی بود یا تبلیغاتی که در نهایت انجام دادند مختص معلمان نبود. اگر اقدامی از سوی مسئولین انجام می شد، طوری به آنها اطلاع می دادند که انگار کوهی از کاه درست کرده اند.

این فعال کانون صنفی معلمان تاکید کرد: اقدامات کم اهمیتی با چنین تبلیغاتی در رسانه ها منتشر شده و در برخی موارد افزایش اندک حقوق ها نارضایتی و لطمه زدن به آبروی معلمان را بیشتر کرده است. اقدامات انجام شده در این سالها بر خلاف تبلیغاتی که در اطراف آنها انجام شده است به هیچ وجه جوابگوی معلمان و مطالبات آنان نیست و حتی در اعمال قوانین مختلف مربوط به حقوق و مزایا سهل انگاری یا نقض شده و عمداً قوانین را اجرا نمی کند. ناقص

وی ادامه داد: قوانینی مانند قانون خدمات کشوری، برنامه ششم توسعه و حتی سند تحول بنیادین به درستی اجرا نشده است. رتبه بندی معلمان بیش از 10 سال است که وجود دارد، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

  همزمان با جام جهانی؛ قطر لغو روادید ایران را پذیرفت

این فعال صنفی معلمان با اشاره به پیشینه بحث رتبه بندی گفت: در برنامه ششم توسعه یعنی . از ابتدای سال 96 دولت موظف به اجرای رتبه بندی معلمان شده است اما رفتار دولت به گونه ای بوده که اجرا در سال آخر برنامه ششم توسعه یعنی 1400 به پایان رسیده است. لایحه ای از دولت به مجلس آمد و کار به تغییر دولت انجامید. با دولت جدید، مخالفت های علمی با رتبه بندی آغاز شد.

وی افزود: اولین مخالفان رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان اداری و کار کشور هستند. در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تا جایی که توانستند لایحه را تضعیف و تضعیف کردند. در نهایت مصوبه ای امضا شد که قرار است به هیئت نگهبان برود و هیئت نیز با استناد به اصل 75 قانون اساسی آن را رد کرد. یعنی هیات امنا اعلام کرده دولت زیر بار مالی این مصوبه نخواهد رفت. مصوبه ای که اصلاً مورد قبول معلمان نیست و حداقل قوانین را هم در بر نمی گیرد.

وی افزود: این معضل اعتراضات فراوان معلمان و ابراز مخالفت های مختلف را به دنبال داشته و خواستار اجرای واقعی و صحیح رتبه بندی معلمان هستند.

جعفری با اشاره به اظهارات ضد و نقیض درباره رتبه بندی معلمان گفت: متأسفانه در روزهای اخیر اظهارات متعددی از دولت ها، وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی شنیده ایم که نگرانی معلمان را تشدید کرده است. مثلاً روزی وزیر بدون اطلاع از قوانین و بدون مطالعه لایحه را تصویب کرد و حتی در لایحه ای که در دولت قبل تصویب شد، استدلال شد که از سال 1400 اصلاً نباید این رتبه بندی اعمال می شد و باید توسط آن اعمال می شد. 1401

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

وی ادامه داد: در همان روز یکی از زیرمجموعه های این وزارتخانه مدعی شد که بودجه 12.5 میلیاردی متولیان درجه بندی توسط دولت تامین شده و تصمیمات رتبه بندی در اسفندماه صادر می شود. این سوال پیش می آید که چگونه در یک وزارتخانه این همه تناقض وجود دارد؟ در همان روزها یکی از نمایندگان مجلس گفت که دولت هیچ اطلاعاتی به مجلس نداده است اما ساعاتی بعد گفت که دولت می خواهد بودجه رتبه بندی را به 7000 میلیارد تن کاهش دهد. این بدان معنی است که حساب رتبه بندی چندین بار کاهش می یابد.

این فعال صنفی معلمان گفت: سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت اگر این لایحه نظر دولت را نداشت باید به لایحه قبلی دولت که بسیار ضعیف بود برگردیم. چنین اظهاراتی معلمان را به شدت عصبانی می کند. این در حالی است که رتبه بندی بسیار علنی شده و ارقام غیر کارشناسی مانند افزایش حقوق و بودجه مورد نیاز برای اجرای این لایحه اعلام شده است.

وی افزود: در واقع قصد دارند معلمان را در چشم جامعه خراب کنند، اما واقعیت ها را بسیار محرمانه اعلام می کنند. این رفتار نشان می دهد که نگاه خوبی به آموزش و پرورش وجود ندارد و مطالبات حقوق معلمان نادیده گرفته شده است. این تصور نادرست در سایر بخش‌های آموزشی نیز وجود دارد که شرایط فعلی را ایجاد کرده است. معلمان از دولت انتظار دارند که نگاه دقیق، علمی، مناسب و عمل گرایانه به مشکلات معلمان داشته باشد و حقوق معلمان را زیر پا نگذارد.

جعفری خاطرنشان کرد: قانون مدیریت خدمات کشوری برای معلمان به طور کامل اجرا نشده است. ظرفیت هایی در برنامه ششم توسعه وجود داشت که دولت قبل به آن توجهی نداشت و متاسفانه دولت فعلی به آنها بی توجهی می کند. به عنوان مثال در ماده 29 برنامه ششم توسعه مشخص شده است که معلمان می توانند تا 80 درصد معلمان را دریافت کنند و این بدون هیچ پیش شرطی است که دولت ها در رتبه بندی نمی بینند یا حتی اعمال می کنند. چنین رفتاری از سوی دولت ها جای سوال دارد و رئیس جمهور باید یکبار برای همیشه به اعتراضات معلمان پاسخ دهد و از وظایف خود عدول نکند.

  هواشناسی ایران / صدور دو اخطار وزش باد و باران

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید